• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5394 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۵ دي

به بهانه آغاز سال ميلادي جديد

تبريك كريسمس و روياي پايان جنگ

جان لنون نامي آشنا در موسيقي راك دنياست. خواننده، ترانه‌سرا، موسيقي‌دان، آهنگسازي كه به ‌جز موسيقي در زمينه‌هاي سياست، نويسندگي و هنرپيشگي هم فعاليت كرد و دغدغه صلح داشت. از او آثار خاطره‌انگيز زيادي به جا مانده است. جان لنون آهنگ‌هايي با مضمون صلح دارد، از جمله مشهورترين كارهايش آهنگ‌هاي «تصور كن»، «به صلح شانسي بده» و «زنده‌باد مردم» هستند. ترانه «تصور كن» كه از آن به عنوان امضاي جان لنون ياد مي‌شود، در فهرست 500 آهنگ برتر تمام تاريخ مجله رولينگ استون رتبه سوم را به خود اختصاص داد. 
يكي از فعاليت‌هاي پر سر و صداي جان لنون، پرفورمنس «در رختخواب براي صلح» بود كه در سال ۱۹۶۹ و در هتل هيلتون نيويورك براي ترويج صلح جهاني انجام شد. لنون و يوكو در ماه عسل خود در اعتراض به جنگ در جهان در هتلي كه اقامت داشتند دست به اعتصاب زدند. همين زمان بود كه خبرنگاران، عكس‌ها و فيلم‌هاي هر دو را منتشر كردند در حالي كه بالاي سرشان در رختخوابي كه دراز كشيده بودند، نوشته شده بود «Bed Peace».
لنون يك آهنگ شنيدني ديگر هم دارد كه اين آهنگ با شادباش كريسمس آغاز مي‌شود. كريسمس مبارك يا جنگ تمام شده يك آهنگ كريسمسي در سبك راك است. در محتواي اين اثر ابتدا به دعوت از همه براي پايان دادن جنگ پرداخته شده و كريسمس تبريك گفته شده است. با گذشت سال‌ها بسياري همچنان از جان لنون به عنوان صداي صلح‌طلبي ياد مي‌كنند كسي كه آرزو داشت جنگ پايان يابد.
يوكو اونو همسر جان لنون بعدها يك فيلم مستند در مورد كارزار تبليغاتي وي و همسر فقيدش كه با عنوان تخت صلح معروف شده بود روي شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كرد و طي يادداشتي نوشت: «دوستان عزيز در سال ۱۹۶۹ من و جان آنقدر ساده و خوش‌باور بوديم كه فكر مي‌كرديم با بست نشستن در خانه يا سپري كردن يك هفته توي تختخواب مي‌توان جهان را تغيير داد. شايد تاثيري داشته است ولي در آن زمان ما راه ديگري را نمي‌شناختيم. ولي خوب شد كه ما اين ماجرا را فيلمبرداري كرديم چون خيلي از حرف‌هايي كه آن زمان زده مي‌شد هنوز هم جاي گفتن دارند. در حقيقت برخي از صحبت‌هايي كه در آن زمان مطرح شد هنوز هم مي‌تواند مايه تشويق و الهام كساني باشد كه براي صلح دل مي‌سوزانند. فراموش نكنيم كه جنگ فقط زماني به پايان مي‌رسد كه ما واقعا خواهان پايان آن باشيم. همه‌چيز به ما بستگي دارد و نه كسي ديگر.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون