• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5327 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۶ مهر

اخبار

سارق 17 ساله هنگام گوشي‌قاپي قاتل شد
پسري كه در نوجواني و در جريان سرقت گوشي، جان مردي را گرفته بود با حكم دادگاه اطفال از قصاص گريخت و توانست با سپردن وثيقه از زندان آزاد شود، اما پس از آزادي سرقت‌هايش را از سر گرفت تا اينكه چند روز پيش به دام پليس افتاد.
از مدتي قبل پليس در جريان سرقت‌هاي سريالي قرار گرفت كه از سوي يك مجرم كم ‌سن و سال صورت مي‌گرفت. او با پرسه زدن در سطح شهر و شناسايي افرادي كه در حال صحبت با موبايل‌شان بودند، به آنها نزديك شده و در يك چشم به هم زدن گوشي‌هاي‌شان را مي‌قاپيد و فرار مي‌كرد. تيمي از ماموران اداره هجدهم پليس آگاهي تهران به دستور بازپرس شعبه دوم دادسراي ويژه سرقت، به‌دنبال اين سارق سريالي بودند و براي به دست آوردن هويت متهم دوربين‌هاي مداربسته را بررسي كردند تا اينكه با چهره‌نگاري و به دست آمدن تصاويري از سارق تك‌رو هويت او شناسايي شد. 
او جواني 20ساله بود كه پيش از اين هم سابقه سرقت داشت و ماموران موفق شدند او را در يكي از پاتوق‌هايش دستگير كنند.
متهم كه ميلاد نام دارد در بازجويي‌ها به گوشي‌قاپي‌هاي سريالي اقرار كرد اما بررسي سوابق او نشان مي‌داد كه او در سال 98زماني كه نوجواني 17ساله بوده مرتكب قتل شده است. ماجرا از اين قرار بود كه در يكي از روزهاي شهريور سال 98، ميلاد با همدستش كه او هم نوجواني 17ساله بود سوار بر موتور راهي سرقت شده بودند. آنها قصد دزديدن گوشي مردي جوان را داشتند اما او با سارقان درگير شد و ميلاد با چاقويي كه همراهش بود ضربه‌اي به قلب او زد. اين مرد نقش زمين شد و دزدان موفق به فرار شدند اما وقتي پليس و اورژانس رسيد، معلوم شد كه مرد جوان جانش را از دست داده است. ميلاد و همدستش به اتهام قتل تحت تعقيب قرار گرفتند و باتوجه به سرنخ‌هاي موجود دستگير شدند. آنها كه هنوز به سن قانوني نرسيده بودند در كانون اصلاح و تربيت زنداني شدند و ميلاد اعتراف كرد كه پس از جدال با طعمه‌شان و براي فرار از دستگيري با چاقو ضربه‌اي به او زده است. پرونده اين دو نوجوان براي رسيدگي به اتهام قتل به دادگاه فرستاده شد و در آن جلسه اولياي دم خواستار قصاص ميلاد شدند اما قضات با توجه به ماده 91و 92 قانون مجازات اسلامي كه گفته شده در جرايم موجب حد يا قصاص هرگاه افراد بالغ كمتر از 18سال، ماهيت جرم انجام شده يا حرمت آن را درك نكنند يا در رشد و كمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، قصاص نمي‌شوند، دادگاه براي تشخيص اينكه ميلاد در زمان جنايت به رشد و كمال عقلي رسيده بود، به پزشكي قانوني منتقل شد و متخصصان پزشكي قانوني پس از بررسي‌ها اعلام كردند كه او در زمان وقوع قتل ماهيت جرم را درك نكرده و به رشد عقلي نرسيده است.
با توجه به اين نظريه قضات دادگاه، ميلاد را به پرداخت ديه و همدستش را به حبس محكوم كردند. صدور اين حكم اعتراض اولياي دم را در بر داشت و در اين شرايط پرونده به ديوان عالي كشور فرستاده شد. در اين بين ميلاد با نظر دادگاه و سپردن وثيقه موفق شد تا از زندان آزاد شود اما پس از آن فراري شد و ديگر به زندان برنگشت. 
اين در حالي بود كه ديوان عالي كشور حكم دادگاه را نپذيرفتند و اعلام كردند كه ميلاد بايد بار ديگر در دادگاه محاكمه شود. حالا ميلاد كه پس از فرار از زندان سرقت‌‌هايش را از سر گرفته بود، بار ديگر دستگير شده و نه‌تنها بايد به جرم قتل محاكمه شود بلكه به اتهام سرقت‌هاي سريالي نيز بايد پاي ميز محاكمه برود. او پس از دستگيري در بازجويي‌ها گفت: «در پرونده قبلي‌ام قصد قتل نداشتم و آن روز براي فرار از دستگيري ناچار شدم با چاقو ضربه‌اي به مالباخته بزنم. در آن شرايط فقط مي‌خواستم خودم و همدستم را نجات بدهم، چون هر لحظه ممكن بود پليس و مردم برسند و دستگير شويم. بعد از آنكه از زندان بيرون آمدم ناچار شدم بار ديگر دست به سرقت بزنم تا خرج زندگي‌ام را تامين كنم. چون از موتور سواري وحشت دارم، هيچ‌وقت موتورسوار خوبي نشدم اما دونده خوبي هستم. به همين دليل پس از شناسايي طعمه، موبايلش را مي‌قاپيدم و در يك چشم برهم زدن با پاي پياده فرار مي‌كردم اما درنهايت دستگير شدم.» 
براساس اين گزارش، تحقيقات در اين پرونده ادامه دارد.


تصادف مرگبار پژو و کامیون در گیلان
معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت 
هلال احمر از تصادف مرگبار تریلی و پژو ۴۰۵ در استان گیلان خبر داد.  مرتضی مرادی‌پور دراین‌باره گفت: «حوالی ساعت ۱۱و ۲۰ دقیقه پیش از ظهر دیروز خبر تصادف میان یک دستگاه تریلی و پژو ۴۰۵ به سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر اطلاع داده شد که درپی آن امدادگران در محل حاضر شده و امدادرسانی به حادثه دیدگان را آغاز کردند.»  او با اشاره به حضور عوامل امدادی در محل حادثه گفت:‌ «این حادثه در محور سنگر به سیاهکل ابتدای محور پاشاکی رخ داد و در جریان آن پنج نفر دچار حادثه‌دیدگی شدند که از این تعداد متاسفانه دو تن جان خود را از دست داده و سه نفر دیگر نیز مصدوم شدند. دو نفر از مصدومان به بیمارستان منتقل شده و یک تن دیگر نیز خدمات درمانی را در محل دریافت کرد.» 
به گفته معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر، امدادگران پس از امدادرسانی به حادثه‌دیدگان محل را به عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی تحویل دادند تا نسبت به بررسی علت وقوع این حادثه و تشخیص مقصر اقدامات لازم انجام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون