• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5357 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱ آذر

خبرخوان

اجبار در استفاده از پيام‌رسان بي‌معناست
نايب‌رييس اول كميسيون احداث و خدمات فني مهندسي اتاق بازرگاني ايران خاطرنشان كرد: تجار خارجي تصوير روشني از پيام‌رسان‌هاي داخلي ندارند و وقتي اين پلتفرم‌ها نمي‌تواند در ماركتينگ دنيا قرار بگيرد در واقع محدوديتي براي فعالان اقتصادي ايجاد مي‌شود و به زبان بي‌زباني به آنها مي‌گوييم كه دور ما را خط بكشند. سادينا آبايي در پاسخ به اين پرسش كه آيا بعد از مسدود شدن پلتفرم‌هاي خارجي كسب‌وكارها تمايلي براي پيوستن به پيام‌رسان‌هاي داخلي از خود نشان داده‌اند؟ گفت: به نظر مي‌رسد سياستگذاران و سياست‌مردان داخلي بايد درباره نحوه بهره‌گيري و نقش فضاي مجازي در اقتصاد آموزش ببينند. وي عدم آگاهي مسوولان را عامل مسدودسازي فضاي مجازي معرفي كرد و افزود: اقتصاد دنيا به ‌صورت يكپارچه درآمده است و مرزبندي بين اقتصاد كشورها وجود ندارد و اين عدم مرزبندي به معناي استفاده كردن فعالان اقتصادي از فضاي مجازي است. حال اين پرسش مطرح است كه ابزار فضاي مجازي چيست؟ پاسخ روشن است همين شبكه‌هاي اجتماعي كه به واسطه آنها مي‌توان با ديگران ارتباط برقرار كرد. اين فعال اقتصادي ادامه داد: زماني‌كه اين فضا مسدود و محدود شود چگونه فعالان اقتصادي مي‌توانند از دنياي خارج از كشور آگاه شوند؟ من نمي‌دانم چرا در كشور ما تصميماتي كه اين ميزان تبعات منفي دارد، گرفته مي‌شود و از سوي ديگر نيز كسي خود را ملزم به پاسخگويي نمي‌داند. وي با بيان اينكه اجبار در دنيا براي استفاده از پيام‌رسان‌هاي خاص بي‌معناست، خاطرنشان كرد: اجبار براي استفاده كردن از پيام‌رسان‌هاي خاص اين ذهنيت را ايجاد مي‌كند كه يك جاي كار مي‌لنگد و من نتوانستم كار خود را خوب انجام بدهم به همين دليل ديگران را مجبور مي‌كنم كه آن كار را انجام بدهند؛ به عنوان مثال پدر و مادر فرزندان‌شان را از انجام كاري منع مي‌كند و فرزند در نبود آنها مبادرت به انجام آن كار مي‌كند.


قيمت نفت به پايين‌ترين حد  ۲ ماهه خود رسيد
قيمت نفت در بازارهاي جهاني به پايين‌ترين حد در ۲ ماه اخير رسيد.بهاي معاملات نفت برنت براي تحويل در ژانويه ۸۷ سنت معادل يك سنت كاهش يافت و به ۸۶ دلار و ۷۵ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست‌تگزاس‌اينترمدييت امريكا براي تحويل در دسامبر با ۸۷ سنت معادل ۱.۱ درصد كاهش، به ۷۹ دلار و ۲۱ سنت در هر بشكه رسيد. قرارداد ژانويه اين شاخص، با ۶۹ سنت معادل ۰.۹ درصد كاهش، به ۷۹ دلار و ۴۲ سنت در هر بشكه رسيد. هيرويوكي كيكوكاوا، مديركل شركت تحقيقاتي نيسان سكيوريتيز در اين باره گفت: فضاي بدبيني به نگراني‌ها پيرامون محدود شدن عرضه جهاني غالب شده، زيرا چين همچنان به قرنطينه شانگهاي ادامه داده است و سرمايه‌گذاران آماده سلسله افزايش نرخ‌هاي بهره امريكا مي‌شوند. سرمايه‌گذاران تلاش مي‌كنند قراردادهايي كه دارند را پيش از آغاز فصل رانندگي تابستاني امريكا در ماه مه، تنظيم كنند. اما به دليل احتمال تحريم نفت روسيه از سوي اتحاديه اروپا و عميق شدن بحران اوكراين، انتظار نمي‌رود قيمت‌هاي نفت به پايين ۹۰ دلار در هر بشكه سقوط كنند.


فيلترينگ مغاير قانون اساسي است
نعمت احمدي، حقوقدان درباره فيلترينگ و اختلال اينترنت در اين روزها گفت: بايد از مناظر مختلف به قضيه نگاه كنيد كه يكي از مناظر كسب و كار است. افراد بسياري از طريق همين فضاي مجازي كسب و كارشان را انجام مي‌دهند و شما با فيلتر كردن اين فضا مانع كسب افراد مي‌شويد و مغاير قانون اساسي و قوانين عادي است. او افزود: هر تزي يك آنتي‌تزي دارد. عالمي كه ابداع و اختراعي دارد، ضد آن را هم مي‌سازد. در كنار اينترنت فيلترينگ را داريد و در كنار فيلترينگ هم VPN داريد. فيلتر كردن فضاي مجازي امكان عملي ندارد. خود من چند نوبت VPN خريدم و بعد يك رايگان را به من معرفي كردند و راحت دارم استفاده مي‌كنم. اما هزينه اينترنت من چند برابر شده است. يعني مخابرات، ايرانسل و فيلترشكن سفروش‌ها دارند از اين قضيه سود مي‌برند؛ از جيب مردم هم مي‌رود. حال آنكه هيچ كاري هم نمي‌توانند بكنند جز اينكه مردم را مخالف و معاند مي‌كنند.


در حال مذاكره با تركيه براي صادرات برق هستيم
آرش كردي، مديرعامل توانير اظهار كرد: مذاكرات اوليه براي صادرات برق به تركيه صورت گرفته است و اكنون منتظر موضوعات تكميلي هستيم تا با خود دولت يا بخش غيردولتي اين كار را انجام دهيم.وي در خصوص آخرين وضعيت صادرات برق به تركيه تصريح كرد: ۴۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات پتانسيل تبادل برق با تركيه وجود دارد ترك‌ها نيز در اين زمينه سرمايه‌گذاري انجام دادند؛ اقدامات اوليه انجام ‌شده و اكنون اين قابليت وجود دارد كه سنكرون شويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون