خبرخوان
افزايش قيمت هر مترمربع مسكن در نهضت ملي
فرشيد پورحاجت، دبير كانون سراسري انبوهسازان مسكن ايران درباره قيمت تمامشده مسكن ملي توضيح داد: قيمت ۶.۵ميليون تومان بدون درنظر گرفتن خدمات زيربنايي، روبنايي، انشعابات، فني مهندسي و پروژه اجرايي است. وي تاكيد كرد: از زماني كه افزايش نرخ ارز اتفاق افتاده برخي محصولات مانند فولاد نيز گران شده است. از آنجا كه ۲۵درصد مصالح ساختماني را فولاد را تشكيل ميدهد رشد نرخ محصولات فولادي در نرخ تمامشده تاثير دارد. پورحاجت، دبير كانون سراسري انبوهسازان مسكن ايران ميگويد: كارگاههاي توليدكننده پلاستوفوم در سه هفته گذشته اعلام كردند با كمبود مواد پتروشيمي مواجه هستند و امكان توليد اين محصول را ندارند. به گفته وي، اين در حالي است كه مواد اوليه آن توسط پتروشيميهاي داخلي توليد ميشود و مشخص نيست چرا مواد اوليه به كارگاهها نميرسد. اين محصول در گذشته هر مترمربع ۱۳۰هزار تومان قيمت داشت كه اكنون به بيش از ۴۰۰ هزار تومان رسيده است. دبير كانون سراسري انبوهسازان مسكن ايران همچنين اعلام كرد در و پنجرههاي دو جداره نيز با مشكل توليد مواجه شده و افزايش قيمت اين محصولات در نرخ تمامشده تاثير مستقيم دارد. وي از وزارت نفت خواست به موضوع تامين مواد اوليه ورود كند تا ساختوساز در فصل پاييز و زمستان دچار ركود نشود. اكنون ۱۰درصد از رقم ۴.۵ميليون توماني كه براي هر مترمربع ساخت مسكن اعلام شده را پلاستوفوم تشكيل ميدهد و بعيد است با اين نرخ مسكني ساخته شود.
واردات خودرو، انحصار در انحصار است
مهدي دادفر، دبير انجمن واردكنندگان خودرو اظهار كرد: ماده ۴ قانون واردات خودرو بهطور مستقيم انحصار را وارد اين بخش كرده است، زيرا براساس اين ماده واردات خودرو بايد منجر به انتقال تكنولوژي و توسعه توليد در داخل كشور شود؛ چه كساني ميتوانند علاوه بر واردات خودرو، اقدام به توليد اين محصول هم كنند؟ قاعدتا فقط كارخانههاي توليدكننده خودرو قادر به انجام اين كار هستند. وي افزود: بنابراين خود به خود شركتهاي توليدكننده تبديل به واردكننده شدهاند زيرا شركتي كه صرفا اقدام به واردات خودرو كند، در توليد خودرو كه تخصصي ندارد بنابراين قطعا صلاحيت واردات را با اين شرايط نخواهد داشت. دبير انجمن واردكنندگان خودرو در مورد تأثير واردات بر بازار خودرو تصريح كرد: اين شيوه واردات خودرو و اين تعداد محدود، اصلا نميتواند تاثير خاصي بر بازار خودرو بگذارد و در برابر تقاضاي موجود، چيزي نيست. امروز قيمت خوردوي پژو ۲۰۰۸ در بازار به يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان رسيده است؛ يعني بازار وضعيت بسيار نامناسبي دارد، بنابراين وزارت صمت كه قول تعديل قيمتها را داده بود با اين شرايط چگونه ميخواهد اين وعده را عملي كند؟ چگونه به تقاضاهاي موجود ميخواهد پاسخ بدهد؟ وي تاكيد كرد: روند فعلي در واقع به چينيسازي صنعت منجر خواهد شد؛ البته آن هم توليد چين نه، مونتاژكاري از چين.
عراق حفاريهاي نفتي در مرز ايران را توسعه ميدهد
عراق از طرح استراتژيك خود براي تقويت منابع نفت خام كه شامل حفاريهاي اكتشافي جديد در ميادين مرزي ميشود، پرده برداشت. شركت اكتشاف نفت عراق كه يك واحد از وزارت نفت اين كشور است، اين طرح را ارايه داده كه شامل مناطق نفتخيز در سراسر مرز كويت، عربستان، ايران و سوريه ميشود. علي حمود، مديرعامل اين شركت گفت: «شركت اكتشاف نفت عراق يك پروژه استراتژيك دارد كه شامل حفاريهاي اكتشافي در مناطق مرزي ميشود. اين پروژه تا حد زيادي مربوط به افزايش ذخاير نفت قابل برداشت عراق و جبران منابع نفت خام خواهد شد.
فرودگاه مهرآباد با تصميم نظام هيچوقت تعطيل نميشود
حميدرضا سيدي، معاون وزير راه و شهرسازي گفت: فرودگاه بينالمللي مهرآباد با 2 باند پروازي استاندارد فعال است و طبق تصميم نظام و دولت اين فرودگاه تعطيل شدني نيست و براي هميشه ميماند. او اظهار داشت: پيش از اين خلبانان از وضعيت كيفيت باند 29 چپ مهرآباد گلههاي زيادي داشتند. وي ادامه داد: در اين راستا با فعال كردن باند 29 راست، عمليات بهسازي باند 29 چپ مهرآباد در همين دولت آغاز شد و پروژه يك ساله با اعتبار 750 ميليارد تومان اجرا شد. سيدي با اشاره به رعايت همه استانداردهاي روز دنيا در بهسازي باند 29 چپ مهرآباد، اضافه كرد: فرودگاه مهرآباد طبق تصميم دولت و نظام تعطيل شدني نيست و براي هميشه ميماند.