• ۱۴۰۳ جمعه ۲۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5468 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۶ ارديبهشت

«عجايب كوچك» بر ديوارهاي گويه

نمايشگاه گروهي نقاشي‌ با نام «عجايب كوچك»، جمعه هشتم ارديبهشت در گالري گويه و با همكاري آرتيبيشن افتتاح مي‌شود. در اين نمايشگاه كه به كيوريتوري غزاله نقيبي برگزار خواهد شد، آثاري از رايا بختياري، حوري بنام، تبسم تهم، فرزانه خوشخو، آيدا روزبياني، آيدا صراطي، فائزه فواديان، پرستو كرماني، مژگان مدني، آرش مژگانلو و آرزو معرفاوي به نمايش گذاشته مي‌شود. غزاله نقيبي، كيوريتور «عجايب كوچك» درباره هدف گردآوري آثار اين نمايشگاه مي‌گويد: در راستاي تمركز بر هنرمندان جوان و مستعد و تلاش براي ديده‌شدن آنها كه از اهداف پروژه‌هاي خارج از گالري آرتيبيشن (پروژه‌هاي استخر) بود، ايده اين نمايشگاه شكل گرفت. در اين پروژه كه با همكاري گالري گويه برگزار مي‌شود، بر ديده ‌شدن سوژه، ايده و اجراي هنرمند تاكيد شده، بدون اينكه ابعاد چشمگير اثر مورد توجه باشد. تمام آثار نمايش ‌داده شده در پروژه «عجايب كوچك»، در ابعادي كمتر از 50 در 70 سانتي‌متر است. موضوعات آن هم متنوع و نتيجه تراوشات خلاقانه ذهن 11 هنرمند خلاق است. «عجايب كوچك» بر شگفت‌انگيز بودن خلق اثر هنري تاكيد دارد و عجايب هم در اين آثار، همان نمايش جهان بي‌انتهاي فرم و معناست. همان‌طور كه شهرزاد رويايي در استيتمنت اين نمايشگاه مي‌گويد: 
«عجايب با معناي شگفتي در هنر و به ‌طور خاص هنر تجسمي اتفاقي تازه محسوب نمي‌شود، چرا‌كه هر آنچه در هنر مي‌بينيم كم يا زياد براي ما بي‌تكرار است. اين مفهوم جدايي‌ناپذير از هنر در ميان آثار معاصر بيش از هر دوره ديگري معنا پيدا مي‌كند. با اين حال «عجايب‌نگاري» به عنوان اصطلاح و شيوه‌اي در نگارگري به شمار آمده و بر اين اساس هر آنچه از قوه خيال باشد را مي‌توان به عجايب نگاري اطلاق كرد. آن‌گونه كه محمد سياه‌قلم، نگارگر در نيمه دوم سده نهم هجري بعد از سفر به شرق آسيا به مكتبي از آثار هنرمندان آن دوران از اين سرزمين مي‌رسد كه مفهوم عجايب را در خلق ديوها نشان داده است. همين مكاشفه او را به خلق ديوها و شياطين ماندگاري سوق داد و گامي نخست در خلق شاهنامه مصور از سوي اين هنرمند شد.
اما با اشاره به اين بخش از تاريخ هنر به دنبال عجايب شمردن آثاري با المان‌هاي ديو و ماوراءالطبيعه نيستيم بلكه در هنر امروز آثار در محدود‌ه‌اي بي‌انتها از معنا و فرم به عنوان شگفتي برشمرده مي‌شوند. آنچه در عنوان اين نمايشگاه با واژه كوچك بيان مي‌شود صرفا با ابعاد اثر يا عناصر معنا نمي‌گيرد، بلكه هدف تاكيد بر هر شكلي از مفهوم عجايب بوده است؛ به عبارتي چه اشاره‌اي كوچك و چه بزرگ و پرتكرار، مي‌تواند ما را به تحير و هيجاني ناشي از خلق اثري بديع برساند. درنهايت هنر هر چه باشد عجايب است.» 
نمايشگاه گروهي نقاشي «عجايب كوچك»، جمعه هشتم ارديبهشت ۱۴۰۲ در گالري گويه، واقع در ميدان هفت‌تير، خيابان مشاهير، كوچه لطفي، پلاك ۳۹ افتتاح مي‌شود و تا روز دوشنبه هجدهم ارديبهشت بر پا خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون