• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5394 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۵ دي

فتنه‌انگيزي وزير تندرو كابينه بنيامين نتانياهو

شوراي امنيت امروز درباره مسجدالاقصي تشكيل جلسه مي‌دهد

گروه جهان| اقدام روز سه‌شنبه ايتامار بن گوير، وزير امنيت ملي رژيم اسراييل و رهبر جنبش راست‌گراي افراطي «اقتدار يهودي» در بازديد از «حرم شريف» در شرق بيت‌المقدس به زلزله‌اي در پرونده فلسطين، رابطه تل‌آويو با واشنگتن و تلاش اسراييل براي عادي‌سازي رابطه با كشورهاي عربي تبديل شد. «حرم شريف» در شرق بيت‌المقدس كه براي مسلمانان، يهوديان و مسيحيان مقدس است در شهر قديم بيت‌المقدس واقع شده و مسجدالاقصي و قبه‌الصخره در آن قرار دارند اما در حال حاضر تنها مسلمانان اجازه دارند در مجموعه حرم شريف عبادت كنند. ايتامار بن گوير علي‌رغم هشدارها درباره تبعات اين اقدام روز سه‌شنبه به مدت 15 دقيقه در سايه تدابير شديد امنيتي و درحالي كه جليقه ضدگلوله بر تن داشت وارد مجموعه حرم شريف شده و پس از گرفتن عكس و فيلم از اين حضور از صحن‌ها خارج شد. همان 15 دقيقه اما براي تبديل شدن به يك بحران كه برخي از آن با عنوان انتفاضه سوم ياد مي‌كنند، كافي بود. ساعتي پس از اين اقدام، موجي از محكوميت‌هاي داخلي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي آغاز شد كه اين روند همچنان هم ادامه دارد.  ايتامار بن گوير ساعاتي پس از آغاز انتقادها از او درباره اين اقدام تحريك‌آميز در گفت‌وگو با شبكه ۱۲ اسراييل گفت: دوباره به الاقصي خواهم رفت اما اعلام اين موضوع و تعيين زمان لازم نيست. اين دولت به تهديدهاي كسي اهميت نمي‌دهد؛ اما ما نبايد همه‌چيز را به حماس خبر دهيم. يهوديان تحت آزار و اذيت قرار مي‌گيرند و از ورود به مسجدالاقصي محروم مي‌شوند و اين وضعيت بايد تغيير كند. ما تسليم تهديدات حماس نشديم. نه نتانياهو و نه من نمي‌توانيم بپذيريم كه كسي به ما اجازه ورود به مسجدالاقصي را ندهد. نتانياهو با من موافق است. اين دولت به كسي اجازه نخواهد داد كه به آن ديكته كند كه چه بايد بكند. هركس بخواهد ما را تهديد كند، با مشتي آهنين پاسخ خواهيم داد.براساس گزارش شبكه 12 رژيم اسراييل، بنيامين نتانياهو از بن گوير خواسته بود در مورد حضور در مسجدالاقصي با رييس شاباك هماهنگ شود. رييس شاباك هم به بن گوير گفته بود هيچ اطلاعات يا ارزيابي درباره اينكه حضور در مسجد با دردسر همراه شود، وجود ندارد؛ اما در عين حال هيچ دليلي هم براي اين حضور در اين مقطع وجود ندارد.  بنيامين نتانياهو در واكنش به تبعات اقدام تحريك‌آميز بن گوير در موضع‌گيري مكتوب از حضور او در مسجدالاقصي دفاع كرد و همزمان دفتر وي اعلام كرد كه نتانياهو به حفظ وضعيت موجود بدون هيچ تغييري در مسجدالاقصي متعهد است. در بخشي از اين بيانيه آمده است: با توجه به شرايط كنوني، وزرا از جمله گلعاد آردن، وزير سابق امنيت داخلي در سال‌هاي اخير به مسجدالاقصي وارد شده‌اند، بنابراين ادعاي تغيير وضعيت موجود بي‌اساس است.
هشدار درباره انفجار در اوضاع فلسطين 
تشكيلات خودگردان فلسطين در سه نامه به دبيركل سازمان ملل و شوراي امنيت و مجمع عمومي سازمان ملل نسبت به انفجار اوضاع در فلسطين درپي اقدام ايتامار بن گوير هشدار داد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، رياض منصور نماينده دايم تشكيلات خودگردان فلسطين در سازمان ملل اعلام كرد كه در سه نامه جداگانه به دبيركل سازمان ملل، رييس شوراي امنيت (ژاپن) و رييس مجمع عمومي سازمان ملل درخواست كرده است تا جلوي انفجار احتمالي اوضاع در فلسطين را بگيرند. منصور گفت: اقدام ايتامار بن گوير نقض صريح قانون بين‌المللي و تلاش براي تغيير وضعيت قانوني و تاريخي مسجدالاقصي است. وي در ادامه تاكيد كرد كه شوراي امنيت بايد اسراييل را تحت فشار قرار دهد تا ناگزير به توقف نقض‌ها و تجاوزاتش به مسجدالاقصي شود. رياض منصور همچنين از شوراي امنيت خواست كه به مسووليتش در قبال فلسطين عمل كند. محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز از هيات فلسطين در نيويورك خواست اقدام فوري را در سازمان ملل و شوراي امنيت براي محكوميت و توقف تجاوزات رژيم اسراييل عليه مسجدالاقصي و نقض خطرناك وضعيت تاريخي و قانوني قدس اتخاذ كند. عباس بر اهميت اين اقدام بين‌المللي براي توقف تنش‌هاي خطرناك رژيم اسراييل عليه مقدسات اسلامي و مسيحي تاكيد كرد و گفت: اين اقدام با هماهنگي اردن و گروه‌هاي دوست در سازمان ملل انجام مي‌شود.سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان نيز در سخنراني شامگاه سه‌شنبه خواستار «مهار كابينه رژيم اسراييل» در تعرض احتمالي به قدس شد و هشدار داد كه تعرض به قدس، مي‌تواند به معناي انفجار اوضاع نه فقط در قدس و فلسطين، بلكه در سطح منطقه باشد. 
شوراي امنيت تشكيل جلسه مي‌دهد
روز گذشته شبكه خبري الجزيره به نقل از منابع آگاه خبر داد كه در پي درخواست امارات و چين از شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي برگزاري جلسه‌اي با محوريت بررسي تحولات اخير در مسجدالاقصي، شوراي امنيت روز پنجشنبه اين جلسه علني را برگزار مي‌كند.
هشدار واشنگتن به نتانياهو: حفظ وضع موجود يك ضرورت است 
اقدام ايتامار بن گوير درحالي كه دولت بنيامين نتانياهو تازه كار خود را آغاز كرده خشم مقام‌هاي امريكايي را هم برانگيخته است. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، كارين ژان پي‌ير، سخنگوي كاخ سفيد در واكنش به اين اقدام ايتامار بن گوير گفت: امريكا براي حفظ وضعيت موجود درخصوص اماكن مقدس در قدس، ثابت‌قدم است. هرگونه اقدام يكجانبه‌اي كه وضعيت فعلي را تغيير دهد، غيرقابل قبول است. ند پرايس، سخنگوي وزارت خارجه امريكا نيز در واكنش به اين اقدام با اشاره به اينكه واشنگتن بسيار نگران است، هشدار داد: اين اقدام ايتامار بن گوير كه در خاورميانه و فراتر از آن محكوم شد، مي‌تواند تنش‌ها را تشديد كند و منجر به شكل‌گيري خشونت شود.سايت عبري‌زبان «واينت» نيز در گزارشي اعلام كرد كه مقامات كاخ سفيد از اقدام بن گوير خشمگين هستند. طبق اين گزارش، اين مقامات اقدام بن گوير را كاملا غيرمنطقي خوانده و گفتند كه هدف او جلب‌توجه بيشتر به خود بوده است. اين مقامات مي‌گويند بن گوير مسائل مهمي دارد، پس به آنها رسيدگي كند، چراكه اگر به خاطر او موشك‌هايي از غزه شليك شود، بسيار آزار‌دهنده خواهد بود.
آلمان: دولت جديد اسراييل مانع تحريكات عمدي بيشتر شود
يك سخنگوي وزارت خارجه آلمان نيز روز گذشته تعرض وزير امنيت داخلي جديد رژيم اسراييل به محوطه مسجدالاقصي را تحريك‌آميز خواند و گفت برلين اقدامات يكجانبه كه وضعيت موجود در محوطه مسجدالاقصي در قدس را به خطر مي‌اندازد، رد مي‌كند. انتظار داريم دولت جديد اسراييل به ادامه روش آزمايش شده اطراف مكان‌هاي مقدس در بيت‌المقدس متعهد بماند و مانع تحريكات عمدي بيشتر شود. 
خشم نمايندگان پارلمان اردن: هيچ معامله و چانه‌زني درباره قدس وجود ندارد
نمايندگان پارلمان اردن نيز در واكنش به اقدام بن‌گوير در تعرض به مسجدالاقصي و اظهارات جنجالي او در اين خصوص، اخراج سفير اسراييل از خاك اردن و لغو قرارداد صلح و نيز توافقنامه گازي با اسراييل را خواستار شدند. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت «الغد» اردن، احمد الصفدي، رييس پارلمان اردن در جلسه روز گذشته اين پارلمان گفت: دولت رژيم اشغالگر حاكميتي بر مقدسات اسلامي و مسيحي شهر قدس ندارد. ما در جبهه حق و ثبات پشت سر عبدالله دوم (پادشاه اين كشور)، قيم مقدسات باقي خواهيم ماند و هيچ معامله و چانه‌زني درباره قدس وجود ندارد و حق مسلمانان و مسيحيان در آن ابدي و تاريخي است. ما اعضاي پارلمان اردن اقدام فوري را همراه با برادران و دوستان‌مان در پارلمان‌هاي عربي و بين‌المللي در پيش خواهيم گرفت و به آنها پيام خواهيم داد با دولت‌هاي خود براي رسوا كردن رژيم اشغالگر و مخالفت با تمامي اقدامات نادرست و غيرقانوني آن در قدس گفت‌وگو كنند. 


دولت بايدن، اسراييل را وادار به رعايت خطوط قرمز كند

اقدام تحريك‌آميز ايتامار بن گوير در تعرض به مسجدالاقصي زنگ‌هاي خطر را براي دوستان اين رژيم هم به صدا درآورده است. درحالي كه كشورهاي غربي درگير دست و پنجه نرم كردن با تبعات جنگ اوكراين هستند و پيش‌بيني مي‌شد كه مجموع تحولات در منطقه غرب آسيا به سمت عادي‌سازي سريع رابطه اسراييل با كشورهاي عربي منطقه برود اما اقدام ايتامار بن گوير معادله‌ها را به خصوص براي واشنگتن به‌هم زده است. شبكه خبري الجزيره در اين زمينه با مارتين انديك، ديپلمات امريكايي و فرستاده سابق امريكا در روند صلح خاورميانه و صالح النعامي، كارشناس امور منطقه گفت‌وگو كرد. مارتين انديك با انتقاد از اقدام ايتامار بن گوير گفت: يورش ايتامار بن گوير، وزير امنيت ملي اسراييل و گروهي از شهرك‌نشينان به مسجدالاقصي نشان‌دهنده رويكرد دولت بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل است كه هدف وي تغيير وضعيت كنوني مسجدالاقصي است. دولت امريكا كمك‌هاي نظامي سالانه خود به تل‌آويو را هرگز قطع نخواهد كرد اما در صورتي كه دولت نتانياهو همچنان بر موضع خود پافشاري كرده و موضعي متضاد با منافع امريكا در پيش بگيرد اقدامات ديگري از جمله عدم حمايت از اسراييل در برابر تحريم‌هاي بين‌المللي به ويژه تحريم‌هاي سازمان ملل و ديوان كيفري بين‌المللي را اتخاذ خواهد كرد. دولت بايدن احتمالا از اهرم‌هاي فشار ديگري براي مجبور كردن اسراييل به احترام به خطوط قرمز استفاده كند. دولت بايدن همچنان به روشي كه با آن با دولت جديد اسراييل تعامل مي‌كند فكر مي‌كند. مسائلي مثل شهرك‌سازي و تلاش‌هاي اسراييل براي الحاق كرانه باختري قرار است در ديدار دو طرف مورد بررسي قرار گيرند. براي امريكا نتانياهو مهم است نه وزراي افراطي‌اش مثل بن گوير. صالح النعامي، كارشناس مسائل منطقه نيز گفت: بنيامين نتانياهو به خوبي مي‌داند كه محكوميت اقدامات وي عليه فلسطيني‌ها توسط امريكا هرگز باعث نمي‌شود كه واشنگتن حمايتش را از اسراييل متوقف كند، براي همين به اجراي طرح‌هاي خود كه وزراي افراطي‌اش آن را ترسيم مي‌كنند، ادامه مي‌دهد. مسجدالاقصي صددرصد اسلامي است و افراطي‌هاي تندرو حق رفتن به آنجا را ندارند. تعرض بن گوير و شهرك‌نشينان به مسجدالاقصي نشان مي‌دهد كه دولت جديد اسراييل پيامي دارد مبني بر اينكه وي استراتژي اداره نزاع را متوقف كرده و به استراتژي قطعي كردن نزاع منتقل مي‌شود كه بر پايه لطمه زدن به مسجدالاقصي از طريق اجازه دادن به يهوديان براي ورود به آنجا و الحاق مناطق ج و مقابله با مقاومت فلسطين است. موضوع مسجدالاقصي بسيار خطرناك است، چراكه جريان ديني در دولت تل‌آويو استراتژي فراگيري را دارد كه از جمله آن ايجاد معبد روي آوارهاي مسجدالاقصي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون