چمران در مراسم «شنبه اميد و افتخار»: رويمان نميشود در مورد هواي پاك صحبت كنيم
آلودگيهاي تازه در راه است
گروه اجتماعي
همچنان آلودگي در ايران ميتازد و هواي پايتخت و بسياري از كلانشهرهاي كشور ناسالم است؛ تا اول بهمن، پايتخت ايران تنها دو روز سالم در سال ۱۴۰۱ به خود ديده و اين درحالي است كه در همين روزهاي سپري شده از سال، شهروندان تهراني ۲ روز خطرناك، ۲ روز بسيار ناسالم، ۲۹ روز ناسالم و ۱۱۷ روز ناسالم براي گروههاي حساس را تجربه كردهاند. تازهترين خبرها ميگويد كه اين روند آلودگي پس از بارش برف، قرار است ادامه پيدا كند؛ ديروز و در ساعات پاياني روز، مسوولان اعلام كردند كه در پي تشديد آلودگي هواي تهران جلسه كارگروه اضطرار آلودگي هواي تهران شكل خواهد گرفت كه البته تا لحظه تنظيم اين گزارش جزييات تصميمات اين جلسه اعلام نشده بود. اين شرايط هوا و شدت يافتن ميزان آلودگي و روزهاي ناسالم، واكنش مداوم مسوولان را هم به همراه داشته و همين ديروز رييس شوراي شهر تهران رسما اعلام كرد كه «رويمان نميشود در مورد هواي پاك چيزي بگوييم، چون كاري انجام نشده است.» مهدي چمران اين سخنان را صبح ديروز در آيين رونمايي از بسته حمل و نقل پاك در شنبه اميد و افتخار مطرح كرد و در توضيح گفت: «اينكه چقدر ساختمانهاي بلند جلوي باد را ميگيرد يا نه؟ و اينكه آيا اساسا اين حرف علمي است يا نه؟ را نميدانيم. هر چند كه من فكر ميكنم اين مساله چندان تاثيري ندارد.» او با بيان اينكه رويمان نميشود در مورد هواي پاك بگوييم چون كاري انجام نشده است، گفت: نه اينكه نخواهيم كاري انجام دهيم بلكه كار كردهايم اما هنوز كارهاي زيادي باقيمانده است. رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه در مورد ساماندهي موتوسيكلتها آلاينده بودن موتورها هنوز كسي نميداند آمار آنها چقدر است، گفت: البته آقاي زاكاني در زمينه تحقق اهداف حمل و نقلي فعاليت زيادي دارد و اميدواريم در اين راه موفق باشد.
در همين جلسه، شهردار تهران هم حضور داشت كه از دراز كردن دست ياري به سمت دانشگاهيان براي بهبود وضعيت پايتخت سخن گفت. عليرضا زاكاني با بيان اينكه ما براي تهران نقشه راهي تدوين كردهايم و در اين نقشه راه سلامت شهروندان يك اصل است، گفت: تلاش ما اين است كه ميزان استفاده از حمل و نقل را تغيير دهيم، چراكه در حال حاضر ۶۶درصد از مردم از حمل و نقل شخصي و تنها ۳۴درصد از حمل و نقل عمومي استفاده ميكنند كه در نظر داريم اين درصدها را تغيير دهيم. او با بيان اينكه تمركز ما بر توسعه مترو است، تصريح كرد: اولويت ما تكميل هفت خط و سرمايهگذاري روي ساخت چهار خط جديد مترو است و همچنين تا پايان برنامه چهارم توسعه شهر تهران درنظر داريم ستون فقرات حمل و نقل تهران كه همان اتوبوس است را تقويت كنيم
به گونهاي كه تا سه سال و دو ماه باقيمانده از برنامه چهارم بايد ۷۰۰۰ اتوبوس به ناوگان اضافه شود. بنابر گزارش ايسنا، زاكاني با بيان اينكه بالغ بر ۷۰درصد تاكسيها فرسوده هستند، گفت: هدفگذاري ما نوسازي ۵۰ هزار تاكسي است و همچنين دو ميليون و ۶۰۰ هزار موتوسيكلت پلاك شده در تهران داريم كه دو ميليون آنها فرسوده هستند اما ۱۳درصد
بار ترافيكي تهران در ساعت پيك برعهده موتوسيكلتها است و هدفگذاري ما اين است كه تا پايان برنامه چهارم ۳۰۰ هزار دستگاه را برقي كنيم كه اين كار را از موتوسيكلتهاي پست شروع كرديم، چراكه پيمايش آنها زياد است. او با بيان اينكه به طور طبيعي بايد به سمت حمل و نقل و سوخت پاك برويم، گفت: هفته گذشته با مديران برخي استانها جلسه گذاشتيم تا اين مهم را محقق كنيم. شهردار تهران با بيان اينكه دست ياري به سمت اساتيد دانشگاه دراز ميكنيم تا شرايط تهران بهتر شود، گفت: بايد دست به دست هم دهيم تا بتوانيم شرايط تهران را به يك وضعيت مطلوب برسانيم.