• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5399 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ دي

سخنگوي اقتصادي دولت:

حداقل حقوق كارمندان، 7 ميليون تومان

 احسان خاندوزي، وزير اقتصاد و سخنگوي اقتصادي دولت، در نشست خبري ديروز از اعداد و ارقام مربوط به حداقل حقوق كارمندان، معافيت مالياتي و ميزان يارانه درنظر گرفته شده در لايحه بودجه سال آتي رونمايي كرد و درمورد مساله كسري بودجه در سال جاري سخن گفت. اصل حرف او هم اين بود كه همه‌چيز خوب و مرتب پيش مي‌رود و مشكلي نيست. كسري بودجه تا پايان سال به صفر مي‌رسد و ناترازي بودجه به كمترين ميزان رسيده است.
خاندوزي با اشاره به ويژگي‌هاي لايحه بودجه سال آينده كل كشور، از تعيين حداقل حقوق كاركنان دولت برابر با 7 ميليون تومان خبر داد و گفت كه هم حداقل حقوق كاركنان دولت و هم معافيت مالياتي آنان در اين لايحه ۷ ميليون تومان تعيين شده است. به گفته سخنگوي اقتصادي دولت، متوسط افزايش حقوق كاركنان دولت ۲۰درصد و به صورت پلكاني خواهد بود.
ميزان يارانه در سال آينده
سخنگوي اقتصادي دولت در ادامه اين نشست به ميزان يارانه در سال آينده اشاره و عنوان كرد: در لايحه بودجه سال آينده كل كشور رقم درنظر گرفته شده براي پرداخت يارانه نقدي ۳۶۰ هزار ميليارد تومان و براي يارانه نان نيز ۱۰۴ هزار ميليارد تومان لحاظ شده است. وزير اقتصاد همچنين ضمن اشاره به تحقق ۸۸درصدي درآمدهاي پيش‌بيني شده در بودجه اظهار كرد: در ۹ ماهه امسال كل درآمدهاي تحقق‌يافته دولت ۹۱۷ هزارو ۸۱۷ ميليارد تومان بوده است؛ اين ميزان تحقق درآمدهاي بودجه‌اي نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۳درصد افزايش داشته و مصارف هم معادل ۹۰درصد پيش‌بيني بودجه تخصيص پيدا كرده است.  خاندوزي افزود: بنابراين كسري بودجه امسال تا پايان ۹ ماهه به حداقل رسيده و ميزان استفاده از تنخواه‌گردان خزانه نيز براي نخستين‌بار صفر شده و تا پايان سال هم كسري بودجه صفر خواهد شد. وي با بيان اينكه «ناترازي بودجه به كمترين ميزان رسيده است»، اظهار كرد: در پايان آذر ماه امسال نسبت به آذر سال گذشته، فروش سهام شركت‌هاي دولت ۲۴.۵ برابر شد و فروش اوراق اسلامي نسبت به سال قبل ۳۳ هزار ميليارد تومان كاهش يافت كه به معناي كاهش استقراض دولت از اقتصاد است. سخنگوي اقتصادي دولت همچنين گفت كه امروز شاهد افزايش ۲۶ برابري فروش سهام شركت‌هاي دولتي نسبت به پارسال هستيم.

تغيير سهم صندوق توسعه ملي به 30درصد

وي در ادامه گفت: امسال همچنين كاهش 33 هزار ميليارد توماني فروش اوراق اسلامي نسبت به مشابه پارسال را داشتيم كه اين يعني استقراض كمتر و افزايش 24،‌5 برابري درآمد فروش سهام شركت‌هاي دولتي را داشتيم و با تغيير سهم صندوق توسعه ملي از 40درصد به 30درصد با درخواست رييس‌جمهور و موافقت رهبر انقلاب، 28 هزار ميليارد تومان براي پروژه‌هاي عمراني اختصاص يافته كه مجموعه اين ارقام از انضباط پولي و مالي و بودجه‌اي حكايت دارد. در بخش واقعي اقتصاد هم تحركات خوبي براي ايجاد رونق توليد انجام شده است.

درخواست از مردم براي مديريت مصرف گاز

خاندوزي با اشاره به ورود مجدد جبهه سرما به ايران و يادآوري اينكه از ۲۰ دي جبهه سرد جديدي كشور را فرا گرفته و تا اواسط بهمن ادامه خواهد داشت، از مردم خواست تا در مصرف گاز صرفه‌جويي كنند. وزير اقتصاد در اين راستا گفت: در اين وضعيت انتظار داريم با مديريت مصرف شاهد قطعي گاز نباشيم و اميدواريم كه براي مديريت مصرف انرژي در يك همكاري ملي در سه هفته آينده، مردم همكاري كنند تا بتوان از اين دوره سرد به خوبي عبور كرد. خاندوزي با يادآوري اينكه دولت براي صرفه‌جويي در مصرف گاز «مشوق و تخفيف» درنظر گرفته است، تصريح كرد كه اگر ميزان مصرف گاز هر مشترك نسبت به مدت ماه مشابه سال قبل ۳۰درصد كاهش بيابد، تقريبا نرخ مصرف گاز رايگان خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون