نمايشگاه يك برند مشهور با الهام از فرهنگ ژاپن
استوديو معماري OMA نمايشگاهي جديد از برند ديور با الهام گرفتن از فرهنگ ژاپني در توكيو طراحي كرده است. هنرآنلاين گزارش داد كه اين نمايشگاه توكيو ۷۰سال تاريخ و روابط بين برند ديور و ژاپن را در يك روايت تصويري بازسازي شده و اداي احترام به فرهنگ و سنت ژاپني به نمايش گذاشته است. اين نمايشگاه به دنبال طراحي نمايشگاههاي OMA براي برند ديور با عنوان «از پاريس تا جهان» از سال ۲۰۱۸ در موزه هنر دنور و ۲۰۱۹ در موزه هنر دالاس برگزار ميشود. شوهي شيگماتسو، شريك OMA گفته است: «نمايشگاه مد حوزهاي است كه براي تبديل شدن به يك رسانه روايي به معماري نياز دارد. ما ميخواستيم از طريق نگاهي به گذشته كه نه تنها به تاريخ نگاه ميكند، بلكه زندگي جديد و ارتباط با فرهنگ امروز را به ارمغان ميآورد، پتانسيلهاي داستانسرايي را گسترش و متنوع كنيم. به عنوان يك معمار ژاپني آموزش ديده و فعال در غرب، كشف رابطه ديور و تاريخ با ژاپن برايم بسيار هيجانانگيز بود. تجربه اين نمايشگاه به شكلي طراحي شده است كه ديگران را به يك سفر اكتشافي ميبرد و همافزاييهاي جديد بين ژاپن و فرانسه، معماري و مد، سنت و نوآوري را برجسته مي كند.» اين نمايشگاه در دو طبقه؛ ۲۲ موضوع هنري در محيطهاي مجزا و خاص را در معرض ديد عموم قرار داده است. در طراحيها از تكنيكها، مواد يا موتيفهاي متفاوتي استفاده شده كه به عناصر مشترك بين سنت و فرهنگ ژاپني، تاريخ ديور و مجموعههاي معاصر اشاره دارد. براي كيفيت بصري و فضايي عناصر شناختهشده از تكنيكهاي ساخت مانند صفحات شوجي كه به شكلهاي امروزي در آمدند، استفاده شده است. در يكي از موضوعات كليدي نمايشگاه «ديور و ژاپن»، يك مسير پرپيچوخم شبيه به ايستگاههاي باغ چاي ژاپني، به صورت عمودي و افقي گسترش يافته است. اين سازه چوبي با پارچه با نور پس زمينه و كاغذ اوريگامي پيچيده شده و يك پسزمينه لايه لايه و درخشان براي لباسها و مصنوعات ايجاد ميكند. همچنين چشمانداز سه بعدي روي الگوها و نقوش مختلف براي فعال كردن بيشتر فضا پيشبيني شده است. كف آتريوم موزه به شكل شيبدار طراحي شده و فضاي بالا به صورت مورب در آمده تا نماي دو طرفه ايجاد كند. يك آينه زاويهدار در بالاي شيب نيز ديده ميشود كه لباسها و پارچهها را به روشي غيرمنتظره منعكس ميكند. بازديدكنندگان وارد اتاقي گنبدي ميشوند كه از لايههاي پارچهاي متحدالمركز تشكيل شده است كه همراه با ۹اتاق ديگر، مجموعهاي از موضوعات نمايشگاهي متنوعي را تشكيل ميدهند. اين اتاقها بهطور جمعي بازديدكنندگان را به سفري اكتشافي در تاريخ خانه ديور ميبرند و رابطه چندوجهي بين اين برند و ژاپن را به نمايش ميگذارد. هر فضا از عناصر مشترك بين سنت و فرهنگ ژاپني، تاريخ ديور و مجموعههاي معاصر از موضوعات و عناصر خاص گرفته تا تكنيكها و ساختوساز شكل گرفته است. اين نمايشگاه تا ۲۸ مه ۲۰۲۳ ميزبان بازديدكنندگان است.