بررسي «اعتماد» درخصوص تصادفات سهماهه اول سال جاري
در جادههاي سيستان و بلوچستان
هزار و ۳۰۱ مصدوم و ۵۶ كشته
مسوولان هيچ چارهانديشي درخصوص اين جادهها نداشتند
و همين موضوع باعث شده بسياري از خانوادهها داغدار شوند
بهاره شبانكارئيان
اين يك نمونه از اخبار تصادفات استان سيستانوبلوچستان است: «برخورد اتوبوس با تريلي در محور ايرانشهر به بم ۲ كشته و ۲۲ مصدوم برجاي گذاشت.» سرپرست اورژانس پيشبيمارستاني و مدير حوادث دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر درباره اين خبر گفت: «۲۶ شهريور ماه جاري در ساعت ۱۹ و ۸ دقيقه خبر برخورد اتوبوس با كاميون تريلي محور ايرانشهر به بم حد فاصل روستاي پانساره به مركز پيام اورژانس اعلام شد كه نيروهاي اورژانس به محل حادثه اعزام شدند. در اين حادثه ۲ نفر به دليل شدت جراحات وارده فوت و ۲۲ نفر ديگر مصدوم شدند كه مصدومان حادثه پس از دريافت خدمات پيشبيمارستاني توسط ۶ دستگاه آمبولانس و يك دستگاه اتوبوس آمبولانس جهت اقدامات درماني تخصصي به بيمارستان خاتمالانبياي ايرانشهر انتقال داده شدند.»
همه روزه در اكثر نقاط كشور تصادفات جادهاي و درونشهري اتفاق ميافتد كه اين تصادفات در برخي استانهاي كشور به دليل مشكلات و مسائلي كه گاهي اوقات مربوط به خطاي انساني و در مواردي مربوط به سهلانگاري مسوولان ميشود، رخ ميدهد.
امسال در سفر اربعين نيز تصادفات زيادي رخ داده است تا جايي كه شبكه الحره اعلام كرد دستكم ۱۴ نفر در روز يكشنبه گذشته در حادثه تصادفي كه در پي آن يك اتوبوس زوار ايراني با يك تانكر حامل مشتقات نفتي برخورد كرد، جان باختند. در ميان اين تصادفات ۳۵ نفر نيز مصدوم شدند. اين تصادفات در استانهاي مختلف كشور و در عراق به وقوع پيوسته است اما يكي از جادههايي كه به دليل ترافيك در سفرهاي اربعين منجر به تصادفات بسياري شده است جادههاي سيستانوبلوچستان است. اين جادهها به علت تردد ماشينهاي زياد عامل تصادفات فراواني ميشود.
يك منبع آگاه درخصوص تصادفات در جادههاي سيستان بلوچستان به «اعتماد» ميگويد: «تصادفات جادهاي اصولا به چند نوع تقسيم ميشوند.
تصادفات حوزه روستايي تعدادشان خيلي كمتر از تصادفات جادهاي است. شهرستان ايرانشهر چون در جنوب شرق كشور قرار دارد و به چابهار و نيكشهر متصل ميشود يك مسير مواصلاتي براي خريد گندم دارد كه جاده قديمي شهرستان سرباز است. متاسفانه ما اهالي در جاده سرباز هميشه شاهد تصادفات جادهاي در اين منطقه هستيم. اين تصادفات هم بيشتر به سوختبرهايي مربوط ميشود كه در اين حوزه تردد دارند.
طي چند سال گذشته يكي از وحشتناكترين تصادفاتي كه در اين جاده صورت گرفت فوت نماينده ايرانشهر بود كه بر اثر سانحه تصادف رخ داد. در اين تصادف نماينده ايرانشهر به همراه رانندهشان كه با يك سوختبر تصادف كردند در جا فوت شدند.» او در ادامه توضيح ميدهد: «درخصوص تصادفات جادههاي سيستانوبلوچستان هرچه بگوييم باز هم كم است.
در اين استان روزي پنج، شش نفر به دليل تصادفات جادهاي جانشان را از دست ميدهند. در اين ميان هم استانداردهاي ماشينها درست نيست و هم جادهها ناايمن هستند.
تصادفاتي كه در محور ايرانشهر- چابهار رخ ميدهد به دليل اين است كه اكثر خودروها با خودروهاي ترانزيت تصادف ميكنند. متاسفانه مسوولان هيچ چارهانديشي درخصوص اين جادهها نداشتند و همين باعث شده بسياري از خانوادهها داغدار شوند.»
۶۰ درصد از آمبولانسهاي استان
فرسوده هستند
«محمودرضا ناصح» سرپرست اورژانس پيشبيمارستاني و مديريت حوادث دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر درباره تصادفات جادهاي استان سيستانوبلوچستان به «اعتماد» ميگويد: «دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر در شرقيترين نقطه كشور از لحاظ وسعت جغرافيايي بزرگترين دانشگاه علوم پزشكي كشور است كه با جمعيت حدود يك ميليون و چهارصد هزار نفر واقع شده كه بيشتر جمعيت به صورت پراكنده مستقر هستند.
بعد مسافت بين چهارده شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر بين ۱۲۰ الي ۱۵۰ كيلومتر است. به عنوان مثال مركز دانشگاه در شهرستان ايرانشهر واقع شده. شهرستان سرباز ۱۲۰ كيلومتر تا ايرانشهر، شهرستان دلگان ۱۵۰ كيلومتر تا ايرانشهر، شهرستان فنوج ۲۰۰ كيلومتر تا ايرانشهر، شهرستان لاشار ۱۱۰ كيلومتر تا ايرانشهر و ساير شهرستانها كه از آخرين نقطه تحت پوشش شهرستان ايرانشهر كه منطقه گردشگري پسابندر در نقطه صفر مرزي كشور پاكستان است، حدودا ۵۰۰ كيلومتر فاصله است. با توجه به بعد مسافت و كمبود امكاناتي كه در حوزه جغرافيايي اين استان وجود دارد و فرسودگي حدودا ۶۰ درصد آمبولانسهاي موجود به علت تحريمها طي چهار سال اخير متاسفانه هيچ آمبولانسي به ناوگان اورژانس كشور افزوده نشده و همين موضوع كه آمبولانسها فرسوده هستند و در حوزه جغرافيايي جادهها هيچ استانداردي وجود ندارد و تمامي مسيرها دو طرفه هستند در زمان بروز حادثه تصادفات ما رو در رو اتفاق ميافتد. علت اصلي تصادفات استان ما عامل انساني است.
دومين علت جادههاي اين استان هستند و سومين علت خودروهاي ناايمن هستند كه با كوچكترين ضربهاي مچاله ميشوند و باعث كشته و مصدوم شدن مردم ميشود.»
ناصح در ادامه توضيح ميدهد: «بيشترين تصادفات جادهاي استان در محور ترانزيتي ايرانشهر، نيكشهر و چابهار است و با توجه به اينكه اين جادهها جوابگوي حجم انبوه انواع خودروهاي سبك و سنگين نيست اين جادهها معروف به جادههاي مرگ هستند. در جادههاي ايرانشهر، نيكشهر و چابهار ماهانه دهها نفر كشته و زخمي ميشوند. مهمترين مشكل اصلي ما در حوزه دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر كه سرمايه هر دانشگاه به حساب ميآيد نيروهاي انساني است. نيروهاي انساني متخصصي كه بتواند خدمات بهينه به مردم هر منطقه ارايه دهد. ما با بحران كمبود نيرو مواجه هستيم و از طرفي عدم وجود متقاضي جذب درخصوص آزمونهايي كه دانشگاه ايرانشهر برگزار ميكند. بنابراين نيروي جديدي به اين دانشگاه اضافه نشده است.»
آمار كشته و مصدومان جادههاي پرخطر استان سيستان و بلوچستان
جاده ايرانشهر، چابهار و بمپور بيشترين آمار كشته و مصدوم شدن را در سه ماهه اول سال داشته است. اين آمار به شرح زير است:
آمار حوادث مصدومان و كشتهشدگان در جاده ايرانشهر: ۳۵۰ مصدوم و ۱۱ كشته
آمار حوادث مصدومان و كشتهشدگان در جاده چابهار: ۲۱۷ مصدوم و ۷ كشته
آمار حوادث مصدومان و كشتهشدگان در جاده كنارك: ۱۹۱ مصدوم و ۱۳ كشته
آمار حوادث مصدومان و كشتهشدگان در جاده بمپور: ۱۲۱ مصدوم و ۲ كشته
آمار حوادث مصدومان و كشتهشدگان در جاده نيكشهر: ۱۴۱ مصدوم و ۱۰ مصدوم
آمار حوادث مصدومان و كشتهشدگان در جاده دلگان: ۷۲ مصدوم و ۸ كشته
آمار حوادث مصدومان و كشتهشدگان در جاده مهرستان: ۷۲ مصدوم و ۳ كشته
آمار حوادث مصدومان و كشتهشدگان در جاده راسك: ۳۶ مصدوم و يك كشته
آمار حوادث مصدومان و كشتهشدگان در جاده سرباز: ۷۳ مصدوم و يك كشته
آمار حوادث مصدومان در جاده فنوج: يك مصدوم
آمار حوادث مصدومان در قصرقند: ۲۷ مصدوم