• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5353 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۶ آبان

پاسخ عجيب بانك مركزي به يك گزارش

روابط عمومي بانك مركزي در پاسخ به گزارشي درباره انتشار اوراق گواهي ارزي بانك مركزي، متن «آيين‌نامه» و «ضوابط اجرايي» اين اوراق  را به دفتر روزنامه ارسال كرده و تحت عنوان «جوابيه» خواستار انتشار آن شده است! اين در حالي است كه معمولا سازمان‌ها و روابط عمومي‌ها در «پاسخ» خود به رسانه‌ها، مواردي كه در گزارش مندرج شده و به نظر آنها نادرست مي‌آيد را پاسخ مي‌دهند و استدلال‌هاي خود را در اين زمينه مطرح مي‌كنند. گزارش «اعتماد» درباره اوراق ارزي روز گذشته منتشر شد و ساعاتي بعد اين پاسخ به دفتر روزنامه ارسال شده. گويا روايط عمومي محترم فرصتي براي پرداختن به موضوعات مطرح شده در گزارش نداشته و به سرعت آيين‌نامه‌اي را به عنوان «پاسخ» ارسال كرده است! در ادامه متن كامل اين جوابيه عينا منتشر مي‌شود. قضاوت به عهده خوانندگان محترم.
مديرمسوول محترم روزنامه اعتماد
باسلام؛ 
 احتراماً به اطلاع مي‌رساند، «روزنامه اعتماد» با انتشار مطلبي مورخ 25‏‏‏‏‏/08‏‏‏‏‏/1401 تحت عنوان «رونمايي از بسته جديد كنترل بازار ارز» به طرح مطالبي با موضوع بسته جديد ارزي بانك مركزي پرداخته است، در ادامه پيرامون مطالب مطرح شده توضيحاتي به شرح زير ارايه مي‌شود كه طبق قانون مطبوعات مي‌بايست در «روزنامه اعتماد» در همان صفحه و اندازه قلم منتشر شود.
جزييات و ضوابط اجرايي
 انتشار اوراق گواهي ارزي بانك مركزي
بانك مركزي در بخشنامه‌اي به بانك ملي ايران جزييات و ضوابط اجرايي انتشار «اوراق گواهي ارزي بانك مركزي» را اعلام كرد. به‌ منظور گسترش و تسهيل استفاده از ابزارهاي مالي در شبكه بانكي كشور، بانك عامل (بانك ملي ايران) مجاز است به نيابت از بانك مركزي نسبت به عرضه «اوراق گواهي ارزي بانك مركزي» به شرح ذيل اقدام نمايد: 
1‏‏‏‏- ناشر اوراق، بانك مركزي از طريق بانك عامل مي‌باشد.
2‏‏‏‏- اوراق با نام، صرفاً و اصالتاً قابل خريد توسط اشخاص حقيقي ايراني بالاتر از 18 سال و تاريخ انتشار و سررسيد آن به ترتيب 25‏‏‏/8‏‏‏/1401 و 25‏‏‏‏/11‏‏‏‏/1401 خواهد بود. 
3‏‏‏‏- حداقل و حداكثر ميزان خريد اوراق توسط هر شخص حقيقي به ترتيب معادل ريالي 1000 دلار و 4000 دلار است. ضمناً با توجه به محدوديت عرضه اسكناس كمتر از 100 دلار، مبالغ گواهي‎هاي مزبور مضاربي از معادل ريالي 100 دلار قابل عرضه و بازخريد خواهد بود.
4‏‏‏‏- پرداخت وجه اوراق در زمان انتشار صرفاً به «ريال» خواهد بود.
5‏‏‏‏- بانك مركزي به وكالت از خريداران اوراق، نسبت به تامين ارز (دلار) و نگهداري آن تا زمان سررسيد اوراق اقدام مي‌نمايد.
تبصره: اوراق توسط بانك عامل به نيابت از بانك مركزي قابل بازخريد قبل از سررسيد طبق بند (9) خواهد بود.
6‏‏‏‏- دارندگان اوراق در سررسيد، مي‌توانند يكي از روش‌هاي زير را انتخاب نمايند: 
الف) پرداخت حق‌الوكاله مذكور در تبصره ذيل اين بند و دريافت اسكناس ارز (دلار) از بانك عامل 
ب) تسويه نقدي (ريالي) كه در اين صورت حق‌الوكاله‌اي دريافت نخواهد شد.
تبصره: نرخ حق‌الوكاله معادل هفت درصد (7٪) مبلغ ريالي در زمان سررسيد مذكور در بند (7) خواهد بود. 
7‏‏‏‏- مبناي محاسبه براي تعيين مبلغ ريالي در زمان بازخريد، سررسيد و انتشار اوراق، نرخ پاياني روز قبل دلار توافقي (اسكناس) است.
تبصره: نرخ پاياني روز قبل نماد دلار توافقي (اسكناس) بازار متشكل معاملات ارزي (ميانگين موزون معاملات نماد دلار توافقي روز قبل) در پايگاه اطلاع‌‌رساني شركت مديريت بازار متشكل معاملات ارز ايران به آدرس www.ice.ir قابل مشاهده است.
8‏‏‏‏- بانك عامل مكلف است به صورت هفتگي منابع ريالي حاصل از فروش اين اوراق را پس از انجام هماهنگي لازم با اداره عمليات ارزي اين بانك، به حساب‌هاي معرفي‌شده نزد اداره معاملات ريالي بانك مركزي واريز نمايد.
9‏‏‏‏- در صورت درخواست دارنده اوراق مبني بر بازخريد اوراق، بانك عامل موظف است طبق جزو (ب) بند (6) و بر اساس ترتيبات بند (7)، نسبت به تسويه حساب با دارنده اوراق در همان روز اقدام نمايد.
10‏‏‏‏- در صورت عدم مراجعه صاحب اوراق در سررسيد، بانك عامل موظف است ريال حاصل از تسويه اوراق مزبور را بر مبناي مفاد جزو (ب) بند (6) و بند (7) محاسبه و به حساب ريالي شخص كه در زمان خريد اوراق معرفي نموده، واريز نمايد.
11‏‏‏‏- پس از انجام تسويه‌حساب با صاحبان اوراق در روز سررسيد يا پيش از آن حسب ترتيبات بندهاي (6) و (7)، بانك عامل موظف است به منظور وصول وجوه پرداختي به دارندگان اوراق از اين بانك، نسبت به ارسال گزارش معاملات در مقاطع هفتگي به «اداره عمليات ارزي» (روز دوشنبه هر هفته)، اقدام ‌نمايد. ترتيبات اجرايي اين بند، توسط اداره مذكور ابلاغ خواهد شد.
12‏‏‏‏- بانك عامل مكلف است به منظور دريافت مبالغ ريالي و ارزي پرداخت شده به دارندگان اوراق در سررسيد (حسب ترتيبات بندهاي (6) و (7)) اطلاعات مربوطه را‏ به اداره عمليات ارزي اعلام نمايد.
13‏‏‏‏- اوراق موضوع اين بخشنامه به استناد ماده (29) قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي كشور معاف از ماليات خواهند بود. 
14‏‏‏‏- كارمزد عامليت بانك عامل براي فروش، بازخريد و تسويه اوراق به صورت جمعي تعيين و متعاقباً توسط اداره حسابداري كل و بودجه محاسبه و به حساب بانك عامل واريز خواهد شد.
15‏‏‏‏- اوراق از طريق سامانه سيما متعلق به بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران عرضه و بازخريد مي‌شود و انجام معاملات ثانويه اوراق امكان‌پذير نمي‌باشد.
همچنين ضرورت دارد ضمن ارايه مفاد ضوابط به شرح بندهاي فوق به خريداران اوراق، «تعهدنامه التزام به ضوابط اوراق گواهي ارزي بانك مركزي» نيز از ايشان به شرح ذيل اخذ گردد:  «اينجانب به ‌ضوابط، مقررات و شروط ناظر بر كليه مراحل خريد و بازخريد تا تحويل‏‏‏/تسويه نهايي و همچنين ضمانت اجراهاي مترتبه بر عدم رعايت الزامات مندرج در اين ضوابط آگاه بوده و كليه موارد مورد قبول مي‌باشد»‏/5852897
اداره روابط عمومي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها