در سهشنبه نظارتي مجلس صورت گرفت
انتقاد از كيفيت خودروي داخلي و افزايش تلفات جادهاي
در نشست نظارتي ديروز مجلس وزراي نفت و صمت براي پاسخ به سوالات نمايندگان در مورد نقش موثر نقص فني خودرو در تصادفات جادهاي و عدم مديريت مصرف گاز و تشكيل صفهاي طويل حضور يافتند و دو نماينده درنهايت به صورت مشروط از پاسخهاي اوجي و فاطمي امين قانع شدند و نمايندگان در ادامه نشست ديروز به موضوع واگذاريهاي اموال دولتي، راهكارهاي موثر براي جلوگيري از ناترازي بودجه و رفع ناترازيهاي منجر به تورم پرداختند.
مصرف 130 ميليون ليتر بنزين
جواد اوجي، وزير نفت پس از قرائت گزارش كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد وضعيت فروش دارايي و سهام توسط وزارت نفت يادآور شد كه دولت در اين حوزه دو عرضه بزرگ داشت؛ يكي درصدي از پالايشگاه شازند و نزديك 20درصد از سهام پتروشيمي خليجفارس كه 12درصد پتروشيمي خليجفارس از طريق مزايده به فروش گذاشته شد و صندوق نفت در اين مزايده برنده شد و درصدي از سهام پالايشگاه شازند نيز در سال 1401 براساس تكليف قانوني فروخته شد همچنين در فروش اوراق در سال 1399 در حدود 23.5 همت واگذار و در سال 1400 نيز 2 همت به فروش گذاشته شد و در سال 1401 وزارت نفت درخصوص فروش اوراق چيزي در بودجه نداشته است، بنابراين در ارتباط با درآمدهاي حاصله از فروش نفت و ميعانات گازي و خالص گاز صادراتي و فروش فرآوردهها و وصول آن طي
10 ماهه در حدود 40درصد نسبت به 10 ماهه 1400 را داشتهايم و در حوزه صادرات گاز هم 15درصد بيش از سال 1400 عايدي داشتيم و وصولي ما در بحث صادرات گاز طي همين 10 ماه كاملا محقق شد.
رشد 55درصدي درآمدهاي مالياتي
براساس اين گزارش، داوود منظور، رييس سازمان مالياتي هم در ادامه موضوع درآمدهاي مالياتي را مطرح كرد كه عملكرد ما در سال جاري تا اكنون در 10 ماهه اول سال تحقق حدود 390 همت ماليات است كه نسبت به سال گذشته 55درصد رشد داشته و پيشبيني ميشود تا پايان سال اين مهم به حدود 465 همت برسد و اين ميزان تحقق خواهيم داشت كه نسبت به كل بودجه تعيين شده براي سازمان مالياتي تحقق 103درصد را خواهيم داشت.
صفهاي طولاني گاز
عدم مديريت مصرف گاز و تشكيل صفهاي طويل گاز مايع در اغلب مناطق كمبرخوردار كشور به ويژه در فصل سرما مشكلي است كه هر سال تكرار ميشود؛ سوال مالك شريعتي، نماينده مردم تهران و سخنگوي كميسيون انرژي از وزير نفت در آغاز نشست علني مجلس بود. شريعتي يادآور شد كه به علت عدم توزيع مناسب گاز مايع در كشور با صفهاي طولاني روبهرو هستيم و توزيع مناسبي اتفاق نميافتد يا اينكه در زمينه بحث خودروها اين گاز به صورت غيراستاندارد استفاده ميشود و بالغ بر يك ميليون تن برآورد ميشود، چراكه از 2.5 ميليون تن پالايشگاهها تقريبا 1.1 ميليون براي مصرف است و 400 هزار تن و حدود يك ميليون تن به صورت غيررسمي در شبكه توزيع ميشود كه عمدتا براي خودروها مصرف ميشود.
منتظر دستورالعمل استاندارد هستيم
وزير نفت نيز در پاسخ به سوال اين نماينده تاكيد كرد كه در بحث توليد كار زيادي در دولت شده و امروز بيش از 2.2 ميليون تن در پالايشگاهها، 5.6 ميليون تن در پالايشگاههاي گازي و 4 ميليون تن نيز در پتروشيميها توليد ميشود و صادرات اين محصول در دولت سيزدهم بيش از 50درصد نسبت به پايان دولت دوازدهم افزايش يافته و براي اجراي كامل قانون استفاده از سوخت LPG منتظر دستورالعمل سازمان استاندارد هستيم.
اقناع مشروط شريعتي
درنهايت شريعتي پس از اظهارات وزير نفت به صورت مشروط و با تاكيد بر ضرورت توجه جدي وزارت نفت به اجراي قانون تا آخر بهمن ماه سال جاري و شفاف و ضابطهمند شدن اين موضوع از توضيحات وزير قانع شد.
چهار عامل اصلي انسان، جاده، وسيله نقليه و محيط عوامل چهارگانهاي است كه در حوادث مرگبار جادهاي و تلفات انساني نقش جدي دارد و براساس اظهارات اخير سردار سيد تيمور حسيني جانشين رييس پليس راهور فراجا، نقص فني خودروهاي داخلي نقش 50درصدي در تصادفات جادهاي كشور دارد و نمونه بارز اين موضوع هم معيوب بودن ايربگ خودروها در تصادف زنجيرهاي بهبهان استان خوزستان در سال 1400 بود كه واكنشهاي زيادي را در پي داشت.
نقش موثر نقص فني خودرو در تصادفات جادهاي سوال ملي حسين گودرزي نماينده مردم دورود و ازنا بود كه در ادامه نشست علني ديروز خطاب به وزير صمت مطرح شد و گودرزي تاكيد كرد كه در حوزه خودرو تنها به دوره مديريت آقاي فاطمي امين مربوط نيست و از گذشته و عوامل مختلف انساني، محيطي و كيفيت خودرو در بروز اين مشكلات تاثيرگذار بودهاند و ما بر كيفيت خودرو با نگاه اجتماعي تمركز داريم.
تلفات جادهاي كم نشده
اين نماينده مجلس با انتقاد از استفاده وزارت صمت از پلتفرمهاي قديمي و عدم طراحي پلتفرمهاي جديد و نصب اين امكانات روي خودروهاي توليد داخل بيان كرد كه طراحي برخي خودروها مانند وانت و نيسان مربوط به دهه 70 است و با وجود قيمت 450 ميليون توماني آنها در بازار امكان نصب تجهيزات روي آنها وجود ندارد و توسعه خودروي اقتصادي براساس پلتفرمهاي ايمنتر، برنامهريزي براي توليد پلتفرمهاي استاندارد، برنامهريزي براي كاهش سالانه حداقل 10درصد از دوره خارج كردن خودروسازي فرسوده و ايجاد انگيزه اقتصادي براي ارتقاي امنيت خودروهاي توليدي از طريق ايجاد تناسب بين سود خودروساز و سطح ايمني خودرو از ديگر شروط اقناع از پاسخهاي وزير صمت خواهد بود و اين موضوعات بايد در يك زمانبندي مشخص 6 ماهه انجام شود.
آمار كشتههاي تصادفات
هر چند گودرزي تاكيد دارد كه آمار تلفات جادهاي افزايش يافته اما سيد رضا فاطمي امين وزير صمت در نشست علني ديروز تاكيد كرد كه در هر يكصد تصادف 4.4 فوتي و در سال 1400 اين عدد به يك رسيده است، هر چند يك فوتي نيز در تصادفات قابل قبول نيست، اما با توجه به اينكه وسايل نقليه بيش از 70درصد افزايش يافته، در اين زمينه شاهد كاهش مطلوبي هستيم و 49درصد از تصادفات به علت عامل انساني، 36درصد عامل جاده و 15درصد خودرو است، اما در طول 10 سال گذشته اقداماتي انجام شده تا خطرات ناشي از تصادفات به حداقل برسد.
فاطمي امين تاكيد كرد كه در وزارت صمت كارگروه كيفيت تشكيل شده و به صورت هفتگي جلسه برگزار ميكند و اقداماتي كه بايد توسط خودروسازان انجام شود، پيگيري كرده و تذكرات لازم را ميدهد، بنابراين با انجام اين اقدامات بسياري از چالشهاي حوزه تصادفات كاهش پيدا خواهد كرد.