• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5329 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۸ مهر

طي انتشار گزارشي در «اعتماد»، يك محكوم به قصاص از چوبه ‌دار نجات يافت

به دنبال انتشار گزارشي با عنوان «كمك كنيم تا زنده بماند» در روز 22 ارديبهشت ماه سال جاري در روزنامه «اعتماد» و اظهارات برادر محكوم و يكي از فعالان اجتماعي به نام «مريم كارگر دستجردي»، بسياري از خيرين در سراسر كشور تصميم گرفتند براي نجات اين زنداني محكوم به قصاص مبالغي را واريز كنند. واريزي‌هاي خيرين ادامه پيدا كرد و كل مبلغ باقي مانده جمع‌آوري شد و به خانواده اولياي دم داده شد. درنهايت «محمد بلاغي» زنداني محكوم به قصاص روز پنجشنبه هفته گذشته از زندان آزاد شد. مبلغ ديه ۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان بود كه اولياي دم براي رضايت درنظر گرفته بودند.
روز انتشار اين گزارش مبلغ يك ميليارد و 200 ميليون تومان باقي مانده بود اما پس از انتشار گزارش، خيرين رفته‌رفته به حساب تاييد شده از سوي دادگاه مبلغ باقي مانده را واريز كردند.

اما ماجراي اين قتل چه بود؟
مرداد ماه سال ۱۳۸۹ بود كه در پي گزارشي به ماموران انتظامي «فولادشهر» اصفهان؛ مشخص مي‌شود فردي كه نزديك ۲۰ سال داشته ‌از ناحيه سمت راست كنار ستون فقرات به وسيله جسم برنده ضربه خورده است و او پس از رساندن به بيمارستان براي مداوا، جانش را از دست مي‌دهد. «يونس»؛ يكي از همكلاسي‌هاي متوفي كه در بيمارستان حضور داشته است به ماموران انتظامي اظهار كرده بود كه اين حادثه توسط راننده يك دستگاه پرايد رخ داده است و ضارب پس از اين اتفاق هنگامي كه دو نفر از دوستان ما از راه مي‌رسند، متواري مي‌شود. يكي از دوستان متوفي نيز در اظهارات خود عنوان كرده بود: «دو نفر با يك پرايد آمدند و با او درگير شدند و يك‌دفعه راننده پرايد با چاقو به سمت متوفي حمله كرده و ما سنگ به سمت آنها پرتاب كرديم.»
 بررسي‌ها و تحقيقات از سوي ماموران انتظامي ادامه پيدا مي‌كند و حتي دو نفر به عنوان مظنون دستگير مي‌شوند، اما چون مدركي دال بر به اثبات رسيدن اتهام مظنونان از سوي پليس وجود نداشت، آنها آزاد مي‌شوند تا اينكه سرانجام محمد مظنون اين پرونده پس از گذشت هفت سال از آن اتفاق شناسايي و در سال ۱۳۹۶ در شهرستان شيراز دستگير مي‌شود. خانواده محمد چند سال پيش خانه‌اي كه تنها دارايي‌شان بود را مي‌فروشند و حدود ۸۰۰ ميليون تومان در ازاي فروش خانه دريافت مي‌كنند، اما مابقي مبلغ ديه را نتوانستند جمع كنند.
روز سه‌شنبه 26 مهر ماه جاري «محمد بلاغي» طي تماسي با خبرنگار «اعتماد» اعلام كرد كه از زندان آزاد شده است. محمد به خبرنگار «اعتماد» مي‌گويد: «شما خبر مربوط به كمك براي آزادي مرا در روزنامه كار كرديد؟ پس از انتشار گزارش مبالغ زيادي به حساب دادگاه واريز شد و مبلغ يك ميليارد و 50 ميليون تومان باقي مانده توسط خيرين كشور جمع‌آوري شد. در حال حاضر فقط مبلغ 150 ميليون تومان از ديه باقي مانده كه قرار شده است طي سه چك 50 ميليون توماني به اولياي دم پرداخت شود.» او درخصوص لحظه آزادي‌اش توضيح مي‌دهد: «وقتي برادرانم را ديدم و آنها را در آغوش گرفتم خيلي احساس خوبي داشتم ولي كمي نگران بودم و حس مي‌كردم هر لحظه مرا به بند بازمي گردانند تا اينكه مدتي بعد باور كردم آزادي‌ام واقعي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون