• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5312 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۶ مهر

واقعيت‌هاي مسابقات جهاني كشتي بلگراد

آنچه مشهود است را همه مي‌بينند

يونس هميالي

 

كشتي آزاد در رقابت‌هاي جهاني ۲۰۲۲ بلگراد توانست با كسب دو مدال طلا توسط رحمان عموزاد و كامران قاسمپور، سه نقره رضا اطري، محمد نخودي و حسن يزداني و دو مدال برنز يونس امامي و اميرحسين زارع روي سكوي دوم تيمي قرار بگيرد. بدون جانبداري نسنجيده از كسي، كادرفني كشتي آزاد عملكرد مطلوبي كسب نموده كه قابل تقدير است. نيازي به تعريف و تمجيد بي‌جا نيست، آنچه مشهود است را همه مي‌بينند. نتيجه‌اي كه به لحاظ تصاحب تعداد مدال‌ها با جهاني ۱۹۶۱ يوكوهاما و ۲۰۲۱ اسلو كه با همين مربيان حاصل شد، برابري مي‌كند. نتيجه‌اي كه تا سال‌ها از ذهن تاريخ فراموش نخواهد شد و لابه‌لاي صفحه‌هاي كتاب قطور آن، همه درباره او مي‌گويند و مي‌نويسند.
از سوي ديگر اما اين موفقيت نبايد به تنهايي مورد توجه مجموعه فدراسيون قرار گيرد و از بخش‌هاي ديگري كه در سالن اشتاك آرنا به وضوح خودنمايي مي‌كرد، چشم‌پوشي نمود. همان قسمت‌هايي كه شيپور بيداري در نقطه‌هاي سياه را به صدا درآوردند. نقاطي كه در آن تعدادي از كشتي‌گيران گلبرگ‌هاي فريادشان پژمرده شد، قافله‌اي اشك ريختند و جماعتي هم سكوت اختيار نمودند. بايد انعكاس اين پژواك با تشكيل يك كارگروه با روشن‌بيني دقيق و واقع‌بينانه مورد بررسي قرار بگيرد. بايد تمامي عوامل تاثيرگذار در شكست و پيروزي زير ذره‌بين ارزيابي قرار داده شود و در ابعاد مختلف مورد تحليل واقع گردد تا براي رقابت‌هاي سال آينده با ترسيم خط‌مشي در مسير درست بتوان ضعف‌هاي عيان شده را به حداقل رساند و نقاط مثبت را به حداكثر ممكن تبديل كرد. براي آنكه چنين چيزي محقق گردد بايد چه از نظر شخصيتي و چه از نظر توان فني و تاكتيكي در برخي موارد تجديدنظرهاي اساسي صورت بگيرد.
متاسفانه مشكل دقيقا در همين نقطه است و به نظر مي‌رسد يك فروماندگي در اين عرصه حكمفرما است. مانند هميشه وقتي برآيند قابل قبولي به دست مي‌آيد، گفته‌هايي از سوي افرادي بر زبان جاري مي‌شود كه مي‌خواهند با تحليل‌هاي مغرضانه و خام‌انديشانه اين نتيجه را دربست براي فدراسيون گذشته مصادره كنند. معلوم نيست ريشه‌هاي اين رفتار غضب‌آلود و فضاي مسموم به چه موضوع‌هايي بازمي‌گردد. از طرف ديگر كساني هستند كه نايب قهرماني را يك شكست معرفي مي‌كنند. آنهايي كه مي‌گويند اين نتايج به دليل محروميت روسيه در اين آوردگاه كسب شده و اين نايب قهرماني باعث شده كه اندوه روي همه چهره‌ها موج زند و جبروت از ما گرفته شود يا فرياد تاسف به گوش آسمان برسد، اما واقعيت هميشه جلوه‌گر خواهد شد. اگر با تعمق نتايج موشكافي گردد آنگاه اين افراد متوجه خواهند شد كه در بيشتر وزن‌ها با حضور روس‌ها همين مدال‌ها كسب مي‌شد و شايد هم با رنگ بهتري. آنچه در كتاب تاريخ ماندگار خواهد ماند، نتايج هستند. معمولا بعد از گذشت زمان طولاني هيچ كسي از زيبايي‌هاي كميت و كيفيت رقابت‌ها سخن نمي‌گويد؛ براي اثبات اين مدعا به مدال‌آوران المپيك ۱۹۸۰ مسكو و ۱۹۸۴ لس‌آنجلس نگاه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون