• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5394 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۵ دي

جاسوس‌هاي پوتين در آلمان شناسايي شدند

خبرگزاري رويترز با انتشار گزارشي تحقيقي از تحركات حاميان ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در آلمان خبر داد. براساس اين گزارش، اين عوامل وابسته به روسيه در چندماه اخير با فعاليت‌هاي گسترده تلاش كردند برلين را عليه اوكراين شورانده و به كرملين نزديك كنند. 
گروه جهان| در ميدان مركزي شهر كلن آلمان در زير مناره‌هاي دوقلوي كليساي جامع، حدود 2000 معترض در ماه سپتامبر گردهم آمدند تا از دولت آلمان بخواهند از ائتلاف غربي حامي اوكراين جدا شود و با روسيه صلح كند. يكي از سياستمداران راستگراي آلماني خطاب به جمعيت مي‌گويد: «ما بايد دست از دست‌نشانده امريكا بودن ‌برداريم.» جمعيت با شنيدن اين جملات دست زدند و پرچم‌هاي روسيه و آلمان را به اهتزاز درآوردند.  در ميان جمعيت مردي لاغر با شلوار جين در كنار صحنه ايستاده و تلاش مي‌كرد از تيررس نگاه جمع در امان باشد. چند متر دورتر مردي تنومند با عينك آفتابي تيره نگهباني مي‌داد. برگزاركنندگان اين تجمع از سوالات خبرنگار رويترز استقبال نكردند و وقتي خبرنگار رويترز به آنها نزديك شد، اكثر آنها از صحبت كردن خودداري كردند. يكي از معترضان تلاش كرد يك افسر پليس را متقاعد كند كه خبرنگار را به عنوان جاسوس اوكرايني دستگير كند. به گزارش يورونيوز، تحقيقات رويترز نشان مي‌دهد كه چهره‌هاي كليدي در برلين براي تغيير مسير آلمان در جنگ اوكراين تلاش مي‌كنند و با دولت روسيه يا جريان راست افراطي در ارتباط هستند. آلمان بزرگ‌ترين اقتصاد اروپا و يكي از حاميان اصلي اوكراين در اتحاديه اروپا است و وعده كمك‌هاي نظامي و غيرنظامي گسترده به كي‌يف را داده است. يك كمپين آنلاين و همچنين خياباني تشكيل شده كه در آن از برلين مي‌خواهد در حمايت خود از اوكراين تجديدنظر كند. اين كمپين همچنين به پيوندهاي بين آلمان و روسيه و مناسبات قديمي شوروي با شرق كمونيستي و دهه‌ها وابستگي آلمان به روسيه و همچنين گاز اين كشور اشاره مي‌كند. رويترز با استفاده از مصاحبه‌ها، پست‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي و ساير اطلاعات در دسترس عموم، هويت شخصيت‌هاي كليدي درگير در پيشبرد منافع روسيه در داخل آلمان را مشخص كرده است.  يكي از آنها «مكس شلوند» است كه در اصل نام او «روستيسلاو تسليوك» بوده و يك دهه پيش تصميم گرفت نام خود را تغيير دهد. او در ماه‌هاي اخير به شرق اوكراين كه تحت كنترل روسيه است سفر كرده بود. يك آژانس دولتي روسيه كه در حال حاضر تحت تحريم‌هاي اتحاديه اروپا قرار دارد هزينه بليت هواپيماي او را براي شركت در كنفرانسي كه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه سخنران اصلي آن بود، پرداخت كرده است. اين آژانس كه
 Rossotrudnichestvo نام دارد، به دليل آنكه روايت‌هاي كرملين را از جنگ اوكراين پخش و تبليغ مي‌كند، توسط اتحاديه اروپا تحريم شده است.  مرد ديگري كه از سوي رويترز در اين ماجرا شناسايي شده، «آندري خاكوفسكي» است. او هم از كساني است كه از كمپين نظامي مسكو در اوكراين حمايت مي‌كند. هر دو اين افراد درخواست‌هاي رويترز براي انجام گفت‌وگو را بي‌پاسخ گذاشته‌اند.  بسياري از طرفداران برجسته تغيير سياست آلمان در اوكراين از اسامي جعلي استفاده مي‌كنند و روابط پنهاني با دولت روسيه يا نهادهاي اين كشور دارند. مقام‌هاي آلماني يكي از افرادي كه توسط اين خبرگزاري شناسايي شده را با جريان راست افراطي مرتبط مي‌دانند.   برخي از حاميان ايدئولوژي راست افراطي در ماه دسامبر توسط پليس آلمان به اتهام توطئه جهت سرنگوني دولت دستگير شدند. يكي از آنها كه يك كانال ارتباطي در شبكه‌هاي اجتماعي با عنوان «كلوپ هواداران پوتين» را مديريت مي‌كند، اوايل سال گذشته در رسانه‌هاي اجتماعي خواستار هجوم هوادارانش به پارلمان آلمان شده بود. آلمان تاكنون بيش از يك ميليارد يورو كمك بشردوستانه به اوكراين وعده داده و علاوه بر آن تجهيزات تظامي از جمله سيستم‌هاي دفاع هوايي پيشرفته فراواني به اين كشور تحويل داده است. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه اكثريت آلماني‌ها از اوكراين حمايت مي‌كنند اما افزايش شديد قيمت‌ها به دليل افزايش قابل توجه هزينه‌هاي انرژي، ترديدهايي درخصوص استمرار سياست حمايتي برلين در قبال اوكراين پديد آورده است. رويترز تلاش كرده براي بررسي اين موضوع با دولت آلمان گفت‌وگو كند اما مقام‌هاي اين كشور اين درخواست‌ها و پرسش‌ها را بي‌پاسخ گذاشته‌اند. با اين حال وزارت كشور آلمان گفته كه به هرگونه تلاش ساير كشورها براي نفوذ بر آلمان به صورت «بسيار جدي» مي‌نگرد؛ به ويژه اگر اين اقدامات در زمينه «جنگ تجاوزكارانه روسيه عليه اوكراين» باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون