• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5422 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۹ بهمن

فرهنگ نوين گفته‌ها

بهمن دهگان در كتاب «فرهنگِ نوينِ گفته‌ها» مجموعه‌اي از نغزترين گفته‌هاي ايرانيان و گويندگان خارجي را ضبط و ثبت كرده است.
 در مقدمه نويسنده مي‌خوانيم: «از اواخر دهه ۱۳۶۰، هر جا كه حين مطالعه كتاب و مقاله‌اي يا ديدن فيلمي، به گفته نغز و جمله جالبي برمي‌خوردم آن را يادداشت مي‌كردم. اين يادداشت‌ها گاهي با مأخذ بود و گاهي بدون منبع، زماني همراه مي‌شد با ثبت تاريخ نگارش يا چاپ مطلب و دوره‌اي بدون آن. چندين سال پيش بر آن شدم يادداشت‌ها را به صورت مجموعه‌اي منظم و مرتب كنم. پس كار را به جد آغاز كردم. همزمان از ضبط گفته‌هاي نو و تازه‌ياب هم غافل نبودم و اين‌بار با دقت و توجه در مورد ذكر مأخذ (اگر وجود داشت) . در اين مرحله، افزون بر استفاده از تعداد فراوان منابع چاپي، بهره‌گيري گسترده‌ از اينترنت به غناي مجموعه ياري شاياني كرد.
 عنوان مجموعه حاضر، «فرهنگ نوين گفته‌ها»، اشاره به اين دارد كه بيش از دوسوم مطالب از گويندگان صدسال گذشته است. آنهايي كه متعلق به سده‌هاي پيشين است، گلچيني است از آنچه خوانندگان كمتر شنيده‌ و خوانده‌اند و بنابراين نوعي تازگي و زيبايي بيان و ژرفاي معنا در آن وجود دارد. شايد بتوان ادعا كرد اين اثر يكي از پربارترين و كامل‌ترين مجموعه‌هاست به زبان فارسي از نغزترين گفته‌هاي ايرانيان و گويندگان خارجي».
«فرهنگِ نوينِ گفته‌ها» نوشته بهمن دهگان در ۵۴۶ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و با قيمت ۳۵۰هزار تومان در كتاب بهار منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون