چالشهاي شكلگيري حاكميت نو
معينالدين سعيدي
بهطور كلي سيستم براي شكلدهي به حاكميت نو، ابتدا بايد زمينه گفتوگو با مردم را فراهم سازد و پس از آن به دنبال تحقق مطالبات مردم حركت كند. اما در ايران متاسفانه به نظر ميرسد پاك كردن صورتمساله براي مسوولان اولويت بيشتري دارد. بايد توجه داشت زماني كه آژير خطر به صدا درميآيد، بايد خطر اصلي را رفع كرد. با خاموش كردن آژير، خطر از ميان نميرود. حواله دادن اعتراضات اخير به كشورهاي خارجي، گرهي از مشكلات باز نميكند. همانطوركه مقام رهبري نيز تاكيد كردند، وقتي زخمي وجود داشته باشد، مگس روي زخم مينشيند. در رخدادهاي اخير هم به دليل سوءمديريتها و ايرادات داخلي است كه دشمنان فرصت سوءاستفاده پيدا كردهاند. مردم ايران حق دارند زندگي اقتصادي شرافتمندانه داشته باشند، رفاه را تجربه كنند و درباره ملزومات زندگي مانند خوراك و مسكن و آموزش و... نگراني نداشته باشند. زماني كه اقتصاد مردم پر از مشكل باشد، در حوزههاي اجتماعي و فرهنگي هم نگاههاي سلبي و محدودكننده حاكم باشد طبيعي است كه اعتراضات شكل ميگيرد. من فكر ميكنم اگر قرار باشد با فروكش كردن اعتراضات برخوردهاي سلبي و تند قبلي دوباره آغاز شود و دامنه تنگنظريها بيشتر شود، اعتراضات مانند آتش زير خاكستر خود را نشان ميدهد. مردم ايران به كشور خود وفادارند، اما بسياري از آنها معترضند و خواستار تحقق مطالبات خود هستند. بر اساس تعبير شهريار حيدري، همكار ما در كميسيون امنيت، 90 درصد كساني كه به خيابانها آمدند معترض بودند و تنها 10 درصد اغتشاشگر بودند. نحوه مواجهه مسوولان با اين معترضان چگونه بوده است. آيا حق اعتراضها به رسميت شناخته شده است؟ در شرايطي كه رييس دستگاه قضا تاكيد دارد كه بايد صحبتهاي معترضان و اقشار مختلف شنيده شود و گفتوگو بايد شكل بگيرد، برخي همكاران ما در مجلس، اصل اين ضرورت را زير سوال ميبرند. در حالي كه اين روند بايد برعكس باشد؛ عليالقاعده نمايندگان بايد بيشتر تلاش كنند كه گفتوگو ميان حاكميت و مردم شكل بگيرد، صداي مردم شنيده شود و گفتمان اصلاحي برقرا شود، اما حتي زماني كه رييس دستگاه قضا اين ضرورت را مطرح ميكنند، برخي از عزيزان كه بايد خواست و اراده مردم را پيگيري كنند، با اصل ايجاد فضاي گفتوگو با معترضان مخالفت ميكنند. بايد بدانيم اگر جايگاهي داريم به اعتبار مردم است. اگر مردم از مسوولان رويگردان شوند، مسوولان جايگاه و اعتبار و ارزشي نخواهند داشت. تمام اعتبار ما به عنوان نماينده يا هر مسوول و مدير ديگري به نوكري مردم است. نميشود مدام شعار مردمي بودن و انقلابي بودن داد اما جايي كه قرار است حقوق مردم استيفا شود، آن را رعايت نكرد. اگر مواردي كه رييس مجلس درباره ضرورت اصلاح و حكمراني نو مطرح ميكنند، واقعا اجرايي شود، فضاي عقلانيت بيشتر فراهم ميشود. در اين صورت شايد افرادي كه به هر نحوي موجوديت آنها به شكلدهي به دو قطبيها است و رويكردهاي تند و افراطي دارند به حاشيه ميروند.
نماينده چابهار