• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5368 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۴ آذر

خبر

دستور السوداني به مرزباني عراق براي كنترل مرزهاي ايران و تركيه
شفق نيوز- يحيي رسول، سخنگوي فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق در يك نشست خبري تاكيد كرد كه محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق به نيروهاي مرزباني اين كشور دستور فوري داد كه كنترل خط صفر مرزي با ايران و تركيه را دراختيار بگيرند و اين دستور در راستاي پايان دادن به درگيري‌هاي موجود ميان گروه‌هاي مسلح مخالف ايران و تركيه و نيروهاي مسلح دو كشور در اقليم كردستان عراق است. به گزارش ايسنا، وي گفت كه السوداني دستور داد كه امكانات نيروهاي مرزباني از نظر تسليحاتي و تجهيزات ديگر بايد تقويت شود تا اين ماموريت به خوبي انجام شود. يحيي رسول تاكيد كرد: عراق اجازه نخواهد داد كه از خاك اين كشور براي تعرض به كشورهاي همسايه استفاده شود، ما روابط خوبي با تمام كشورهاي همجوار داريم و تلاش مي‌كنيم كه اين روابط را گسترش دهيم، زيرا 
در راستاي منافع عراق و تمام كشورهاي همسايه است. سخنگوي فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق همچنين بر حفظ حاكميت عراق و احترام گذاشتن به آن تاكيد كرد.


وزير خارجه صربستان: 
ما در امور داخلي ايران دخالت نمي‌كنيم

حسين اميرعبداللهيان وزير خارجه كه صبح روز گذشته عازم بلگراد شد با ايويتسا داچيچ وزير خارجه صربستان در محل وزارت خارجه اين كشور ديدار كرد. گفت‌وگو درمورد موضوعات دو‌جانبه و مسائل بين‌الملل از محورهاي اين ديدار بود. ايران كشوري با تمدن و فرهنگ غني است و ما مايليم روابط‌مان را با ايران در همه زمينه‌ها توسعه دهيم. به گزارش ايسنا، ايويتسا داچيچ وزير خارجه صربستان پس از ديدار با وزير خارجه ايران ضمن خير مقدم به اميرعبداللهيان و با يادآوري ديدارهايش با وي در نشست اتحاديه بين‌المجالس و همچنين در حاشيه تحليف سيدابراهيم رييسي در تهران گفت: امسال هشتاد و پنجمين سالگرد برقراري روابط ايران و صربستان است و اين گواهي بر سنت بسيار طولاني روابط دو كشور است. روابط دو كشور در سطح بسيار عالي قرار دارد و عزم قاطع داريم اين روابط همه‌جانبه را توسعه دهيم. مايليم بابت موضع ايران درباره تماميت ارضي صربستان تشكر كنيم؛ چراكه ايران علي‌رغم فشارها موضع كاملا مستقل و حقوقي خودش را نسبت به تماميت ارضي صربستان حفط كرده است. داچيچ با اشاره به اتفاقات داخلي در ايران گفت: مايلم اعلام كنم ما در امور داخلي ديگر كشورها دخالت نمي‌كنيم و اميدواريم تمامي مسائل به نفع ملت ايران حل شود. وزير خارجه صربستان در پاسخ به سوالي در ارتباط با رفتار دوگانه وزير خارجه انگليس درباره اعتراضات در كشورش و ايران گفت: ما به استانداردهاي دوگانه عادت كرده‌ايم كما اينكه اين استاندارد دوگانه در مورد تماميت ارضي صربستان نيز وجود دارد. حسين اميرعبدللهيان نيز در اين نشست خبري گفت، روابط ايران و صربستان مبتني بر روابط سازنده و توسعه و تعميق روابط در همه زمينه‌هاست.


راب مالي: ايران علاقه‌اي به برجام ندارد 

«راب مالي» نماينده ويژه امريكا در امور ايران مي‌گويد كه ايالات‌متحده به جاي آنكه بر مذاكرات با ايران تمركز كند، اولويت خود را بر «كمك نظامي ايران به روسيه» و حمايت از اعتراض‌ها در ايران قرار داده است. پايگاه تحليلي-خبري بلومبرگ در اين خصوص نوشت: مالي در مصاحبه‌ روز شنبه گفت كه ايالات‌متحده به جاي تمركز بر مذاكرات متوقف شده براي احياي برجام، «بر عرضه تسليحات ايران به روسيه و حمايت از معترضان ايراني تمركز دارد. ايران علاقه‌اي به توافق ندارد و ما بر چيزهاي ديگر متمركز شده‌ايم. در حال حاضر مي‌توانيم در تلاش براي بازدارندگي و اخلال در ارايه تسليحات به روسيه و تلاش براي حمايت از خواسته‌هاي اساسي مردم ايران تفاوت ايجاد كنيم.» راب مالي در ادامه با بي‌فايده توصيف كردن مذاكرات، ادعا كرد: «چه فايده‌اي دارد؟ وقتي قرار است ايران با خواسته‌هاي غيرقابل قبول بازگردد، به چه دليل بايد روي آن تمركز كنيم؟ در اين برهه از زمان، قصد نداريم بر توافق هسته‌اي تمركز كنيم زيرا نمي‌توانيم به عقب بازگرديم و دوباره بازي داده شويم.» وي در ارتباط با روند مذاكرات هسته‌اي ايران، افزود: «درحالي كه اتحاديه اروپا و مقام‌هاي جمهوري اسلامي ايران همچنان به كار روي برجام ادامه مي‌دهند و مذاكرات رسما معلق نشده اما از پايان آگوست تاكنون هيچ مذاكره‌اي انجام نگرفته است.»
مالي با تكرار ادعاهاي كمك تسليحاتي ايران به روسيه عليه اوكراين، ادامه داد كه ايالات‌متحده قصد دارد در روند عرضه تسليحات از ايران به روسيه «اختلال، تاخير و بازدارندگي» ايجاد و «تحريم» اعمال كند.


تكرار ادعاي انتقال پهپادهاي ايران به روسيه
آوريل هاينز مدير اطلاعات ملي امريكا در گفت‌وگو با شبكه ان‌بي‌سي ادعاي اثبات نشده برخي مقامات غربي و امريكايي مبني بر انتقال پهپادهاي ساخت ايران به روسيه براي استفاده عليه اوكراين را تكرار كرد و گفت: مسكو به دنبال دريافت انواع ديگر تسليحات از سوي تهران است، چيزي كه باتوجه به ظرفيت آنها بسيار نگران‌كننده است. به گزارش ايسنا، مقامات غربي و امريكايي و به‌ويژه اوكرايني‌ها با هدف تحت فشار قرار دادن ايران تلاش كرده‌اند پاي ايران را به جنگ اوكراين بكشانند و به‌ طور مكرر ادعا مي‌كنند كه روسيه از پهپادهاي ساخت ايران در حملات خود عليه اوكراين استفاده مي‌كند. اين درحالي است كه جمهوري اسلامي ايران قويا اين ادعاها را رد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون