• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5369 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۵ آذر

در بازار موبايل چه خبر است؟

قيمت‌هاي نجومي به بهانه كاهش واردات

بازار موبايل اين روزها در شرايط مطلوبي به‌سر نمي‌برد و بسياري از متقاضيان در شرايط فعلي بيشتر نظاره‌گر قيمت‌ها هستند. آمار واردات گوشي تلفن همراه در ۸ ماهه نخست امسال نشان‌دهنده سير نزولي ريالي و دلاري واردات گوشي طي سال جاري است.
براساس آمار منتشر شده توسط گمرك ايران در آبان ماه حدود ۵ ميليون دلار معادل ۱۴۰ ميليارد تومان واردات گوشي همراه انجام شده است. اين ميزان شامل گوشي‌هاي هوشمند، گوشي‌هاي غيرلمسي (Feature Phone) و گوشي‌هاي همراه به صورت قطعات منفصله هم مي‌شود. در مهر ماه ۱۴۰۱، اين عدد برابر ۲۳۹ ميليارد تومان (معادل ۹ ميليون دلار) بود كه آمار جديد منتشر شده از سوي گمرك نشان‌دهنده كاهش ۴۲درصد واردات گوشي تلفن همراه است. به گزارش ‌آي‌تي ايران، نكته قابل ذكر در رابطه با اين آمار آنجاست كه براساس صحبت‌هاي مراجع ذي‌ربط اين آمار بايد بسيار بيشتر از اعداد اعلامي باشد، چراكه براساس مصاحبه‌هاي منتشر شده آمارهاي هشت ماهه گمرك حاكي از آن است كه از ابتداي سال جاري تا انتهاي آبان ‌ماه، بيش از ۹ ميليون و ۱۴ هزار دستگاه تلفن همراه وارد كشور شده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كه بيش از ۱۱ ميليون و ۶۴۳ هزار دستگاه تلفن همراه وارد كشور شده بود، با كاهشي بيش از دو ميليون و ۶۰۰ هزار دستگاهي مواجه بوده است.  از سوي ديگر ارزش دلاري گوشي‌هاي همراه وارد شده در ۸ ماهه سال جاري حدود يك ميليارد و ۸۳۷ ميليون و ۹۷۲ هزار و ۹۵۲ دلار بوده كه اين ميزان در مدت مشابه سال گذشته حدود دو ميليارد و ۶۵۱ ميليون و ۲۵ هزار و ۴۵۸ دلار بوده است. اما براساس ليست كالاهاي منتشر شده در سايت گمرك اعداد مذكور با آمار منتشر شده همخواني ندارد.
 
افت واردات، رشد قيمت‌ها
براساس گزارشي كه گمرك ايران فروردين امسال منتشر كرد گوشي تلفن همراه در سال گذشته با ۴ ميليارد و ۱۶۲ ميليون دلار در صدر ليست واردات قرار داشته كه نسبت به سال ۱۳۹۹ از نظر ارزش ۷۱درصد رشد نشان مي‌داد. به گفته كارشناسان ريشه اين تضاد آماري ناشي از آن است كه گمرك پيش از آغاز سال جاري، كد تعرفه ۸۵۱۷۱۲۱۰ را براي واردات موبايل لحاظ كرده بود و آمار رسمي هم براساس اين كد اعلام مي‌شد. اما در ۸ ماهه نخست ابتدايي سال ۱۴۰۱ هيچ گوشي تلفن همراهي با اين كد وارد نشده است. اين موضوع يكي از اشتباهاتي است كه منجر به اين شده تا آمار گمرك با اعداد اعلامي توسط مراجع ذي‌ربط اختلاف داشته باشد. آمارهاي 8 ماهه نخست امسال نشان‌دهنده اين است كه بازار تلفن همراه با افت قابل توجه واردات روبه‌رو است و به اعتقاد كارشناسان بازار همين موضوع يكي از دلايل رشد قيمت موبايل است. از سوي ديگر سياست دولت در زمينه برخي برندهاي خاص هم به رشد قيمت‌هاي بازار دامن زده است. به‌رغم گذشت چندين ماه از ورود آيفون‌هاي ۱۴ به بازار ايران هنوز مسير رجيستري اين گوشي مشخص نشده است. سخنگوي وزارت صمت چند روز قبل اعلام كرد كه نحوه رجيستري آيفون‌هاي ۱۴ به زودي اعلام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون