• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5310 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳۱ شهريور

خبرخوان

مهاجرت ۱۱ هزار ايراني به كانادا در سال گذشته
رييس كميسيون قضايي و مبارزه با فساد اقتصادي اتاق تهران اظهار داشت: چه نهادي بر خروج سرمايه 11هزار نفري كه از ايران سال گذشته به كانادا مهاجرت كردند نظارت كرد؟ سرمايه‌هاي نقدي و سرمايه‌هاي انساني كشور هر ساله با روند تندتري در حال خروج از كشور هستند. حسن فروزان‌فرد با بيان اينكه فساد اداري فضاي كسب‌وكار در كشور را تيره و تار كرده است، گفت: هر ساله ميزان فساد اداري در كشورها سنجيده و اطلاع‌رساني مي‌شود و از سوي ديگر دولت‌ها تلاش مي‌كنند با آيتم‌هايي اين فساد را تقليل بدهند. واقعيت اين است كه در 2 دهه گذشته فساد اداري در ايران گسترده شده و از سوي ديگر شيوه اطلاع‌رساني آن همراه با موضوعات سياسي و محكوم كردن گروه سياسي بوده است. به گفته اين فعال اقتصادي، امروز اين شيوه اطلاع‌رساني باعث ايجاد نگراني و غيرواقع‌بينانه شدن ميزان فساد در كشور شده است. فروزان فرد با بيان اينكه تحريم‌ها امكان جذب سرمايه‌گذاري خارجي در ايران را از روي ميز مذاكرات خارج كرده است، افزود: نظام بانكي ما فعال نيست و امكان جابه‌جايي پول وجود ندارد و زمينه براي ورود سرمايه خارجي فراهم نيست و اگر شاهد سرمايه‌گذاري خارجي باشم از جنس دولتي و با حمايت دولت است. در حال حاضر مهم‌ترين نگراني فعالان اقتصادي توقف تسريع خروج سرمايه در كشور است.


انتقاد از سياست سوت‌زني وزارت اقتصاد
سيده فاطمه مقيمي عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني تهران گفت: كشور‌هاي موفق در جهان هيچگاه براي مبارزه با فساد اداري از همكاران يك مجموعه نخواسته‌اند موضوع فساد اداري همديگر را گزارش دهند. قبل از اينكه افراد را عليه يكديگر مامور كنند، بايد نسبت به خوداظهاري در اين رابطه بسيار فرهنگ‌سازي شود، ادامه داد: بايد ادبيات مبارزه با فساد اقتصادي درجامعه آموزش و شكل گرفته شود نه اينكه براي تامين جايگاه ويژه براي يك وزير بدون در نظر گرفتن تبعات آن، جايزه گزارشگري فساد به عنوان يك مصوبه از سوي وزير تاييد و ابلاغ شود. وي ادامه داد: دولت نتوانست جلوي فرار مالياتي را بگيرد به فكر سوت‌زني افتاد. دولت به جاي انتخاب درست به دنبال راهي براي توجيه سياست‌هاي خود است. هيچ كشوري براي مبارزه با فساد اقتصادي از اين ابزار كه هر فردي گزارش فرد كنار دست خود را بدهد ذي‌نفع نمي‌شود چراكه خطر اين كار بيشتر از نتيجه مطلوب آن است. وي تصريح داشت: نكته مهم ديگر اينكه در موضوع سوت‌زني اشاره‌اي به اينكه اگر فرد گزارشگر نتواند صحت و سقم گزارش خود را اثبات كند چه سرنوشتي براي فرد به ظاهر مخاطي پيش خواهد آمد، گفت: آيا جريمه‌اي براي اطلاع گزارشات غير واقعي براي سوت‌زن در نظر گرفته شده است؟ آيا تبعات چنين سياستي بيش از اينكه به موضوع اصلي (مبارزه با فساد اقتصادي) بپردازد، براي ساختار اقتصاد كشور مضر نيست؟


زعفران ايران به‌شدت قاچاق مي‌شود
غلامرضا ميري، رييس اتحاديه صادركنندگان زعفران خراسان رضوي گفت: درحال‌حاضر زعفران به‌شدت در حال قاچاق است. زعفران از كشور خارج مي‌شود و به دست كشورهاي ديگر مي‌رسد اما نه به صورت قانوني. كشور هند و چين دو بازار پرمصرف زعفران هستند و حداقل بين ۸۰ تا ۱۰۰ تن زعفران مصرف دارند. اين ۲ كشور داراي تعرفه صادرات هستند و و افراد سعي دارند از طريق قاچاق اين محصول را وارد كشور مقصد كنند. كشور افغانستان اين تعرفه را پرداخت نمي‌كند و تجار افغاني از ايران خريداري كرده و به كشورهاي ديگر صادر مي‌كنند. با كشورهاي مختلف كه تماس مي‌گيريم و جوياي نخريدن زعفران مي‌شويم، مي‌گويند تجار افغانستاني براي‌شان زعفران ايراني برده‌اند. محصولاتي مانند پسته، برنج، آهن و ... قاچاق نمي‌شوند اما زعفران به راحتي قابل قاچاق است و به راحتي مي‌توان از كشور خارج كرد. ما با ۲ كشور امريكا و عربستان كه مشكلات سياسي باعث توقف صادرات‌مان شده است كاري نداريم اما در كل براي ما محدوديت وجود دارد. اگر مي‌خواهند ما به درستي كار كنيم و بتوانيم زعفران را با برند ايراني صادر كنيم بايد حتما جلوي اين موانع گرفته و دست قاچاقچيان كوتاه شود.


سامانه شفاف‌سازي پرداخت تسهيلات راه‌اندازي مي‌شود
سيد مهدي نيازي، معاون وزير صمت گفت: در هيات وزيران مصوب شد كه پرداخت تسهيلات به بخش توليد شفاف شود و بانك مركزي موظف است سامانه‌هاي مبتني بر پرداخت تسهيلات را راه‌اندازي كند. وي ادامه داد: براي تامين مالي بخش توليد، جلسات فشرده‌اي بين وزراي صمت، اقتصاد و رييس كل بانك مركزي برگزار شد و تفاهمنامه‌هاي خوبي بين طرفين به امضا رسيد. وزارت صمت از سال گذشته تأمين مالي زنجيره‌اي و پرداخت تسهيلات مبتني بر فاكتور را در نظام بانكي دنبال مي‌كرد و در تفاهمنامه‌هاي جديد علاوه بر تامين سرمايه در گردش بنگاه‌ها، بحث نوسازي و احياي واحدهاي تعطيل هم در دستور كار قرار مي‌گيرد و ۵۰ همت در اين حوزه تامين خواهد شد تا بتوانيم با كمك بانك‌هاي عامل به احياي واحدها و بازسازي واحدهاي صنعتي بپردازيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون