• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5399 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ دي

درباره چين گانگ، سفير سابق و وزير خارجه فعلي چين

دستيار معتمد رييس‌جمهور و ديپلماتي فوق‌العاده صبور

چين گانگ، سفير سابق چين در ايالات‌متحده به عنوان وزير خارجه جديد اين كشور معرفي شده و قرار است جانشين وانگ يي ‌شود. به گزارش بي‌بي‌سي، وانگ يي به عنوان رييس دفتر كميسيون روابط خارجي مركزي حزب كمونيست چين كه مشاور ارشد ديپلماتيك رييس‌جمهور چين محسوب مي‌شود، فعاليت خواهد كرد. 
سازمان خبري مركزي (CNA) مرتبط با دولت تايوان بر دو جنبه انتصاب چين گانگ ۵۶ ساله انگشت گذاشته كه عدول از رسم سابق است: 
1-  او در اكتبر سال ۲۰۲۲ به عضويت كميته مركزي حزب كمونيست چين در كنگره بيستم ارتقا پيدا كرد و سريع‌تر از چندين وزير ارشد مدارج ترقي را طي كرد.
2- او سه ماه پيش از ديدار‌هاي «دو جلسه‌اي» ماه مارس منصوب شد كه در آن يك وزير خارجه جديد را به ‌طور معمول كنگره ملي خلق كه عالي‌ترين نهاد قانون‌گذاري است، منصوب مي‌كند.
«ساوث چاينا مورنينگ پست» روزنامه خصوصي هنگ‌كنگ چين گانگ را «دستيار معتمد شي» توصيف كرده و انتصاب او به مقام وزارت خارجه را تلاش پكن «براي تثبيت روابط با واشنگتن» خوانده است.

نكات كليدي درباره وزير خارجه جديد 
چين گانگ متولد تيان‌جين در سال ۱۹۹۶ است و پس از فارغ‌التحصيل شدن از دانشگاه روابط بين‌الملل در سال ۱۹۹۸ به وزارت خارجه پيوست. او به اروپا فرستاده شد و سه نوبت به بريتانيا رفت و درنهايت نماينده ويژه در سفارت چين در لندن شد. چين 
دو بار سخنگوي وزارت بوده است، در سال‌هاي ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ كه در دوره دوم تصدي اين منصب، ديپلمات‌هاي چيني از «سر به زير بودن» به نسل جنگجويي از «گرگ‌هاي مبارز» تغيير چهره دادند و چين گانگ در آن زمان «يكي از سرسخت‌ترين افراد» در درون وزارت بود. رسانه حزبي «جيمو نيوز» سبك چين را در مقام سخنگويي «سرسخت، ولي عاقلانه» توصيف كرد و او را به خاطر «آرام ماندن» موقعي كه ميزبان برنامه طي مصاحبه‌اي در سي‌بي‌اس در ماه مارس ۲۰۲۲ هنگام سفارتش در امريكا «بيست و سه بار بي‌ادبانه سخن او را قطع كرد» ستود. به گفته روزنامه دولتي «چاينا ديلي» پس از لي ژائوشينگ و يانگ جي‌يچي، چين گانگ، سومين سفير چين در امريكاست كه به مقام وزارت رسيده است. «مي‌نگ پائو» روزنامه خصوصي هنگ‌كنگ نيز متذكر شد كه او جوان‌ترين وزير چين از زمان چوئن لاي است.
له يوچنگ نايب، وزير ۵۹ ساله سابق كه براي اين منصب آماده شده بود در عوض در ماه ژوئن ۲۰۲۲ به سمت نايب‌رييس اداره راديو تلويزيون ملي منصوب شد. از له كه متخصص تحصيلكرده امور روسيه است، به دفعات در دسامبر ۲۰۲۱، هفته‌ها قبل از حمله روسيه به اوكراين، نقل شده بود كه «هيچ سقفي» براي دوستي چين و روسيه وجود ندارد.

وزير خارجه جديد از زبان خودش
چين گانگ در پاسخ به پرسشي درباره ديپلماسي «گرگ مبارز» چين در روز ۹ فوريه ۲۰۲۱ گفت: «چين هرگز شايعات يا اطلاعات جعلي را منتشر نكرده است. برعكس، چين قرباني انواع شايعات و اطلاع‌رساني‌هاي گمراه‌كننده بوده است ... بعضي كشور‌ها و افراد كه بي‌محابا و بدون هيچ شاهدي نام چين را لكه‌دار مي‌كنند هيچ كم از «گرگ‌هاي پليد» نيستند.»
دو ماه پس از حمله روسيه به اوكراين، چين گانگ انتقاد كرد كه «وقتي بحران از راه رسيد، چماق تحريم‌ها را در برابر چين بلند كردند تا دست از سياست خارجي مستقل صلح‌جويانه‌اش تحت فشار بردارد. عده‌اي با سوء تعبيري خطرناك از روابط چين و روسيه، بانگ برآوردند كه «محور چين-روسيه» درست شده است و بي‌هيچ مبنايي از چين خواستند براي اين بحران قبول مسووليت كند.»
پس از سفر جنجالي نانسي پلوسي، سخنگوي مجلس نمايندگان امريكا به تايوان در آگوست سال ۲۰۲۲، چين گانگ هشدار داد كه «اين اتهام امريكا عليه چين كه دارد تنش‌ها را زياد مي‌كند از اساس بي‌مبنا و نادرست است. واقعيت‌ها نشان داده‌اند كه امريكاست كه براي صلح و ثبات در تنگه تايوان و منطقه دردسر درست مي‌كند.»
او هنگام خداحافظي با مردم امريكا در روز ۲ ژانويه ۲۰۲۳ گفت: «در آينده، من همچنان مراقب و حامي رشد روابط امريكا و چين و مشوق گفت‌وگو، تفاهم و نزديكي بين دو ملت خواهم بود و براي احترام متقابل، همزيستي مسالمت‌آميز و همكاري برد-برد ميان دو كشورمان تلاش خواهم كرد ...»
ديگران درباره وزير خارجه جديد چه مي‌گويند
گزارشگران درباره هشت سال دوره سخنگويي گفته‌اند: «او [چين گانگ] هيچ‌وقت مشكلي را دور نمي‌زند بلكه رويكردي سرراست و روشن نسبت به آن دارد، به ويژه وقتي كه به سوالات تحريك‌آميز واكنش نشان مي‌دهد «تيز و قدرتمند» است و از بحث فرار نمي‌كند و دوپهلو حرف نمي‌زند.»
رسانه حزبي «شانگ‌هاي آبزرور» درباره انتصاب چين به عنوان سفير در امريكا در روز ۲۹ جولاي ۲۰۲۱ نوشت: «چين گانگ خودش نماد خوبي از ديپلماسي كشور عظيم چين است. او در عين حفظ منافع ملي، فردي است با اعتماد به نفس، گشوده و صميمي.»
ويكتور شيه، استاديار دانشگاه كاليفرنيا درباره دوره سفارت چين در روز ۴ نوامبر ۲۰۲۲ گفت: «او برخلاف آن‌چه عده‌اي از آن بيم داشتند رفتاري تهاجمي نداشته است ... به نظر مي‌رسيد كه سعي مي‌كند ديپلماتيك باشد. در نتيجه از ديد من، او خيلي خوب كارش را انجام داده است.»
يكي از مقامات امريكايي كه اسمش ذكر نشده است به «ساوث چاينا مورنينگ‌پست» مي‌گويد: «بزرگ‌ترين مزيت او رابطه‌اش با شي بود، ولي معناي اين رابطه اين بود كه تماما متمركز بر «حفظ خط حمله» خود بود نه آزمايش كردن اينكه در رابطه‌اش چه گزينه‌هايي در دسترس اوست يا اينكه خود را به عنوان يك سرمايه جا بيندازد.»
وينسنت وانگ، استاد دانشگاه آدلفي درباره انتصاب چين گانگ به مقام وزارت خارجه مي‌گويد: «ممكن است رفتار او از بيرون خيلي ملايم‌تر به نظر برسد، ولي راهبرد اصلي همان است كه بود. انتظار شي جين‌پينگ از نقش چين در امور جهاني «كشوري با ديپلماسي عظيم» است.
ترجمه: سايت فرارو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون