• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5467 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۵ ارديبهشت

بازار مرغ؛ از گراني تا ناياب شدن

گروه اقتصادي


يك هفته پس از تغيير و تحولات در وزارت جهاد كشاورزي و بركناري وزير و همزمان با وعده «افزايش قيمت مصوب مرغ»، حالا خبرگزاري نزديك به دولت «تسنيم» گزارش داده كه بخش عرضه بازار مرغ با مشكل تامين مواجه شده و فروشندگان از فروش مرغ خودداري مي‌كنند. در همين حال، در وبسايت‌هاي فروش آنلاين نيز خبري از فروش مرغ كامل نيست و مرغ قطعه‌بندي با قيمت‌هاي نجومي به فروش مي‌رسد. 
قيمت مرغ در روزهاي اخير افزايش يافته و با قيمت مصوب ۶۳ هزار توماني خود در بازار فاصله گرفته است. در هفته قبل مرغ در بازار با قيمت‌هايي در محدوده ۸۸ هزار تومان تا ۸۹ هزار تومان به فروش مي‌رسيد، اما براساس مشاهدات ميداني اين محصول در تعطيلات چند روز عيد فطر با قيمت‌هاي بالاتر به فروش رسيد و برخي مرغ‌فروشي‌ها اعلام كردند كه محصول براي عرضه ندارند. تسنيم در اين باره گزارش داده كه كاهش عرضه مرغ در بازار زمينه سوءاستفاده برخي واحدهاي صنفي مرغ‌فروشي را فراهم كرده است و علاوه بر گران‌فروشي، بعضي واحدها از فروش مرغ كامل خودداري كرده و با خرد كردن، آن را با قيمت‌هايي بالاتر به فروش مي‌رسانند.
در گزارش اين خبرگزاري آمده است: در ميدان بريانك تهران كه تعدادي مرغ‌فروشي در كنار هم قرار دارند يكي از آنها بر ورودي خود نوشته است مرغ نداريم، فروشگاهي ديگر نيز به همين شكل درج كرده است كه مرغ نداريم سوال نكنيد. در فروشگاه ديگري حجم زيادي مرغ در گوشه‌اي از مغازه تلمبار شده است، اما وقتي سوال مي‌شود مرغ چند، با پاسخ نداريم مواجه مي‌شويم و در پاسخ به اينكه اين همه مرغ اينجا چه مي‌كند، با مشاهده سماجت ما مي‌گويد: اينها براي مشتري است.
به نوشته اين خبرگزاري، فروشگاهي ديگر نيز مرغ به صورت كامل و درسته به فروش نمي‌رساند و اين محصول را قطعه‌بندي كرده تا مشمول قيمت مصوب مرغ كامل نشود و بعد از قطعه‌بندي اين محصول را با قيمت‌هاي بالاتري به فروش برساند، به‌ طوري كه قيمت ران مرغ را ۸۹ هزار تومان تعيين كرده است؛ بنابراين گزارش مرغ در برخي فروشگاه نيز بدون درج قيمت با نرخ‌هاي بالاتر از نرخ مصوب به فروش مي‌رسد، اما نرخ اين محصول در ميادين ميوه و تربار به قيمت مصوب است؛ بنابراين گزارش به تازگي مرغ منجمد تنظيم بازار با قيمت ۵۵ هزار تومان كه ۸ هزار تومان پايين‌تر از نرخ مصوب مرغ گرم است در بازار توزيع مي‌شود.
پيش از اين، معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزي درباره قيمت مرغ گفته بود: «جمع‌بندي هزينه‌ها انجام شده است و به زودي اصلاح قيمت‌ها براساس ثبات قيمت در بازار اعلام خواهد شد.» 
و حالا به نظر مي‌رسد كه بخش عرضه مرغ بازي جديدي را براي افزايش قيمت مصوب به راه انداخته است. اصل اول اين بازي نيز كاهش عرضه براي تحت‌فشار گذاشتن بخش تقاضاست. در روزهاي اخير اخبار مرتبط با افزايش قيمت مرغ نيز بيشتر رسانه‌اي شده و حتي واژه‌هايي مانند «ناياب شدن» مرغ نيز زياد استفاده مي‌شود. 
قيمت مصوب مرغ در ماه رمضان ۶۳ هزار تومان اعلام شده بود كه باتوجه به كمبود ايجاد شده به
 ۹۰ هزار تومان هم رسيده است و در استان اصفهان جهاد كشاورزي استان قيمت مصوب را ۷۵ هزار تومان درنظر گرفته است. توليدكنندگان نيز طي نامه‌اي خواهان افزايش قيمت مرغ در مرغداري به ۷۵ هزار تومان شده‌اند. هر چند قيمت مرغ در برخي مرغ‌فروشي‌هاي لوكس حتي به كيلويي ۱۰۰ هزار تومان هم رسيده است.
مرغداران به جز بحث قيمت و افزايش هزينه‌هاي توليد مشكل تامين نهاده‌ها و خوراك طيور را دارند طوري كه ناصر نبي‌پور، رييس اتحاديه مرغ تخمگذار استان تهران پيش از تعطيلات نوروز گفته بود كه «سويا در بازار پيدا نمي‌شود و در بازار آزاد با نرخ ۲۶ تا ۲۷ تومان عرضه مي‌شود درحالي كه قيمت مصوب ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است اما پيدا نمي‌شود.»
در روزهايي كه قيمت مرغ در حال اوج‌گيري است؛ قيمت تخم‌مرغ نيز همگام با آن در حال صعود است. صعودي كه به ادعاي متوليان امر غيرقانوني است، اما چه آنها اين روند را غيرقانوني بخوانند يا نخوانند؛ مردم مرغ را در بازار خرده‌فروشي در مناطق مختلف از 26درصد تا 50درصد گران‌تر مي‌خرند. در اين بازار تخم‌مرغ هم حداقل 53درصد و حداكثر 73درصد گران‌تر عرضه مي‌شود.
اين درحالي است كه مسعود امراللهي، مديركل بازرسي و نظارت بركالاهاي اساسي وزارت جهاد كشاورزي 27 فروردين ماه امسال با بيان اينكه نرخ مصوب مرغ در بازار همان ۶۳ هزار تومان است و هيچ تغييري نكرده است، گفت: در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشي، با خاطيان برخورد مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون