• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5327 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۶ مهر

خبر جهان

عبداللطيف رشيد رياست‌جمهوري عراق را از برهم صالح تحويل گرفت
رييس‌جمهور جديد عراق روز دوشنبه رسما سمت رياست‌جمهوري را از برهم صالح تحويل گرفت. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رسمي عراق، عبداللطيف رشيد كه پنجشنبه توسط نمايندگان پارلمان عراق به عنوان رييس‌جمهور جديد اين كشور انتخاب شد، روز دوشنبه با حضور در كاخ «السلام» (كاخ رياست‌جمهوري) در بغداد رسما اين سمت را از برهم صالح، رييس‌ جمهور سابق تحويل گرفت. عبداللطيف رشيد پس از برگزاري مراسم ويژه وارد كاخ السلام شد. احزاب سياسي عراق پس از يك بحران سياسي يك‌ساله پنجشنبه موفق به انتخاب رييس‌جمهور جديد و مكلف شدن محمد شياع السوداني به تشكيل دولت جديد اين كشور شد. رشيد در سخناني در كاخ رياست‌جمهوري اظهار كرد: از نمايندگان ملت عراق به خاطر راي اعتمادشان به من تشكر و قدرداني مي‌كنم. وي با اشاره به پرونده تشكيل دولت جديد عراق به رياست محمد شياع السوداني افزود: اميدواريم در روند تشكيل دولت تسريع صورت بگيرد و تمام تلاشم را براي حفاظت از قانون اساسي و عمل به آن به كار خواهم گرفت. رييس‌جمهوري جديد عراق ادامه داد: به زودي برنامه كاري خود براي رياست‌جمهوري را به همه عراقي‌ها اعلام خواهم كرد. وي با اشاره به بحران سياسي اخير عراق نيز گفت: دوره گذشته، دوره دشواري بود. وي همچنين متعهد به حل و فصل مشكلات فعلي عراق شد. عبداللطيف رشيد همچنين تاكيد كرد: من به دنبال برقراري روابط قوي با كشورهاي همسايه و جامعه بين‌المللي خواهم بود.


هشدار مسكو به تل‌آويو درباره ارسال تسليحات به اوكراين
معاون رييس شوراي امنيت روسيه در سخناني از تمايل رژيم اسراييل براي تجهيز اوكراين به تسليحات خود پرده برداشت. به گزارش النشره، ديميتري مدودف، معاون رييس شوراي امنيت روسيه در توييتي نوشت: به نظر مي‌رسد اسراييل درصدد تجهيز اوكراين به سلاح است. اين يك اقدام بسيار بي‌پروا است كه همه روابط دوجانبه روسيه و اسراييل را از بين مي‌برد. پيش‌تر يايير لاپيد، نخست‌وزير رژيم اسراييل در توييتي نوشته بود: من حمله روسيه به غيرنظاميان در كي‌يف و ديگر شهرهاي اوكراين را محكوم مي‌كنم و به خانواده‌هاي كشته‌شدگان و ملت اوكراين تسليت مي‌گويم. پس از آن سفارت روسيه در اراضي اشغالي نيز در واكنش به اظهارات يايير لاپيد درباره محكوميت حملات روسيه به اوكراين اعلام كرد: تل‌آويو حملات تروريستي كي‌يف به غيرنظاميان در دونباس و ديگر اقدامات جنايتكارانه اوكراين را محكوم نكرد. در بيانيه اين سفارتخانه آمده است: حملات روسيه به تاسيسات نظامي و مخابراتي در اوكراين با دقت بسيار بالايي صورت گرفت. متاسفانه اسراييل طي هشت سال حملات تروريستي اوكراين عليه غيرنظاميان در دونباس سكوت كرد. بايد به قتل خبيثانه داريا دوگينا، روزنامه‌نگار روس و حمله تروريستي اخير اوكراين به پل كريمه و ديگر جنايت‌هاي هولناك اوكراين اشاره كرد كه به خاطر آنها مجازات نشده است. ماه ميلادي گذشته رسانه‌هاي اسراييلي اعلام كردند كه شركت صنايع امنيتي رژيم اسراييل به ارتش اوكراين سامانه‌هاي ضد پهپاد فروخته است. روابط روسيه و رژيم اسراييل طي ماه‌هاي اخير دچار تنش شده، به ويژه بعد از آنكه مقامات رژيم اسراييل از جمله لاپيد مدعي شدند كه روسيه مرتكب جنايت‌هاي جنگي در اوكراين شده است.


نگراني از انتقال فناوري تسليحات امريكايي به روسيه از سوي رياض
يك قانونگذار ارشد دموكرات مجلس سناي امريكا زنگ خطر را نسبت به اينكه عربستان سعودي احتمالا تكنولوژي دفاعي حساس ايالات متحده را با روسيه به اشتراك بگذارد، به صدا در آورد. به گزارش روزنامه گاردين، ريچارد بلومنتال، عضوي از مجلس سناي امريكا كه پس از تصميم عربستان سعودي 
-كشوري كه شركت نفتي اوپك پلاس را رهبري مي‌كند- مبني بر كاهش دو ميليون بشكه‌اي نفت در روز، پيشنهاد داد كه به مدت يك سال فروش تسليحات به اين كشور را متوقف كنند، گفت از طريق گفت‌وگو و رايزني با پنتاگون به «بررسي دقيق و عميق اين خطر» خواهد پرداخت. بلومنتال طي مصاحبه‌اي با اين روزنامه اظهار كرد: «مي‌خواهم مجدد اطمينان حاصل كنم كه آنها اين موضوع را كنترل مي‌كنند و اگر خطراتي وجود دارد، مي‌خواهم بررسي كنم كه چه كاري مي‌توان براي كاهش فوري اين خطرات انجام داد.» اين اظهارات ريچارد بلومنتال بيانگر شكاف عميقي است كه ميان عربستان سعودي و دموكرات‌ها در واشنگتن به وجود آمده است؛ دموكرات‌هايي كه واكنش‌هاي تندي را نسبت به تصميم اخير اوپك پلاس نشان دادند. در واشنگتن اين تصميم به نشانه جانبداري رياض از روسيه در جنگ اوكراين قلمداد شد و برخي بر اين باورند كه احتمالا اين تصميم كه با افزايش قيمت سوخت همراه مي‌شود، تلاشي براي شكست جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا نسبت به انتخابات ميان‌دوره‌اي نوامبر در امريكا است. بايدن و متحدان دموكراتش نارضايتي خود را نسبت به اين اقدام ابراز كرده‌اند و خواستار تجديدنظر در روابط با عربستان سعودي شدند. همچنين، رييس‌جمهور بايدن هشدار داد كه عربستان سعودي به دليل اين اقدامش با «پيامدهايي» مواجه خواهد شد. جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي امريكا نيز روز يكشنبه اعلام كرد كه رييس‌جمهور اين كشور به دليل قرار گرفتن عربستان سعودي در كنار روسيه، در روابط واشنگتن-رياض تجديدنظر خواهد كرد. ريچارد بلومنتال در ادامه اظهارات خود عنوان كرد كه يكي از نگراني‌هاي اصلي اين است كه اطمينان حاصل كند، روسيه از تكنولوژي دفاعي حساس امريكا -كه با شركاي امريكايي در رياض به اشتراك گذاشته شده است- بهره نخواهد برد. وي افزود: ما با پنتاگون رايزني خواهيم كرد و صراحتا با آنها نسبت به ارزيابي خطرات انتقال اين تكنولوژي گفت‌وگو مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون