• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5325 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۴ مهر

واشنگتن همزمان با حفظ فشار تحريم‌ها عليه مردم ايران مدعي همبستگي با معترضان مي‌شود

رياكاري امريكايي

گروه ديپلماسي |مقام‌هاي دولت امريكا آخر هفته گذشته را به اظهارنظر‌هاي مداخله‌جويانه در مورد ناآرامي‌ها و اعتراض‌هاي اخير در ايران گذراندند. جو بايدن رييس‌جمهور امريكا در يك كالج در ايالت كاليفرنيا در جمع افرادي كه «ايرانيان ساكن امريكا» توصيف شده‌اند، اعلام كرد كه «با شهروندان ايران و زنان ايراني اعلام همبستگي مي‌كند.» روز جمعه همچنين معاون رييس‌جمهور، وزير خارجه و مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور امريكا با سه زن مهاجر ايراني به عنوان «نماينده جامعه مدني ايران» گفت‌وگو كردند و اظهاراتي مداخله‌جويانه و واهي درخصوص وضعيت كنوني ايران بيان كردند. يكي از زنان مهاجر ايراني كه در اين گفت‌وگوها شركت داشته است به رسانه‌هاي امريكايي گفته است كه اين سه زن از دولت امريكا خواسته‌اند تا مذاكرات احياي برجام و لغو تحريم‌هاي ضدايراني را متوقف كنند. خانواده باراك اوباما، رييس‌جمهور ايالات متحده نيز سه‌شنبه هفته گذشته در پيامي به مناسبت روز جهاني دختر، «با زنان و دختران ايران» اعلام همبستگي كرد.
مقام‌هاي امريكايي در حالي مدعي حمايت از جامعه مدني ايران شده‌اند كه در طول سال‌هاي اخير تحريم‌هاي شديد تحت عنوان «فشار حداكثري» از سوي اين دولت به اصلي‌ترين عامل آسيب به شهروندان ايراني بدل شده است، تحريم‌هايي كه در دوران دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين امريكا آغاز شد و با روي كار آمدن جو بايدن، رييس‌جمهور كنوني امريكا، باز هم تاكنون ادامه يافته است. به نظر مي‌رسد حمايت رياكارانه دولت امريكا از ناآرامي‌ها و اعتراضات در ايران فقط با هدف تضعيف حكومت جمهوري اسلامي ايران باشد. دولتمردان امريكا روز جمعه در ديدار با افرادي كه آنها را «نمايندگان جامعه مدني ايران» توصيف مي‌كردند، سراغ كساني رفته‌ بودند كه سابقه زندگي بسيار كمي در ايران دارند. نازنين بنيادي، هنرپيشه ايراني‌تبار بريتانيايي، در بدو تولد و زماني كه كمتر از يك ماه داشته است به همراه خانواده از ايران خارج شده و هرگز در ايران زندگي نكرده است. شري حكيمي، فعال امريكايي-ايراني حقوق زنان، در امريكا متولد شده است و تمام زندگي‌اش را در اين كشور گذرانده است و تنها براي مدتي در سنين ۱۱ تا ۱۴ سالگي در ايران حضور داشته است. رويا حكاكيان، نويسنده كليمي ايراني، بيش از بقيه افرادي كه در اين گروه حضور داشتند در ايران زندگي كرده است و تا ۱۹ سالگي ساكن ايران بوده است، اما از سال ۱۳۶۳ به امريكا پناهنده شده و مدت زيادي است كه از جامعه ايران دور است.
جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا كه روز جمعه براي شركت در كارزار تبليغاتي حزب دموكرات در انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره براي سخنراني به كالج اجتماعي كاليفرنيا رفته‌ بود، در بخشي از اظهاراتش به اعتراض‌ها در ايران اشاره كرد. رييس‌جمهور امريكا كه دولتش مسوول تحريم‌هاي گسترده ضدايراني است، در اظهاراتي رياكارانه گفت: «مي‌خواهم بدانيد كه ما كنار شهروندان و زنان شجاع ايران ايستاده‌ايم. من از آنچه در ايران بيدار شده است حيرت زده شدم. چيزي در ايران بيدار شده است كه تصور نمي‌كنم حالا حالاها خاموش شود.» كارن ژان پي‌ير، سخنگوي كاخ سفيد با اشاره به اظهارات بايدن در ارواين كاليفرنيا گفته است كه كاروان خودرويي رييس‌جمهور امريكا با تجمع گروهي از «ايرانيان» مواجه شده است و در نتيجه رييس‌جمهور تصميم گرفته است كه در سخنان خود اشاره‌اي به مساله ايران بكند.
روز جمعه نازنين بنيادي، هنرپيشه بريتانيايي-ايراني، رويا حكاكيان، نويسنده ايراني كه نزديك به ۴۰ سال پيش به امريكا مهاجرت كرده است و شري حكيمي، عضو شوراي ملي ايرانيان امريكا (NIAC) كه متولد امريكاست و مدت كوتاهي در ايران زندگي كرده است، مهمان مقام‌هاي ارشد امريكايي بودند. اين افراد كه به گفته دولت امريكا «نمايندگان جامعه مدني ايران» بودند، در جلسه‌اي با حضور آنتوني بلينكن وزير امور خارجه، وندي شرمن معاون وزير خارجه و راب مالي نماينده ويژه وزارت خارجه امريكا در امور ايران شركت كردند. همچنين نازنين بنيادي، هنرپيشه بريتانيايي-ايراني كه در نوزادي خانواده‌اش به بريتانيا مهاجرت كرده‌اند و در ايران زندگي نكرده است، به عنوان نماينده زنان ايران با كاملا هريس معاون رييس‌جمهور امريكا و جيك سوليوان مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور امريكا ديدار و گفت‌وگو كرد.
كاملا هريس، معاون رييس‌جمهور امريكا در ديدار با هنرپيشه ايراني‌تبار، بدون اشاره به اقدام‌هاي خصمانه دولت امريكا عليه مردم ايران، گفته است: «از زنان و دختران شجاع ايراني كه اعتراضات مسالمت‌آميز را رهبري مي‌كنند تا به حقوق برابر و كرامت اساسي انساني برسند، حمايت مي‌كنيم.» هريس مدعي شده است: «شهامت زنان معترض همان‌گونه كه الهام‌بخش جهان بوده است، الهام‌بخش او نيز بوده است.»
رويا حكاكيان، يكي از زناني كه در ديدار با مقام‌هاي وزارت خارجه امريكا حضور داشت در گفت‌وگو با راديو ان‌پي‌آر گفته است كه اين افراد خواستار توقف گفت‌وگوها با ايران براي احياي برجام شده‌اند. وي گفته است: «پيشنهاد همگي ما اين بود كه گفت‌وگوهاي هسته‌اي تا زمان توقف خشونت‌ها، معلق شود و فكر مي‌كنم كه همگي صدا ما را بلند و رسا شنيده‌ باشند.»
بيانيه خانواده اوباما
روز سه‌شنبه هفته گذشته، خانواده باراك اوباما، رييس‌جمهور پيشين امريكا هم در بيانيه‌اي به مناسبت روز جهاني دختر به موضوع اعتراضات در ايران پرداخته‌اند. خانواده رييس‌جمهور پيشين امريكا در بيانيه خود نوشته‌اند: «در روز جهاني دختر، ما با زنان و دختران شجاع ايراني كه از طريق اعتراضات‌شان الهام‌بخش جهان شده‌اند، اعلام همبستگي مي‌كنيم.» اين بيانيه ادامه مي‌دهد: «حقوقي كه آنها تقاضا مي‌كنند جهاني است: برابري، توانايي براي انتخاب نحوه پوشش، ظاهر و نمايش هويت و آزادي بدون مواجهه با آزار، تهديد و خشونت.» 
تلاش واشنگتن براي تفكيك ميان مذاكرات برجام و اعتراض‌ها در ايران 
روز چهارشنبه، سخنگوي وزارت خارجه ايالات متحده امريكا گفته ‌بود كه در حال حاضر واشنگتن روي توافق هسته‌اي تمركز ندارد، بلكه تمركز اصلي دولت امريكا به «حمايت از اعتراضات در ايران» است. اين مقام وزارت خارجه ايالات متحده در مورد وضعيت مذاكرات هسته‌اي با ايران گفت: «مطالبات ايران واقع‌گرايانه نيست. آنها به شكل چشمگيري از چارچوب برجام خارج شده‌اند.» وي ادامه داد: «ما در هفته‌هاي اخير چيزي نشنيده‌ايم كه نشان دهد آنها موضع‌شان را تغيير داده‌اند.» سخنگوي وزارت خارجه امريكا در ادامه طي اظهاراتي مداخله‌جويانه، ادعاهايي در مورد شرايط كنوني ايران بيان كرد و گفت: «تمركز ما اكنون بر شجاعت و شهامت مثال‌زدني مردم ايران است كه در اعتراضات مسالمت‌آميز، از طريق حق اساسي آزادي تجمع و آزادي بيان، نشان مي‌دهند. تمركز ما اكنون تاباندن نور بر اقدام‌هاي آنان است و اينكه از آنها به طرقي كه مي‌توانيم، حمايت كنيم.»
جرت بلانك، معاون نماينده ويژه امريكا در امور ايران نيز روز گذشته در پاسخ به پرسشي درباره تصميم دولت بايدن براي ادامه يا متوقف كردن مذاكرات احياي برجام گفت: نگاه امريكا به برجام همواره واقع‌گرايانه بوده است برجام به گونه‌اي طراحي شده كه به يك موضوع مشخص از نگراني‌هاي ما درخصوص ايران مي‌پردازد و آن‌هم برنامه هسته‌اي ايران است و زماني كه همه طرف‌ها به آن پايبند بودند اين هدف را تامين مي‌كرد. 
رييس‌جمهور امريكا محدوديت برنامه هسته‌اي ايران از طريق ديپلماسي را در اولويت قرار داده است اما همزمان از ابزارهاي مختلفي كه دراختيار داريم استفاده كرده و مي‌كنيم تا به ساير نگراني‌هاي درباره ايران بپردازيم. گفت‌وگوهاي برجام از شش هفته قبل در يك وضعيت ثابت باقي مانده است، ايران در مذاكرات خواسته‌هاي غيرممكني را مطرح كرده و تا زماني كه وضعيت اين‌گونه باشد مذاكرات متوقف مي‌ماند. الان موضوع ماندن پشت ميز يا ترك آن مطرح نيست، بلكه ايران بايد از خواسته‌هاي خارج از چارچوب برجام دست بردارد و تا آن زمان ما تمركز خود را معطوف بر ساير نگراني‌هاي امريكا مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون