به انتظار پاسخ
و اگر همه خودروها هم همينگونه قيمتگذاري شود، رقم نهايي تفاوت قيمت فروش با بازار بسيار زياد خواهد بود.
دولتي كه از حقوقهاي ناچيز حتي ۷ ميليون تومان ماليات ميگيرد و فقيرترين افراد نيز هنگام خريد بايد ۹ درصد ماليات ارزش افزوده دهند، خودرو را بدون هيچ دليلي به كساني ميفروشد كه حتي اگر براي مصرف شخصي هم باشد، دليلي ندارد كه ارزانتر از بازار بخرند، چون در همان لحظه ارزش واقعي آنها در بازار ۱۸۵ ميليون تومان بيشتر است. اين حد از گشادهدستي در توزيع رانت ميان عدهاي اندك، از كجا سرچشمه ميگيرد؟ از منافع گروهي اندك است يا نابخردي محض؟ دولتي كه براي جبران كسري بودجه بزرگ خود از طريق افزايش نقدينگي، تورم را به بالاي ۴۰درصد رسانده است، چرا اين ارقام را گشادهدستانه به عدهاي خاص ميدهد؟ آيا چنين تصميماتي در هيچ جامعهاي كه متعارف باشد وجود دارد؟ ريشه سياسي و فكري چنين تصميماتي چيست؟ وزارت صمت كه بايد خود را درگير حل مشكلات توليد كند، درگير توزيع رانت قيمتگذاري خودرو شده است.
اگر يك نفر پيدا شود و طي يك متن دقيق توضيح دهد كه علت اين تصميم و اين ايجاد و سپس توزيع رانت بيهوده و زيانبار چيست، خدمت بزرگي كرده است. البته اين را هم ميتوان گفت كه اينگونه تصميمات منحصر به اين مورد خاص نيست، بلكه اين منطق ميتواند در همه حوزهها وجود داشته باشد و اين خطرناك است. منتظر پاسخ و دريافت چنين متني هستيم.