• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5456 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۹ فروردين

قائم‌مقام خانه صمت:

ايران نتوانست سهم زيادي از بازار روسيه را تصاحب كند

آرمان خالقي قائم‌مقام دبيركل خانه صمت در واكنش به خبر تبديل شدن ايران به كانوني براي حمل‌و نقل غلات صادراتي روسيه گفت: مسير دريايي بدون واسطه كشورهاي ديگر، بين ايران و روسيه وجود دارد و روس‌ها مي‌توانند كالاهاي ترانزيتي خود را با كشتي به بندرهاي انزلي، اميرآباد و.... منتقل كنند و از آنجايي‌كه بندر انزلي به ريل نزديك شده است، اين امكان وجود دارد كه مستقيم كالاها از طريق خطوط ريلي حمل و به بنادر جنوبي ايران منتقل و از آنجا به ساير مقاصد صادراتي روس‌ها ارسال شوند.
وي اين مسير را جايگزيني مناسب براي روسيه در شرايط تحريم معرفي كرد و افزود: روسيه نمي‌تواند در شرايط جنگي خود را محدود به كريدور درياي سياه كند؛ به نظر مي‌رسد كه امنيت حمل و نقل اين كشور از اين مسير به دست نمي‌آيد از اين‌رو آنها به دنبال مسيرهاي جايگزين براي انتقال كالاهاي خود به مقاصد تجاري‌شان هستند. از قديم ايران يك مسير آرماني و آرزوي روسيه براي دستيابي به آب‌هاي گرم و آزاد بود.
قائم‌مقام دبيركل خانه صمت با تاكيد بر اين موضوع كه ما چگونه مي‌توانيم از اين فرصت بهره بگيريم، خاطرنشان كرد: آيا ما مي‌خواهيم مسير و راهرو عبوري براي انتقال كالاهاي روسيه باشيم؟ يا قرار است كه فقط خود را به منتفع شدن به هزينه‌هاي ترانزيتي محدود كنيم؟ يا در سر پروژه‌هاي بلندپروازانه داريم و مي‌خواهيم خود را به هاب تجاري منطقه تبديل كنيم؟ آيا ايران مي‌تواند به نقطه اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب تبديل شود (زماني اين مسير به صليب طلايي شهرت داشت) اگر اين كار محقق شود و ما ايفاگر نقطه تلاقي باشيم علاوه بر تغيير وضعيت ژئوپليتيك شاهد رشد اقتصادي در كشور نيز خواهيم بود.
خالقي تصريح كرد: هم‌اكنون دوبي در شبه‌جزيره عربستان، بارانداز همه كشورهاي منطقه شده است به اين معنا كه كالاها به اين كشور وارد، تخليه و بارگيري مجدد مي‌شوند. اين مهم را ما مي‌توانستيم انجام بدهيم كه به هر دليلي نشد. اما اين فرصت جديد است كه تحقق آن نيازمند برنامه‌ريزي بلندمدت است. ظرف 2 تا 3 سال آينده نمي‌توان انتظار عملياتي شدن آن را داشته باشيم بايد اين سخن تبديل به طرح و پروژه و براي آن بودجه تعريف و تاريخ آغاز و اتمام آن مشخص شود تا زماني كه چنين نكرديم در حد يك بلندپروازي و خواب و بيداري باقي مي‌ماند. 
اين فعال اقتصادي موفقيت در اين زمينه را مستلزم برنامه‌ريزي اقتصادي، ديپلماسي قوي اقتصادي و سياسي و بهبود روابط بين‌الملل دانست و گفت: در شرايط تحريم بنادر ايراني براي ساير كشورها مقصد محسوب نمي‌شود و اين موضوع در حد حرف و يك پروژه بزرگ بين‌الملل باقي مي‌ماند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه سال گذشته صحبت‌هاي مبني بر هاب شدن ايران براي غلات روسيه مطرح شد اما در عمل اتفاقي نيفتاد آيا ممكن است كه سرنوشت براي اين پروژه نيز تكرار شود، اضافه كرد: قرار بود كه لوله‌هاي انتقال گاز روسيه از مسير ايران عبور كند كه در عمل چنين اتفاقي رخ نداد. موارد اينچنيني نيز بارها اتفاق افتاده است و همين موضوع اين ذهنيت را تقويت مي‌كند كه ما گاهي وجه‌المصالحه يا جايي براي چانه‌زني روس‌ها مي‌شويم؛ به نظر مي‌رسد آنها با وجود ما چانه مي‌زنند و به اهداف خود مي‌رسند.
عضو هيات‌مديره خانه صمت ايران تاكيد كرد: روسيه به‌دنبال راه‌هاي جايگزين است كه هرگاه تحت فشار قرار گرفت بتواند از آن استفاده كند؛ ايران يكي از مسيرهاست. مسير بنادر جنوبي ايران براي مقاصد تجاري اين كشور به صرفه‌تر است تا اينكه بخواهند از درياي سياه وارد مديترانه يا از كانال سوئز وارد درياي سرخ شوند. رسيدن به كشورهاي آفريقايي و آسياي جنوب شرقي از مسير ايران براي روسيه به‌صرفه‌تر است و اينگونه مي‌تواند قدرت تجاري خود را بالاتر ببرد.
خالقي با بيان اينكه ايران نتوانست سهم قابل توجهي از بازار روسيه را تصاحب كند، افزود: حجم صادرات ايران به روسيه با عقد پيمان اوراسيا و .... نتوانست تغيير قابل توجهي پيدا كند و رسيدن تجار ايراني به حق خود در بازار روسيه نيازمند زمان است چراكه ما هنوز ادبيات كار كردن با روس‌ها را ياد نگرفتيم به اين معنا كه هنوز به استانداردها، ذائقه بازار، نحوه بسته‌بندي و .... مورد نظر آنها دست پيدا نكرديم. همچنين سازوكار جابه‌جايي و تبادل پول، بين دو كشور تعريف نشده است اين در حالي است كه ايران و روسيه تحريمند اما هنوز نتوانستند يك خط مطمئن تبادل پول براي خود ايجاد كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون