• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5342 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۴ آبان

«اعتماد» از گسترش رفتارهاي خشونت‌آميز در فضاي عمومي جامعه گزارش مي‌دهد

چرخه پايان‌ناپذير خشونت در جامعه

گروه سياسي| «تصوير غمباري از نوجواني كه در خرمدشت كرج خون‌آلود بر زمين افتاده است»، «قاب تصويري خشونت‌بار از 3مامور نيروي انتظامي كه در ميان جمعيتي از معترضان در كرج گرفتار شده‌اند و باران سنگ بر سر آنان مي‌بارد»، «تصويري از يك روحاني كه در غرب تهران به قتل رسيده است» و...اينها تصاوير و اخباري است كه اين روزها در فضاي مجازي دست به دست مي‌چرخد و افكار عمومي را در بهت و حيرتي عميق فرو مي‌برد. مهم نيست كه اين تصاوير مربوط به كدام جريان و جناح سياسي و اجتماعي است؛ مهم اين است كه اين مردان و زنان و جوانان و نوجوانان، عزيزاني دارند كه نگران بازگشت آنها به خانه خود هستند. يكي از اين تصاوير احتمالا مربوط به پدري است كه شايد دختري در خانه منتظر او است كه برايش عروسكي را همراه با بوسه‌اي به ارمغان بياورد يا مادري در انتظار بازگشت پسر و دختر جوان خود به خانه است تا بر بلنداي قامت آنها بنگرد و خداي را به خاطر اين نعمت  شكر  كند. 
اما در غياب، رفتارهاي منطقي و مصلحانه، همواره عفريت خشونت است كه خود را نمايان مي‌كند و قرباني‌هاي تازه مي‌طلبد. «چرخه پايان‌ناپذير خشونت» خطري است كه بسياري از تحليلگران، اساتيد و دلسوزان كشور از ابتداي شكل‌گيري رخدادهاي اخير نسبت به وقوع آن هشدار مي‌دادند. فضايي كه در آن صداي منطق، تعامل و استدلال به گوش هيچ كدام از كنشگران نرسد و دو طرف به دنبال فرصتي براي ضربه زدن به طرف مقابل باشند. اخبار روزهاي پنجشنبه در شهرهاي مختلف نشانه‌هايي از ايجاد چنين فضايي را نمايان كرد. اخباري كه از يك طرف در آن تصاويري از حمله خشونت‌بار به ماموران نيروي انتظامي، قتل يك روحاني در شهرك غرب و مواجهه‌هاي خشن با ماموران پليس وجود دارد و در نقطه مقابل آن برخوردهاي تند و خشن با معترضان، غلتيدن جواني در خون خود يا وارد آمدن ضربات مستمر باتوم به چشم مي‌خورد. گزارش بخشي از اين رخدادها را خبرگزاري فارس با مخاطبانش در ميان گذاشته است. رسانه‌اي كه هرچند تلاش مي‌كند بار سنگين تقصيرها را به دوش يك طرف ماجرا بيندازد، اما در عين حال مي‌داند كه همواره در ايجاد چرخه خشونت، دو طرف ماجرا حضور دارند. يك طرف، فرصت‌طلبان و سوءاستفاده‌كنندگان و از سوي ديگر مسوولان و مديراني كه قادر به اعمال تدابير لازم براي عبور از چالش‌ها نيستند و مهم‌تر از آن دركي از اهميت پيشگيري به جاي درمان زخم‌ها ندارند. خبرگزاري اصولگراي فارس در خصوص رخدادهاي پنجشنبه شهر كرج به اين نكته اشاره مي‌كند: «در جريان درگيري بين نيروهاي انتظامي و اغتشاشگران ۳ نفر از نيروهاي انتظامي به‌ شدت مجروح شده‌اند و به دليل ترافيك سنگين هليكوپتر هلال‌احمر براي انتقال اين مصدومان به محل اعزام شده‌ است.» 
واكنش‌ها به رفتارهاي خشونت‌آميز
معصومه ابتكار، معاون رييس‌جمهوري در دولت‌هاي اصلاحات و اعتدال در واكنش به رخدادهاي اخير با اشاره به شكل‌گيري چرخه خشونت در جامعه مي‌گويد: «بهترين راه قطع چرخه خشونت، توقف بازداشت‌ها، شنيدن صداي معترضين، پذيرفتن اشكالات و رسيدگي به تظلم‌خواهي‌ها، احترام به آزادي وحقوق زن و مرد، پاسخگويي قدرت و گفت‌وگوي موثر، انجام اصلاحات فراگير براي بازسازي اعتماد و همچنين مشاركت مردم در سرنوشت خود است.» ابتكار در ادامه در خصوص خطر از دست رفتن فرصت‌ها مي‌گويد و خطاب به تصميم‌سازان و سياستگذاران مي‌نويسد: « خيلي زود، دير مي‌شود، فرصت را قدر بدانيد!» علي مجتهد‌زاده، فعال حقوقي، تحليلگر ديگري است كه نسبت به اين چرخه خشونت واكنش نشان مي‌دهد و در توييتي مي‌نويسد: «حرمت خون ريخته شده جوانان ‎نيروي انتظامي با خون ‎معترضان تفاوتي ندارد. هر انسان عاقل و‌ با شرافتي با ديدن وقايع اين روزها نگران آينده كشور مي‌شود.» مجتهد‌زاده اين كامنت را ذيل هشتگي با عنوان #چرخه خشونت ثبت مي‌كند. 
‏برهاني، عضو هيات علمي دانشگاه تهران، دانش‌آموخته حوزه علميه قم و عضو كانون وكلاي دادگستري مركز در خصوص اين چرخه خشونت معتقد است: «سوختن ‌تر و خشك با يكديگر، منطق غلط و غيرشرعي و غيرقانوني است. ضرب و جرح و شتم و قتل و باتوم و... ممنوع و حرام است؛ چه در مورد مردم، چه در مورد بسيجي و‌ نيروي انتظامي و چه در مورد طلبه.» او با خطاب قرار دادن نيروهاي مسوول از يك طرف و معترضان از سوي ديگر مي‌گويد: «همه بايد اين چرخه توليد خشونت را متوقف كنند.»
در كرج چه گذشت؟
محل رخداد يكي از اين حوادث خشونت‌بار در كرج و به مناسبت مراسم چهلم حديث نجفي يكي از كشته‌شدگان حوادث اخير است. مراسمي كه از ساعت 11 روز پنجشنبه در بهشت سكينه كرج برگزار و باعث به وجود آمدن مشكلات فراواني شد. در گزارشي كه خبرگزاري فارس در خصوص رخدادهاي روز پنجشنبه شهر كرج مخابره كرده است، آمده: «روز پنجشنبه افرادي در محدوده بهشت سكينه تلاش كردند تا مسير تردد ماشين‌ها را مسدود كنند. اغتشاشگران ابتدا از ماشين‌ها مي‌خواهند تا متوقف شوند و در صورت ‌عدم توقف با سنگ به سمت آن خودرو حمله مي‌كنند. اين اقدام باعث ايجاد ترافيك سنگين در هر دو خط اتوبان شده است.» بررسي‌هاي فارس نشان مي‌دهد در جريان درگيري بين نيروهاي انتظامي و اغتشاشگران ۳ نفر از نيروهاي انتظامي به ‌شدت مجروح شده‌اند و به دليل ترافيك سنگين هليكوپتر هلال‌احمر براي انتقال اين مصدومان به محل اعزام شده‌ است. اين خبرگزاري اصولگرا در ادامه مي‌نويسد: «همزمان شدن شليك گاز اشك‌آور توسط نيروهاي امنيتي و پرواز هليكوپترها باعث شده تا رسانه‌هاي ضد انقلاب با سوءاستفاده و ساختن روايتي دروغ اعلام كنند هليكوپترهاي غيرنظامي در حال شليك هستند! در جريان اين اغتشاشات يك كيوسك پليس در ميدان حصارك و يك دستگاه ون در بلوار گلدشت به خوارزمي توسط اغتشاشگران به آتش كشيده شده است.»
گزارش ايرنا از ناآرامي‌هاي خاش 
در 13 آبان 1401
ايرنا نوشت: تعدادي از اغتشاشگران به سمت فرمانداري خاش تيراندازي كردند و يك كيوسك پليس نيز در اين شهر توسط آنها به آتش كشيده شده است.
گزارشي از ناآرامي‌هاي خاش در روز جمعه
يكي ديگر از رخدادهاي تلخ روزهاي پاياني هفته به حوادث خاش مرتبط بود. ايرنا خبرگزاري رسمي دولت در اين زمينه گزارش داد: «برخي افراد پس از اقامه نمازجمعه اهل سنت مسجد الخليل در خاش با اقدامات هنجارشكنانه خود فضاي شهر را ناآرام كردند. اين افراد آشوبگر شعارهاي هنجارشكنانه سر دادند و فضاي آرام اين شهر را براي مدت كوتاهي ملتهب كردند. آنها همچنين به سمت فرمانداري خاش كه در مسير بازگشت نمازگزاران مسجد الخليل اهل سنت بود اقدام به سنگ‌پراكني كردند. تعدادي از اغتشاشگران هم به سمت فرمانداري خاش تيراندازي كردند و يك كيوسك پليس نيز در اين شهر توسط آنها به آتش كشيده شده است.» ايرنا در ادامه گزارش خود آورده است: «گفته مي‌شود چند مامور انتظامي در جريان اين اغتشاشات زخمي شدند. برخي كانال‌هاي معاند از تسخير فرمانداري اين شهر خبر دادند، اما اين اخبار در مسير خبر‌سازي‌هاي دروغين قبلي‌شان است.» تصاويري كه از خاش در فضاي مجازي بازتاب پيدا مي‌كند نيز آزار‌دهنده است، تصاويري كه در آن برخوردهاي تند دو طرف با هم بازتاب پيدا كرده و خشونت فراواني در آن به چشم مي‌خورد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون