• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5331 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱ آبان

خبر

پاكستان از ليست خاكستري اف‌اي‌تي‌اف خارج شد
ديد‌بان بين‌المللي مبارزه با پولشويي (اف‌اي‌تي‌اف) اعلام كرد، پاكستان را از ليست خود موسوم به «ليست خاكستري» كشورهايي كه اقدامات كامل را براي مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم انجام نمي‌دهند، خارج مي‌كند؛ اقدامي كه به سرعت مورد استقبال نخست‌وزير و ديگر مقامات اسلام‌آباد قرار گرفت. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين اطلاعيه توسط راجا كومار، رييس «نيروي ضربت اقدام مالي» (FATF) در يك كنفرانس خبري در پاريس اعلام شد. اف‌اي‌تي‌اف 
«از پيشرفت قابل توجه پاكستان در ارتقاي سياست‌هايش در مورد مبارزه با پولشويي و مقابله با تامين مالي تروريسم» استقبال كرد. پاكستان از سال ۲۰۱۸ ميلادي در ليست خاكستري اف‌اي‌تي‌اف بوده است. قرار داشتن در ليست خاكستري اين ديد‌بان بين‌المللي مستقر در پاريس مي‌تواند سرمايه‌گذاران و اعتباردهندگان را فراري بدهد و به صادرات، توليد و مصرف لطمه بزند. اين امر همچنين ممكن است بانك‌هاي جهاني را نسبت به همكاري با يك كشور محتاط كند. اين اطلاعيه بدان معناست كه پاكستان ديگر هدف نظارت‌هاي شديد اف‌اي‌تي‌اف قرار نخواهد گرفت. اين اطلاعيه پس از آن منتشر شد كه هيات اف‌اي‌تي‌اف در پاكستان ماه گذشته يعني چند ماه پس از اقدام اين ديدبان بين‌المللي اعلام كرد كه معتقد است پاكستان تقريبا با اقدام در زمينه‌هاي مبارزه با پولشويي و مبارزه با تامين مالي تروريسم، از درخواست‌هاي اين سازمان پيروي مي‌كند. شهباز شريف، نخست‌وزير اسلام‌آباد در توييتي از اين تصميم استقبال كرد و گفت: حذف پاكستان از اين ليست اثبات تلاش‌هاي پايدار و راسخ ما طي سال‌هاي اخير است. مي‌خواهم به رهبري نظامي و مدني و همچنين تمامي نهادهايي كه در راستاي دستيابي به موفقيت امروز سخت تلاش كردند، تبريك بگويم. در همين حال آريندام باغچي، سخنگوي وزارت امور خارجه هند در واكنش به اين تصميم گفت: اسلام‌آباد تحت فشار اين ديد‌بان جهاني اقداماتي را عليه تروريست‌هاي شناخته شده انجام داده است، از جمله آنهايي كه در حملات تروريستي ۲۰۰۸ بمبئي كه در آن بيش از ۱۶۰ تن كشته شدند، متهم شده بودند. اين «ليست خاكستري» شامل كشورهايي با خطر بالاي پولشويي و تامين مالي تروريسم است اما آنهايي كه رسما متعهد شده‌اند تا با نيروي ضربت براي به وجود آوردن يك‌سري تغييرات همكاري كنند. اف‌اي‌تي‌اف شامل ۳۷ كشور ازجمله امريكا و دو گروه منطقه‌اي يعني شوراي همكاري خليج‌فارس و كميسيون اروپاست.


كميته تحقيقات مجلس نمايندگان امريكا ترامپ را احضار كرد
كميته مجلس نمايندگان امريكا كه مسوول تحقيقات درباره حمله شش ژانويه به كنگره است، رسما رييس‌جمهور سابق اين كشور را احضار كرد و از وي خواست اسناد و مداركي را كه دراختيار دارد، تحويل داده و در مورد «نقش محوري» كه ايفا كرده، شهادت دهد. به گزارش آناتولي، «ليز چني» جمهوري‌خواه و «بني تامسون» دموكرات كه از رهبران اين كميته هستند، در نامه‌اي گفتند: دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا شخصا بر يك تلاش چندبخشي براي ملغا كردن انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ و مانع‌تراشي در مسير گذار صلح‌آميز قدرت نظارت داشته و آن را رهبري كرد. اين كميته تاريخ چهار نوامبر (۱۳آبان‌ماه) را به عنوان ضرب‌الاجلي براي اينكه ترامپ اسناد و مدارك درخواست شده را جمع‌آوري كند و ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان ‌ماه) را براي حضورش در مقابل اين كميته به منظور شهادت دادن، تعيين كرد. چني و تامسون به ماهيت «مهم و تاريخي» اين احضاريه اذعان كرده و گفتند، آنها اين اقدام را ساده نمي‌گيرند. اين كميته به دنبال اطلاعات بيشتر در رابطه با مراودات ترامپ با يك‌سري افراد است كه در جريان شهادت دادن در مقابل اين كميته به حقوق خود تحت متمم پنجم قانوني اساسي عليه خود مجرم‌انگاري استناد كرده‌اند، ازجمله راجر استون، مايكل فلن، جان ايستمن، جفري كلارك و كلي وارد. اين كميته هفته گذشته به اتفاق آرا به احضار ترامپ راي مثبت داد و اين رييس‌جمهور سابق در نامه‌اي كه در پاسخ براي اين كميته ارسال كرد هيچ اشاره‌اي به اينكه از درخواست‌هاي آنها تبعيت مي‌كند يا خير، نكرد.


لوكاشنكو: بلاروس در هيچ جنگي مداخله نمي‌كند
لوكاشنكو در جمع خبرنگاران گفت، بلاروس در هيچ جنگي مداخله نمي‌كند مگر آنكه ديگر كشورها به دنبال جنگ با كشورش باشند. به گزارش راشاتودي، اين اظهارات از سوي الكساندر لوكاشنكو، رييس‌جمهوري بلاروس در ميانه اتهام‌زني‌هايي مطرح شده كه سربازان اين كشور شايد به نيروهاي روسي در جنگ اوكراين ملحق شوند. رسانه دولتي «بلتا» از قول لوكاشنكو كه از اردوگاه تمريني ارتش در منطقه «برست» در منتهي عليه غرب اين كشور بازديد كرد، گزارش داد: به اين سر و صداها توجهي نكنيد. ما به هيچ‌جا نمي‌رويم. هيچ جنگي در كار نيست. ما به آن نيازي نداريم. وي همچنين به بلاروسي‌ها تاكيد كرد تا آرامش خود را حفظ كنند و فعاليت‌هاي روزمره خود را انجام دهند. رييس‌جمهوري بلاروس همچنين رخ دادن جنگ جهاني سوم را در آينده‌اي نزديك كم‌اهميت شمرد، چون چنين درگيري‌اي بيشتر به منزله نابودي همه و همه‌چيز است. لوكاشنكو پيش‌تر استقرار نيروهاي مشترك روسي و بلاروسي را در كشورش اعلام كرده و علت آن را تنش‌هاي بي‌شمار در مرزهاي بلاروس دانسته بود. روز دوشنبه يكي از معاون‌هاي وزير دفاع بلاروس در توييتر افشا كرد كه چند هزار پرسنل ارتش روسيه با ۱۷۰ تانك، ۲۰۰ خودروي زرهي و ۱۰۰ واحد توپخانه قرار است در بلاروس مستقر شوند. اين مقام توضيح داد كه ايجاد نيروي متحد در پاسخ به استقرار نيروهاي ناتو در نزديكي مرزهاي بلاروس در ميان نبود گفت‌وگو صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون