• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5300 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۹ شهريور

خاطرات سفر و حضر ( 281 )

اسماعيل كهرم

اصطلاح قال گذاشتن معرف حضورتان است؟ يعني سر قرار حاضر نشويد يا حاضر نشوند. مي‌گويند كساني كه در قرار بدقولي مي‌كنند خودشان از قال گذاشته ‌شدن بيزارند. مثلا اگر قرار باشد كه ساعت 10 صبح شما را در محلي ببينند، از ترس آنكه شما در ساعت معين در محل حاضر نباشيد ايشان ساعت 5/10 و يا 11 مي‌آيند كه كسي ايشان را قال نگذارد. بنده در سفرهايي كه براي ايراد سخنراني به داخل يا خارج از ايران مي‌روم، در سفرهاي داخلي، بارها! قال گذاشته شده‌ام. به چند نمونه توجه كنيد.
يك عده خارجي به پارك ملي خارتوران در شهرستان شاهرود و بيارجمند رفته بودند؛ از بنده خواستند كه به پارك ملي بروم. برخي روزها از تهران هواپيما به شاهرود پرواز داشت‌؛ ساعت 7 صبح به شاهرود مي‌رفت و يك ساعت بعد هم به تهران بازمي‌گشت. بليت را خودم تهيه كردم و سر ساعت به فرودگاه شاهرود رسيدم ولي هر چه گشتم اثري از مستقبل نديدم .هم مسافران و هم استقبال‌كنندگان رفتند. پليس من را به شهر رساند و با اتوبوس به تهران بازگشتم. آنها بنده را دعوت كرده بودند، فكر مي‌كردند بنده 7 شب به شاهرود مي‌رسم!
تجربه دوم، به شهر زيبا و سرسبز رشت دعوت شده بودم توسط عده‌اي از بانوان گيلان كه فعال محيط زيست بودند. هواپيما سر ساعت در رشت به زمين نشست ولي اثري از بانوان كه قرار بود به استقبال بيايند نبود! هواپيمايي كه ما را به رشت برد مشغول مسافرگيري بود كه به تهران بازگردد. فكر كردم بازگردم كه خانم‌ها آمدند. نيم ساعت تاخير. وقتي كه اين خانم‌ها به تهران آمدند، قرار بود ساعت 11 صبح آنها را ببينم و يك ربع به وقت خانم‌ها به من تلفن كردند كه كجايي. زهي؟! من فكر مي‌كنم فرضيه‌اي كه در بالا ذكر كردم، صحت داشت. اين بانوان خودشان از بدقولي مي‌هراسيدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون