• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5317 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۲ مهر

خبرخوان

كاهش 3311 واحدي شاخص بورس تهران

روز گذشته 11 مهر ماه شاخص بورس در يك روند نوساني قرار گرفت، اما در پايان معاملات با كاهش 3311 واحد به رقم يك ميليون و 318 هزار و 714 واحد رسيد. همچنين شاخص كل با معيار هموزن با 998 واحد كاهش به رقم 381 هزار و 113 واحد رسيد. ارزش بازار در بورس تهران به بيش از 4 ميليون و 954 هزار ميليارد تومان رسيد. معامله‌گران در اين روز بيش از 3.5 ميليارد سهام حق‌ تقدم و اوراق مالي در قالب 209 هزار نوبت معامله و به ارزش 1990 ميليارد تومان داد و ستد كردند. شاخص كل و شاخص قيمت با معيار وزني ـ ارزشي 0.25 درصد كاهش يافتند. اين دو شاخص با معيار هموزن 0.26 درصد افت كردند. شاخص آزاد شناور 0.6 درصد كاهش يافت اما شاخص بازار اول بورس 0.3 درصد رشد كرد و شاخص بازار دوم بورس 0.56 درصد كاهش يافت.

كاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدي  فروش لپ‌تاپ

جلال بهنيا، عضو هيات‌مديره اتحاديه فناوران يارانه خاطرنشان كرد: از ابتداي سال جاري تا به امروز تقاضاي قابل توجهي براي خريد اقلام‌اي تي از جمله لپ‌تاب و تبلت در بازار وجود ندارد، حتي بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها نتوانست تلنگري به اين بازار وارد كند. اين فعال صنفي ادامه داد: قيمت لپ‌تاپ و تبلت به عواملي از جمله قيمت ارز، عرضه و تقاضا و قيمت‌هاي جهاني بستگي دارد. كاهش شديد تقاضا باعث شده است كه برخي شركت‌هاي و واحدهاي صنفي حوزه آي‌تي اقلام خود را با ضرر هنگفت يا سود كم به فروش برسانند. به عنوان مثال سال گذشته يك كارت گرافيك را با دلار ۲۵ هزار توماني ۲۰ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان خريداري كرديم كه با وجود افزايش قيمت دلار به دليل كم شدن تقاضا قيمت اين قطعه به ۸ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان رسيده است، به عبارت ديگر قيمت اين محصول در بازار كاهشي شد.


فروش مرغ بالاتر از ۶۰ هزار تومان تخلف است

مشاهدات ميداني از مغازه‌هاي سطح شهر تهران حاكي از آن است كه قيمت هر كيلو مرغ گرم كامل به حدود ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان رسيده است. اين در حالي است كه قيمت مصوب مرغ گرم بر اساس اعلام دولت، كيلويي ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. اگر چه فعالان صنعت طيور و توليدكنندگان مدعي‌اند كه دولت به آنها وعده اصلاح قيمت داده است، زيرا قيمت مصوب فعلي بر اساس قيمت تمام‌شده توليد نيست و معاون وزير جهاد كشاورزي نيز در روز‌هاي گذشته اعلام كرده كه در حال برگزاري جلسه و كار كارشناسي روي قيمت مرغ هستيم، ولي هنوز قيمت مصوب به صورت رسمي تغييري نكرده است و به نظر مي‌رسد كه قيمت‌ها به صورت غيررسمي در حال افزايش است. حبيب اسدالله نژاد مديرعامل اتحاديه مرغداران در اين راستا گفت: هنوز دولت قيمت جديد را اعلام نكرده، ولي اميدواريم به زودي قيمت جديد اعلام شود. ما قيمت‌هاي پيشنهادي خود را به دولت اعلام كرده‌ايم و منتظر تصميم نهايي دولت هستيم. مهدي يوسف‌خاني رييس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي با تاكيد بر اينكه فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب تخلف است اضافه كرد: در حال حاضر قيمت هر كيلو مرغ منجمد در بازار ۴۵ هزار تومان است كه بدون محدوديت، مردم مي‌توانند آن را خريد كنند.


احتمال بيكاري 40 كارگر  در يك شركت قديمي

ايلنا به نقل از منابع كارگري در شركت داروگر تهران از ممانعت كارفرماي اين واحد از ورود ۴۰ نفر از كارگران قراردادي به محل كارشان خبر داده است. منابع كارگري با اعلام اين خبر به ايلنا گفتند: از صبح شنبه (نهم مهرماه) تعدادي از كارگران شاغل در كارخانه «داروگر» اجازه ورود به محل كارشان را پيدا نكردند. گرچه هنوز قطعيتي در تعديل اين كارگران وجود ندارد. بر پايه اين اظهارات اين كارگران، از قرار معلوم نزديك به ۷ نفر از كارگران روز شنبه و ۳۵ نفر ديگر روز يكشنبه (دهم مهر ماه) از حضور در محل كار هميشگي خود منع شده‌اند كه در نهايت از مجموع 42 نفر، دو كارگر به كار بازگشته‌اند. اين كارگران بين ۱۰ تا ۲۹ سال سابقه كار دارند. فته مي‌شود؛ با استمرار شرايط پيش آمده در پايان هر ماه عده‌اي از آنها تعديل مي‌شوند يا به صورت داوطلبانه بدون تسويه حساب محل كار خود را ترك مي‌كنند.كارگران داروگر افزودند: هم‌اكنون در اين كارخانه حدود ۱۰۰ كارگر به فعاليت روزانه خود ادامه مي‌دهند.


پرداخت ۷۰ هزار ميليارد تومان از بدهي دولت 

احسان خاندوزي، وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه انضباط حوزه مالي كاملا تحت مديريت دولت است، گفت: در شش ماهه اول امسال حدود ۷۰ هزار ميليارد تومان اصل اوراق بدهي دولت گذشته را بازپرداخت كرده‌ايم. وي افزود: انتشار اوراق هم نسبت به سال گذشته بسيار كاهش پيدا كرده و ما در حالي كه ۶ ماهه اول سال گذشته ۱۳۸ هزار ميليارد تومان واگذاري اوراق مالي دولت را داشتيم، در شش ماهه اول امسال مجموعا ۶۳ هزار ميليارد تومان واگذاري اوراق مالي دولت را داشتيم. وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: بهبود شرايط كسب‌وكار رويكرد ديگر دولت براي رشد اقتصادي بود و در اين مدت شرايط ۲۹۰۰ پروانه كسب و كار تسهيل شد كه ۹۰ درصد آن جزو مجوزهاي اعلاني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون