• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5325 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۴ مهر

خبر

واكنش شديداللحن مقتدي‌صدر   به ماموريت تشكيل كابينه جديد عراق

مقتدي‌صدر در اولين واكنش به ماموريت تشكيل كابينه جديد عراق آن را برنامه‌اي براي ريشه‌دواندن فساد خواند و اعلام كرد كه از هركس كه به اين دولت بپيوندد اعلام برائت مي‌كند. به گزارش ميدل‌ايست‌نيوز، در بيانيه رسمي كه «صالح محمد العراقي»، سخنگوي مقتدي‌صدر در شبكه‌هاي اجتماعي از زبان وي منتشر كرده دولت جديد عراق «دولت ائتلاف وابسته شبه‌نظامي‌گراي تجربه‌پس‌داده»اي خوانده شده كه «خواسته‌هاي ملت را عملي نخواهد كرد» و با اصل «تجربه نكردن تجربه‌شده‌ها» سازگار نيست. وي همچنين به شكست تلاش براي تشكيل دولت اكثريت ملي كه نه شرقي باشد و نه غربي و پس از متحول كردن دموكراسي و ائتلاف‌هاي حزبي با پهپاد و بمباران داخلي و خارجي و مطرح‌ كردن اتهامات بي‌اساس اشاره و تاكيد كرده كه «سركوب صداي ملت مخالف بازگشت عراق به وضعيت اول و سرپيچي صريح از توصيه‌هاي شرعي و ملي صادره از عالي‌ترين سطوح داخلي و خارجي محكوم است.» صدر توصيه كرده كه عراق به «بازيچه برنامه‌هاي خارجي تبديل نشود و سلاح به دست افراد بي‌ضابطه نيفتد و اموال ملت به جيب و حساب‌هاي بانكي مفسدان سرازير نشود.»  او همچنين بر «مخالفت قاطع و واضع و صريح» خود با مشاركت هريك از افراد وابسته به خود در دولت‌هاي سابق و كنوني و حتي كساني كه از جريان صدر جدا شده‌اند يا مي‌شوند يا «به هر ترتيبي از ما شمرده مي‌شوند به صورت مستقيم يا غيرمستقيم يا هر نحوي به هر بهانه‌اي» در دولتي «به رياست نامزد كنوني يا هر يك از چهره‌هاي قديم يا سرسپرده مفسدان» تاكيد كرده و افزوده كه آنان هيچ دغدغه‌اي جز شكستن اقتدار ميهن و تضعيف آن ندارند. صدر افزوده كه هركس در اين وزارتخانه‌ها شريك شود در ظلم‌شان شريك است و مطلقا نماينده ما نيست و «تا روز قيامت از آنان اعلام برائت مي‌كنيم.» او افزود كه تلاش‌هايي براي جلب رضايت جريان صدر جريان دارد و در ميان «كساني كه وابسته به ما هستند برخي آب دهان‌شان براي آن كيك فاسد راه افتاده است.» رهبر جريان صدر افزود كه «برنامه‌هايي براي ريشه‌دواندن و تقويت سلطه كساني و تضعيف كسان ديگر براي افزايش سلطه فساد و به بازي گرفتن سرنوشت و اموال كشور بدون هيچ نظارت و حسابرسي و سلطه بر دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي و سازمان‌هاي مستقل در حال اجراست.» او همچنين نسبت به سلطه «بني عباس و ياجوج و ماجوج در زمين فساد و تباهي و ظلم به راه مي‌اندازند» و «ائتلاف‌هايي كه خيري در آن نيست» هشدار داد.


آرژانتين به خدمه هواپيماي ونزوئلايي ازجمله خلبان ايراني اجازه خروج داد
مقامات دادگاه جمعه (۱۴ اكتبر) به رسانه‌هاي محلي گفتند به پنج خدمه باقيمانده هواپيماي باري ونزوئلايي كه از ماه ژوئن در آرژانتين توقيف شده، اجازه خروج از اين كشور داده شده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، پس از آزادي ۱۴ خدمه از ۱۹ خدمه اين هواپيماي بويينگ ۷۴۷ متعلق به شركت ونزوئلايي «امتراسور» كه به صورت غيرقانوني توقيف شده بود، قاضي فدرال «فدريكو ويلنا» جمعه اعلام كرد كه طبق حكم منتشر شده در رسانه‌هاي محلي، هيچ مبنايي براي پيگرد قانوني پنج نفر باقيمانده وجود ندارد. طبق اين گزارش، با اين حال، تحقيقات قضايي در اين خصوص همچنان باز خواهد ماند. به نوشته خبرگزاري فرانسه، پنج خدمه كه اجازه خروج يافتند شامل سه ايراني و دو ونزوئلايي مي‌شوند. غلامرضا قاسمي خلبان ايراني هواپيماي ونزوئلايي توقيف شده در آرژانتين از جمله كساني است كه جمعه به وي اجازه خروج داده شد. به گزارش خبرگزاري فارس، هواپيماي مذكور در تاريخ شش ژوئن (۱۶ خرداد) از مكزيك وارد آرژانتين شد و ۱۴ سرنشين آن ونزوئلايي و پنج خدمه آن ايراني بودند و دو روز بعد قصد داشت به سمت اروگوئه پرواز كند اما اجازه ورود پيدا نكرد. هواپيماي مذكور سپس به آرژانتين بازگشت و از آن زمان در آنجاست.يك قاضي آرژانتيني با درخواست امريكا براي توقيف اين هواپيما با اين ادعا كه قوانين زماني كه ايران اين هواپيما را به ونزوئلا فروخت، نقض شد، موافقت كرد.  هواپيماي مذكور متعلق به شركت امتراسور وابسته به شركت هوايي ونزوئلا است كه تحت تحريم وزارت خزانه‌داري امريكا است. اين هواپيما يك سال قبل از شركت هواپيمايي ماهان خريداري شده بود كه ايالات متحده اتهاماتي را عليه اين شركت مطرح مي‌كند. «حسين اميرعبداللهيان» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران پيش از آزادي خدمه ايراني، از نماينده ديپلماتيك آرژانتين در تهران درخواست لغو فوري ممنوعيت خروج آنها را مطرح كرده بود.


حضور مشاور امنيت ملي عراق در تهران 

يك هيات امنيتي بلندپايه از عراق روز شنبه در تهران با حسين امير عبداللهيان، وزير امور خارجه ديدار و گفت‌وگو كرد. براساس بيانيه وزارت امور خارجه ايران، قاسم الاعرجي، مشاور امنيت ملي عراق در راس اين هيات با حضور در محل وزارت امور خارجه ايران با امير عبداللهيان ديدار و گفت‌وگو كرد. ديبر احمد، وزير داخله اقليم كردستان عراق نيز در هيات عراقي حضور دارد. پيش از اين فواد حسين، وزير امور خارجه عراق در هفته گذشته گفته بود كه هياتي از عراق به رياست مشاور امنيت ملي اين كشور براي بررسي حملات به اقليم كردستان به ايران مي‌رود.


حسين اميرعبداللهيان:
 ايران سرزمين كودتاي مخملي يا رنگين نيست

حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و‌ جوزپ بورل مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا جمعه شب ۲۲ مهر ماه تلفني گفت‌وگو كردند. اميرعبداللهيان در اين گفت‌وگو ضمن قدرداني از تلاش‌هاي سازنده جوزپ بورل براي كمك به بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام، گفت: به‌رغم برخي اظهارات متعارض رسانه‌اي طرف امريكايي، اكنون گام‌هاي رسيدن به توافق در مسير درستي قرار دارد و در همين راستا، ما از همكاري آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مسير فني استقبال كرديم.  اميرعبداللهيان درخصوص تحولات جاري كشور نيز گفت: مرگ مرحوم مهسا اميني مايه تاسف همه ماست. در اين خصوص گزارش دقيق و علمي پزشكي قانوني از سوي تعداد قابل توجهي از پزشكان فوق تخصص و افراد خبره ارايه شده است. همچنين اقدامات قضايي نيز در جريان است. البته اين موضوع براي برخي مقامات غربي فقط يك بهانه است. پرسش اين است كه غرب درخصوص صدها پرونده قتل عمد زنان و كودكان در كانادا و امريكا به ويژه به دست پليس چه كرده است؟! نمي‌شود در اروپا خشن‌ترين مقابله با اغتشاش، عملي خوب و پسنديده باشد، اما همان كار در چارچوب قانوني در ايران سركوب قلمداد شود.  اميرعبداللهيان مطالبات مسالمت‌آميز را موضوعي جداي از آشوب، قتل، آتش‌افروزي و عمليات تروريستي خواند و در عين حال يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران از پشتوانه قوي مردمي و دموكراسي كارآمد برخوردار است. اينجا سرزمين كودتاي مخملي يا رنگين نيست. ايران لنگرگاه ثبات و امنيت پايدار منطقه است. البته ما به چارچوب بزرگ‌تري براي همكاري اتحاديه اروپا و جمهوري اسلامي ايران نگاه مي‌كنيم. بنابراين توصيه مي‌كنيم اروپايي‌ها با رويكردي واقع‌بينانه به موضوع بنگرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون