• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5394 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۵ دي

خبرخوان

 دليل ممنوعيت واردات برنج هندي مشخص شد
اخوان اكبري، رييس انجمن واردكنندگان برنج خاطرنشان كرد: به واردكنندگان اعلام شد به دليل منفي شدن تراز تجاري با هندوستان بايد واردات برنج از هند متوقف شود؛ مرجوع كردن كيوي و سيب ايران از سوي هند باعث منفي شدن تراز تجاري بين دو كشور شده است، اما براي بالانس تجاري معقول نيست كه واردات يك كالاي اساسي متوقف شود حذف كيوي از سبد خانوارها فشار چنداني به سفره مردم وارد نمي‌كند اما حذف برنج از سفره مردم سخت است. وي با بيان اينكه 2 پيك مصرف مصادف با پايان سال شده است، تصريح كرد: حدود 250 هزار تن تا پايان سال بايد وارد شود تا در پايان سال بازار احساس كمبود را حس نكند. كمبود برنج خارجي بر بازار برنج داخلي نيز تاثير مي‌گذارد و بدون ترديد شاهد افزايش نرخ برنج داخلي خواهيم بود.


تورم ۲۱۳،۷درصدي كالاهاي وارداتي در تابستان ۱۴۰۱
براساس اعلام مركز آمار ايران، در تابستان ١٤٠١، تورم ريالي فصلي كالاهاي وارداتي ۹۳.۶درصد، تورم نقطه به نقطه ٢١٣.٧درصد و تورم سالانه ١٧٣.١درصد بوده است. در فصل تابستان ۱۴۰۱، شاخص قيمت كل كالاهاي وارداتي مبتني بر داده‌هاي ريالي ۲۸۹.۴ است كه نسبت به فصل قبل (تورم فصلي) ۹۳.۶درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۱۳.۷درصد و در چهار فصل منتهي به فصل جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۱۷۳.۱درصد افزايش داشته است. در فصل تابستان ۱۴۰۱، شاخص قيمت كل كالاهاي وارداتي مبتني بر داده‌هاي دلاري برابر با ۱۱۴.۵ است كه نسبت به فصل قبل (تورم فصلي) ۲.۶درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۵.۹درصد و در چهار فصل منتهي به فصل جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۱۶.۶درصد افزايش داشته است.


 پيشنهاد ايران به امارات براي سرمايه‌گذاري در بندر چابهار
علي‌اكبر صفايي، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينكه «ايران براي توسعه همكاري‌هاي دريايي، بندري و ترانزيتي با ابوظبي آمادگي دارد» گفت: امارات مي‌تواند در قالب قراردادهاي بلندمدت در بندر چابهار سرمايه‌گذاري كند. وي ادامه داد: ارتباط ترانزيتي و بندري بين تهران و ابوظبي با كشورهاي آسياي مركزي و ساير كشورها مي‌تواند به سرعت شكل گرفته و خيلي سريع رونق بگيرد. وي با اشاره به آمادگي سازمان بنادر و دريانوردي براي بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري شركت‌هاي بندري و دريايي امارات در بنادر جنوب ايران به ويژه بندر شهيد رجايي و بندر چابهار افزود: در بندر چابهار ظرفيت‌هاي بسيار خوبي فراهم شده و بخش خصوصي امارات متحده مي‌تواند در قالب قراردادهاي بلندمدت در بندر چابهار سرمايه‌گذاري كند.


طرح مقابله با پوشاك قاچاق  در سطح عرضه به كجا رسيد؟

محسن گرجي، مديركل دفتر صنايع منسوجات و پوشاك وزارت صمت گفت: با توجه به وضعيت جاري كشور، در حال حاضر در سطح عرضه كمتر برخورد شده، اما اميدواريم با بهبود اوضاع بتوانيم اين برنامه را مجدد شروع كنيم. مديركل دفتر صنايع منسوجات و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه يكي از تفاوت‌هاي صنعت كفش با پوشاك اين است كه عمق ساخت داخل پوشاك كمتر از صنعت كفش است، گفت: از جمله دلايلي كه باعث شده قاچاق در صنعت كفش كمتر باشد و مانند صنعت پوشاك براي توليدكنندگان آزاردهنده نباشد، همين موضوع است. البته دلايل ديگري هم وجود دارد. وي با بيان اينكه ستاد مقابله با قاچاق كالا و ارز در حال مبارزه با قاچاق در حوزه پوشاك است، اما اين موضوع بيشتر در مرزها و مبادي ورودي قابل مشاهده است، اظهار كرد: در مورد برخورد با قاچاق پوشاك در سطح عرضه ملاحظاتي وجود دارد كه اميدواريم برطرف شود تا بتوانيم در سطح عرضه هم با قاچاق مبارزه كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون