• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5359 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳ آذر

دومين شگفتي جام بعد از برد عربستان مقابل آرژانتين

اعدام آلمان به دست سامورايي‌هاي نترس

بعد از نمايش عالي عربستان مقابل آرژانتين و كسب پيروزي تاريخي، ژاپن شگفتي‌سازي در جام جهاني ۲۰۲۲ را تبديل به يك رويه كرد و مقابل آلمان، ديگر مدعي كسب عنوان قهرماني به پيروزي دست پيدا كرد. 
يكي از جذابيت‌هاي هميشگي جام‌هاي جهاني درخشش تيم‌هاي به ظاهر ضعيف‌تر مقابل رقباي سرشناس بوده است. چيزي كه از آن به عنوان شگفتي ياد مي‌شود. هميشه در ادوار مختلف بزرگ‌ترين فستيوال فوتبالي دنيا معدود شگفتي‌هايي را مي‌شد پيدا كرد كه در تاريخ ماندگار شوند. با اين حال قطر ۲۰۲۲ هنوز به ميانه راه دور اول مرحله گروهي نرسيده دو شگفتي تاريخي را به ثبت رسانده است. شگفتي‌هايي كه هم مي‌تواند روي سرنوشت كلي مسابقات اثرگذار باشد هم به عنوان يك رويداد بزرگ در صفحات جام جهاني هايلايت شود. 
روز گذشته و از ساعت 16:30 آلمان مقابل ژاپن قرار گرفت. اين بازي از گروه مرگ مسابقات انجام مي‌شد. گروهي با حضور آلمان و اسپانيا و ژاپن و كاستاريكا كه همه گمان مي‌كردند تكليف تيم‌هاي صعود‌كننده‌اش از ابتدا مشخص است. 
شاگردان هانسي فليك كه عملكرد فوق‌العاده‌اي در مرحله انتخابي جام جهاني داشتند و در ليگ ملت‌ها هم موفق ظاهر شدند بازي برابر سامورايي‌ها را خوب شروع كردند و توسط گوندوگان از روي نقطه پنالتي به گل نخست رسيدند. با اين حال تيم جسور ژاپن كه با برنامه‌ريزي مشخص وارد زمين شده بود به هيچ عنوان مقابل رقيب بزرگ خود عقب‌نشيني نكرد و به بازي منطقي خود ادامه داد. در نيمه دوم مورياسو سرمربي بومي ژاپني‌ها كم‌كم تعويض‌هاي خود را آغاز كرد و نبض بازي را در اختيار گرفت. بعد از خلق چند موقعيت در نهايت ريتسو دوان يكي از بازيكنان تعويضي ژاپن گل تساوي را وارد دروازه مانشافت كرد. در حالي كه فليك در بهت و حيرت فرو رفته بود ژاپني‌ها روي يك غافلگيري توسط يك تعويضي ديگر به نام آسانو به گل دوم دست پيدا كردند. 
تصاوير تلويزيوني نشان مي‌داد هضم اتفاقي كه در ورزشگاه خليفه در حال رقم خوردن است براي فليك و همكارانش و همه آلماني‌هاي حاضر در استاديوم غير ممكن است. در واقع همه آلماني‌ها انتظار داشتند تيم‌شان با يك برد راحت جام جهاني را آغاز كند و بعد از آن تازه به فكر رقباي بزرگ‌تر از جمله اسپانيا در مرحله گروهي و سايرين در دور حذفي باشند. 
با اين نتيجه كار آلمان براي صعود فوق‌العاده سخت خواهد شد. آنها كه در دوره قبلي جام جهاني نيز براي نخستين‌بار طعم حذف در مرحله گروهي را چشيدند، بعد از تغييرات گسترده در فوتبال ملي‌شان باز هم به در بسته خورده‌اند. جالب اينكه در دوره قبل يك تيم ديگر از شرق آسيا يعني كره جنوبي نسخه حذف آلمان را پيچيد و اين‌بار به نظر مي‌رسد كار به دست سامورايي‌ها رقم خواهد خورد. ژاپني كه در دوره قبل تا مرحله يك هشتم بالا رفت و حتي برابر بلژيك كه در نهايت سوم شد دو هيچ جلو افتاد و سرافرازانه با شكست سه بر دو با جام وداع كرد. ژاپني كه در اين دوره هم نشان داد ترسيدن و دفاع مطلق حتي مقابل بزرگ‌ترين تيم‌هاي دنيا براي‌شان معنايي ندارد و به درجه‌اي از خودباوري رسيده‌اند كه در گروه مرگ مسابقات زندگي را معنا مي‌كنند. درست مثل عربستان كه همه تصور مي‌كردند كيسه گل مسي و يارانش مي‌شود اما شاگردان رنار با ثبت اولين شگفتي مسابقات اين روزها خودشان را براي صعود به دور بعد آماده مي‌كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون