• ۱۴۰۳ جمعه ۲۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5467 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۵ ارديبهشت

افزايش مصرف قارچ با بالا رفتن قيمت گوشت

دبير انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراكي خاطرنشان كرد: باتوجه به ارزش غذايي قارچ و بالا رفتن قيمت گوشت مردم سعي كردند كسري مصرف پروتئين را با قارچ پر كنند.
نيما باغباني، در پاسخ به اين پرسش كه مصرف قارچ در روسيه بالاست آيا بعد از بهبود روابط تجاري ايران و روسيه قارچ توليدي ايران در بازار اين كشور سهمي به دست آورد، گفت: ايران هيچ‌گاه مشكلي بابت فروش قارچ به روسيه نداشت و واردكنندگان و تجار روس با‌توجه به كيفيت محصول قارچ ايراني و ارگانيك بودن آن تمايل به خريد قارچ از ايران را داشتند؛ مشكل اصلي توليدكننده و صادركننده ايراني اين است كه نمي‌تواند با قيمت مناسب اين محصول را صادر كند، چراكه هزينه حمل هوايي اين محصول بالاست.
به گفته اين فعال اقتصادي؛ قارچ يك محصول حجمي است كه ميزان وزن به حجم‌ آن پايين‌تر است از اين‌رو هزينه ارسال آن بالا مي‌رود.
وي با بيان اينكه براي صادرات و تجارت بايد سوخت يارانه‌اي تخصيص داده شود، تصريح كرد: اگر به‌صورت آزاد صادرات انجام شود قيمت تمام‌شده صادرات نسبت به نرخي كه مي‌خواهند كه اين محصول را عرضه كنند افزايش پيدا مي‌كند؛ در نشست‌هاي مختلف در وزارتخانه كشاورزي و صمت به بحث صادرات قارچ پرداختيم و مقرر شد كه يارانه‌اي براي سوخت حمل‌ونقل هوايي و صادرات قارچ به روسيه تخصيص داده شود اما در عمل اين مهم عملياتي نشد و در حد شعار باقي ماند و اين‌گونه بازاري كه مي‌توانيم بالاي 50 هزار تن قارچ صادرات داشته باشيم يك صدم درصد آن محقق نشده است.
باغباني ادامه داد: در حال حاضر صادرات قارچ به ‌روسيه در حجم كم آن هم به‌صورت زميني و براي تكميل سبد صادراتي صادركننده انجام مي‌شود؛ به عنوان مثال صادركننده‌اي كه بازار فلفل دلمه‌اي، خيار، گوجه و كيوي و... روسيه را گرفته است در كنار اين محصولات قارچ را هم صادر مي‌كند اما آنچه مسلم است اين شيوه صادرات براي صادركننده سودي در پي ندارد.
به گزارش ايلنا، دبير انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراكي با اشاره به ميزان واردات قارچ به روسيه، گفت: روس‌ها سالانه بالاي 200 هزار تن قارچ از لهستان وارد مي‌كنند و لهستان به واسطه نياز روسيه توليد اين محصول را از 6 هزار تن در سال 2014 ميلادي به 400 هزار تن در 2022 ميلادي رساند؛ اگر ايران بتواند بازار روسيه را دراختيار بگيرد ظرفيت توليد 600 تا 700 هزار تن قارچ در سال را دارد.
وي با بيان اينكه بخش اعظم قارچ توليدي در كشور در بازار داخلي مصرف مي‌شود، تصريح كرد: سال گذشته 210 هزار تن قارچ در كشور توليد و بخش اعظم آن در بازار داخلي مصرف ‌شد؛ ميزان توليد و مصرف قارچ در ايران نسبت به استانداردهاي جهاني عقب است؛ استاندارد جهاني مصرف قارچ 4.5 كيلوگرم است اين درحالي است كه مصرف سرانه در ايران 2.5 كيلوگرم است.
باغباني امارات، كويت، قطر، عراق و ارمنستان را به عنوان مقاصد صادراتي قارچ ايران معرفي كرد و افزود: عراق براي خريد قارچ از ايران استانداردهاي سختي اعمال نمي‌كند اما استانداردهاي امارات براي واردات اين محصول سخت است. در 6 ماهه دوم سال گذشته هر ماه حدود هزار تن قارچ صادر شد يعني قريب 6 هزار تن با ارزش صادراتي 12 ميليون دلار.
اين فعال اقتصادي در پاسخ به اين پرسش كه آيا بعد از افزايش قيمت گوشت قرمز و مرغ ميزان مصرف قارچ در كشور بالا رفت، گفت: باتوجه به ارزش غذايي قارچ و بالا رفتن قيمت گوشت مردم سعي كردند كسري مصرف پروتئين را با قارچ پر كنند و اين محصول توانست جايگزين مناسب و سالمي براي پروتئين‌هاي ديگر شود.
 به گفته وي؛ قيمت قارچ فله به صورت عمده‌فروشي كيلويي ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان و خرده‌فروشي بين
 ۶۵ تا ۷۰ هزارتومان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون