• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5294 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۲ شهريور

خبرخوان

 بيابان‌زايي سالانه يك ميليون هكتار در ايران
عباسعلي نوبخت، سرپرست سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري كشور گفت: براساس برآورد اين سازمان، ميزان بيابان‌زايي در ايران سالانه حدود يك ميليون هكتار است. وي اظهار داشت: ايران ۱۶۵ ميليون هكتار وسعت دارد و از اين ميزان حدود ۱۳۵ تا ۱۳۷ ميليون هكتار منابع طبيعي است و با توجه به اهميت خاك، موظف هستيم فعاليت‌هايي را كه در سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري كشور انجام ‌دهيم. هدف اصلي ما حفظ خاك و احيا و توسعه و ارتقاي كمي و كيفي پوشش كشور است. وي تصريح كرد: از اين ميزان وسعت، ۱۲۵ ميليون هكتار از خاك كشور در قلمرو فرسايش آبي هست كه با فعاليت‌هاي آبخيزداري سعي در جلوگيري از فرسايش خاك را داريم و حدود ۸/۳۲ ميليون هكتار بيابان در قلمرو فرسايش بادي قرار دارد.


 نماينده مجلس: وضعيت مملكت گل و بلبل نيست
بهروز محبي نجم‌آبادي؛ عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت فقط جاي يارانه‌بگيران را تغيير داد با اين تعبير كه قبلا يارانه در اختيار واردكنندگان كالا قرار مي‌گرفت ولي الان پول نقد را به حساب مصرف‌كننده نهايي واريز مي‌كند. وي با تاكيد بر اينكه اين برنامه دولت اثرات تورمي بيشتري را به وجود آورده است، ادامه داد: مردم تحت فشار هستند و به سختي زندگي خود را مي‌چرخانند، در اين ميان افرادي كه كار ندارند بيشترين فشار را متحمل مي‌شوند و بايد تاكيد كنم كه حقوق كارمندان نيز متناسب با نرخ تورم نيست. عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با تاكيد بر اينكه وضعيت مملكت گل و بلبل نيست، افزود: همه شرايط موجود را مي‌بينيم و درك مي‌كنيم، با يك آمار ساده از گزارش تراكنش‌هاي مالي مردم مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه قدرت خريد مردم به ‌شدت پايين آمده و مجلس و دولت بايد تلاش كنند تا اين فشارها را به حداقل برسانيم.


ركود ۹۰درصدي  در بازار لوازم خانگي
قيمت‌ها در بازار لوازم خانگي به قدري بالا است كه ميانگين قيمت يخچال و فريزرهاي وارداتي اين روزها به بالاي ۱۰۰ ميليون تومان رسيده است و درخصوص يخچال و فريزرهاي داخلي نيز ميانگين قيمتي بالاي ۲۰ ميليون تومان است. اين گراني افسارگسيخته به يخچال و فريزر محدود نمي‌شود و با افزايش نرخ حقوق و دستمزد و قيمت مواد اوليه و ساير عوامل تاثيرگذار از جمله نرخ ماليات و عوارض گمركي از شير مرغ تا جون آدمي‌زاد لوازم خانگي گران شدند؛ ميانگين قيمت تلويزيون‌هاي وارداتي در كشور به بالاي ۲۰ ميليون تومان رسيده است و ميانگين قيمت تلويزيون‌هاي توليد داخل نيز به بالاي ۱۰ ميليون تومان رسيده است. ساير لوازم خانگي ازجمله ماشين‌هاي لباسشويي و ظرفشويي نيز در اين مدت نتوانسته‌اند از غول تورم فرار كنند؛ ميانگين قيمت ماشين‌هاي لباسشويي وارداتي اين روزها در بازار به ۱۵ ميليون تومان رسيده و توليدات داخل اين محصول نيز در بازه قيمتي ۸ تا ۱۷ ميليون تومان در بازار خريد و فروش مي‌شوند و شرايط براي ماشين‌هاي ظرفشويي موجود در بازار نيز به همين صورت است. بازار امين‌حضور كه همواره انبوهي از جمعيت در آنجا به دنبال خريد جهيزيه و لوازم خانگي بودند اين روزها خلوت‌تر از هر زمان ديگري است؛ رييس اتحاديه توليد‌كنندگان و فروشندگان لوازم خانگي تهران درخصوص وضعيت ركود در بازار لوازم خانگي گفت: كسبه براي سه تا چهار ماه‌ است كه از جيب‌شان مي‌خورند و مردم ايران نيز چشم انتظار برجام هستند و نبود قدرت خريد مردم موجب شده است كه ركود در بازار لوازم خانگي به ۹۰درصد برسد.


توليد ناخالص تركيه  از ۸۰۰ ميليارد دلار گذشت
توليد ناخالص داخلي سالانه تركيه در سه ماهه دوم سال جاري ميلادي ۷.۶درصد افزايش يافت و از ۷۹۳ ميليارد دلار در يك‌سال منتهي به مارس گذشته به ۸۲۸ ميليارد دلار در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ ميلادي رسيد. مصرف خانوارها كه سهم عمده‌اي در رشد اقتصادي تركيه داشته، نسبت به سه ماهه دوم سال پيش ۲۲.۵درصد افزايش يافته و در همين مدت، نرخ تشكيل سرمايه ثابت ناخالص، معياري براي سنجش ميزان سرمايه‌گذاري كسب و كارها، ۴.۷درصد رشد كرده است. صادرات تركيه نيز طي اين مدت ۱۶.۴درصد بالاتر رفته و واردات اين كشور نيز ۵.۸درصد افزايش يافته است. همچنين براساس داده‌هاي رسمي، تركيه از ژانويه تا جولاي گذشته ميزبان بيش از ۲۳ ميليون بازديدكننده خارجي بوده كه با افزايش سالانه ۱۲۸درصدي، راه را براي كسب درآمد ۳۷ ميليارد دلاري هدفگذاري شده دولت رجب طيب اردوغان از محل گردشگري در سال ۲۰۲۲ هموار كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون