• ۱۴۰۳ جمعه ۲۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5473 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت

پاسخ زاكاني به پرسش «اعتماد» درباره اجراي طرح عفاف و حجاب در مراكز شهرداري:

در 76 ايستگاه مترو تهران خدمات «ايجابي» درباره حجاب ارايه مي‌شود

حميدرضا خالدي - شهردار تهران درباره جداسازي واگن‌هاي زنان و مردان با پرده پس از اجرايي ‌شدن پروژه تذكر زباني به بدحجابان در مترو گفت: حجاب موضوعي شرعي و قانوني است و مساله سليقه‌اي و فردي نيست. اين مساله از تهران شروع شد، اما حالا كشورهاي ديگر هم اين مساله را الگو قرار دادند. دليلش نيز اين بوده كه مي‌خواستيم حريم و حرمت بانوان حفظ شود.
«عليرضا زاكاني» در پاسخ به پرسش خبرنگار «اعتماد» درباره ورود شهرداري تهران به مساله حجاب و عفاف و همچنين پرده‌هاي نصب شده در واگن‌هاي زنان گفت: حجاب موضوعي شرعي و قانوني است و مساله سليقه‌اي و فردي نيست؛ بلكه يك موضوع اجتماعي است. درست است در خانه هر كسي هر كاري كه بخواهد مي‌تواند بكند و كسي حق سرك كشيدن هم ندارد، اما وقتي صحبت از مسائل و مراكز عمومي و حقوق ديگران مي‌شود پاسداشت اين حريم بسيار مهم است.
او با بيان اينكه طرح حجاب و عفاف را از هفت الي هشت ماه پيش در شهرداري تهران شروع كرديم، در توضيح اين طرح گفت: اين موضوع را از 8-7 ماه پيش آغاز كرديم، يعني حتي قبل از اتفاقات اخير. ما به مساله حجاب و عفاف به صورت موضوعي جامع نگاه مي‌كنيم كه هم جنبه تبعيض دارد و هم جنبه تشويق دارد و هم اطلاع‌رساني و هم تذكري و البته هم مبتني بر موضوعاتي است كه چارچوب‌هاي قانوني دارد و بايد به آنها عمل كرد و از بروز بدحجابي ممانعت كنيم. 
زاكاني در ادامه با بيان اينكه معتقديم اقدامات‌مان در اين حوزه بايد «اعمالي» باشد نه «اعلامي» گفت: در همين راستا در 76 ايستگاه مترو تهران خدمات «ايجابي» به مردم در اين زمينه ارايه مي‌شود كه كليپ‌هايي نيز در اين زمينه بيرون آمده است. در اين برخوردها نوع مواجهه‌مان، مواجهه فعال بوده است و معتقد بوديم بسياري از عزيزاني كه رعايت نمي‌كنند به دليل فقدان آگاهي است و براي همين باور داريم كه اگر به نوعي رفتار كنيم كه اطلاع‌رساني و تبيين صورت بگيرد خيلي‌ها شرايط‌شان تغيير مي‌كند. اين رويكرد نيز در نحوه برخورد ما كاملا شفاف بود. خوشبختانه بسياري از اين افراد بعد از اطلاع‌رساني ما، رعايت مي‌كردند.
شهردار تهران با اشاره به مرحله بعدي طرح عفاف و حجاب هم گفت: در مرحله بعد تذكر شفاهي و لساني را در دستور كار خود قرار داديم كه آن هم كاملا شفاف و مشخص بود. الان هم تاكيد مي‌كنم كه در نقاطي كه شهرداري خدمات ارايه مي‌كند رعايت حجاب ضروري است و اين مسير را نيز با جديت دنبال مي‌كنيم. او در مورد جداسازي واگن‌هاي زنان و مردان با پرده نيز با بيان اينكه اين پرده نيست، بلكه يك قاب فلزي است، گفت: اين صيانت از حريم بانوان گرامي است. ما 42 رام قطار dc داريم كه همه 7 واگن آن از هم جداست. از سويي 129 رام قطار AC داريم كه اينها جدا نيستند. براي همين ما آمديم 2 واگن از هر رام را براي استفاده بانوان و راحتي آنها جداسازي كرديم چون با افتخار مي‌خواهيم به بانوان و دختران اين مملكت خدمات ارايه كنيم. 
زاكاني همچنين با طرح اين موضوع كه شروع اين طرح عملا از دهه‌هاي قبل در كشورمان آغاز شده بود، گفت: فكر مي‌كنم گروهي مي‌خواهند ما از اين مسير منحرف شويم. اين ‌هم از آن جهت بود كه آقايان وارد واگن خانم‌ها و باعث ايجاد مزاحمت براي آنها نشوند. اين يكي از خواست‌هاي بانوان شهر ماست. براي همين به جد آن را دنبال مي‌كنيم. 
شهردار تهران با تاكيد مجدد بر اينكه حجاب امري مبنايي است، تصريح كرد: ما چند ماهي است كه فارغ از مسائل اخير اين موضوع را دنبال مي‌كرديم، آن هم با دقت يا يك حركت منطقي و هوشمندانه اين مسير را دنبال مي‌كنيم. اما دقت داشته باشيد كه خط قرمز ما مواجهه «مردم» با «مردم» است، چراكه دشمن به دنبال اين مساله است و امر به معروف سر جاي خود باقي است؛ اما مواجهه «مردم» با «مردم» درست نيست. ما نيز همه مجموعه‌ها را بسيج كرديم تا نوكري و خدمت به بانوان كنند.

پيگيري روند پرونده‌هاي تشكيل شده فساد نجفي
شهردار تهران در نشست خبري خود بارها از عزم شهرداري براي مبارزه با فساد و باز پس‌گيري اموال شهرداري سخن گفت. موضوعي كه شايد جدي‌ترين پيگيري و مطرح ‌شدن بحث آن به دوره شهرداري محمدعلي نجفي برمي‌گردد. زاكاني در اين نشست خبري خود در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار «اعتماد» در مورد پيگيري 12 پرونده كلان فسادي شهرداري كه نجفي در دوران مديريت خود، به دستگاه قضا فرستاده بود نيز گفت: يك نوع فساد در حوزه‌هاي مختلف قراردادي ايجاد مي‌شود كه بهترين راه سيستمي كردن امورات و شفاف‌سازي است. براي همين به عنوان نمونه به دنبال آن هستيم كه تا خرداد ماه سال جاري تمامي فرآيند صدور پروانه سيستمي شود و بخش ديگري از فسادها اصطلاحا خرد هستند كه ممكن است از يك كارمند يا كارگزاري سر بزند كه ما نسبت به اين نوع فسادها آگاهي‌بخشي، افزايش نظارت و برخورد با افراد را در دستور كار قرار داديم، اما علاقه نداريم كه موضوعات علني شود و سعي كرديم در حوزه مبارزه با فساد بيشتر عمل كنيم و كمتر شعار دهيم. كما اينكه در همين مسير تاكنون موفق شديم حدود 20 هزار ميليارد تومان را به خزانه شهرداري و شهر بازگردانيم. او همچنين در ادامه گفت: اين رويه ادامه دارد و هم اينك نيز دنبال احقاق حق و حقوق شهر و شهروندان در پرونده‌هاي بزرگي هستيم كه تنها يكي از آنها برابر نيمي از بودجه كنوني شهرداري تهران است! 

سعي مي‌كنيم شهر را گران اداره نكنيم!
علاوه بر اين موارد، نشست خبري شهردار تهران داراي محورهاي ديگري هم بود. محورهايي مانند موضوع ارزان اداره شدن شهر كه شهردار تهران بارها مدعي شده بود، در دوره قبل شهر گران اداره مي‌شده و حالا مديريت شهري به دنبال ارزان اداره كردن آن است. اما او تاكنون چقدر در اداره ارزان شهر موفق بوده است؟ زاكاني در اين خصوص باز هم با تكرار همان ادعاها مدعي شد: دوستان قبلي علاقه داشتند كه تهران را گران اداره كنند و شرايط را به سمتي برده بودند كه برخي شهروندان بر اساس صرفه و صلاح خودشان ميل به مهاجرت معكوس داشتند! اما زماني كه ما مديريت شهري را تحويل گرفتيم به خودمان گفتيم كه ما ميراث‌دار هر دو بخش خوب و بد هستيم و بايد عملكرد خوب را پاس داشته و براي حل ميراث بدمان رويكرد جديدي اتخاذ كنيم. بنابراين تمام تلاش‌مان اين است كه شهر را گران اداره نكنيم! زاكاني در اين باره هم ادامه داد: با همين تفكر سعي كرديم مسووليت‌پذير باشيم و به مردم پاسخگو باشيم و با يك رويكرد جدي و در راستاي توجه به روح و جسم شهر و در مسير تامين آرامش و آسايش مردم گام ‌برداريم. به بياني سعي كرديم عملكرد خودمان را درست انجام دهيم و به ديگران نيز كمك كنيم تا نهايتا مردم در آرامش و آسايش باشند.

ممانعتي براي ارتباط با شهرهاي امريكا نداريم
اما شايد يكي ديگر از سوالات كليدي و قابل تامل مطرح شده در جلسه ديروز سوال يكي از خبرنگاران در مورد رويكرد شهرداري براي ارتباط با شهرهاي امريكا باشد. زاكاني در پاسخ به اين سوال نيز گفت: ما محدوديتي براي ارتباط با شهرداري‌هاي شهرهاي امريكا نداريم، اما شرايط اين ارتباط بايد منطقي درست و عادلانه باشد، چون خيلي وقت‌ها آنها هستند كه براي برقراري ارتباط محدوديت و مانع‌گذاري مي‌كنند. شهردار تهران با ذكر مثالي در اين زمينه گفت: به عنوان نمونه هنگامي كه تحريم‌هايي عليه كشورمان اعمال شد شركت نيسان در ايران فعال بود، اما تهديد شهردار نيويورك باعث شد تا اين شركت از ايران برود! بي‌ترديد ما دستگاه سياسي نيستيم، بلكه نهادي خدمتگزار اجتماعي هستيم و بايد از شهرداري‌ها نيز همين شرايط را طلب كرد، اما همان‌طور كه گفتم در گذشته شاهد برخوردها و مواجهه‌هاي سياسي آن هم بيشتر از سوي آنها بوديم. اين در شرايطي است كه ما با بسياري از كلانشهرها خواهرخواندگي و ارتباطات خوبي داريم.

شبكه فساد در شهرداري نداريم
در روزها و هفته‌هاي اخير اخبار متعددي در مورد بازخواست تعدادي از مديران شهرداري به جرم فساد اقتصادي منتشر شده است. موضوعي كه يكي ديگر از سوالات مطرح شده در نشست ديروز بود. زاكاني در واكنش به گسترش فساد در شهرداري تهران با رد وجود شبكه‌هاي فساد و تخلف گفت: اصلا شبكه فسادي وجود نداشته است، بلكه تخلف چند نفر بوده كه خودمان در مجموعه شهرداري آن را كشف و با آن برخورد كرده و براي برخورد دستگاه نظارتي موضوع را به اين دستگاه ارسال كرديم. او مدعي شد: بي‌ترديد ما نسبت به تخلفات حساس هستيم و كوچك‌ترين خطا را نمي‌پذيريم بر همين اساس صيانت از خود و اطرافيان را به همه پرسنل توصيه مي‌كنيم و خوشبختانه و همين روال نيز بحمدالله وجود دارد. نافي خطا نيستيم ولي به ‌شدت نسبت به آن حساس هستيم و با خطا برخورد مي‌كنيم. 

نقش شهرداري تهران در كنترل آلودگي هوا 
چندي قبل دادستاني تهران اعلام كرد كه براي مسوولان دستگاهي كه در انجام وظايف خود در قبال مبارزه با آلودگي هوا اهمال و كم‌كاري كرده‌اند، كيفرخواست تنظيم كرده است. با اين حال زاكاني در خصوص ورود دادستاني به معرفي دستگاه‌هاي خاطي در اجراي قانون هواي پاك گفت: اين متهمان، مسوولان قبلي دستگاه‌هايي غير از شهرداري بودند وگرنه به شهرداري گفته شد كه وظايفش را در اين زمينه به درستي انجام داده است. در ادامه اين مسير شهرداري در نظر دارد با انجام برنامه‌هاي توسعه حمل و نقل عمومي سهم خود را در كنترل آلودگي هوا انجام دهد.
 


زاكاني، شهردار تهران: 
  رعايت حجاب در تمامي مراكز خدمات‌رسان شهرداري الزامي است
  قاب فلزي با طرح گلدار مترو حمايت از حريم زنان است
  خط قرمز ما مواجهه مردم با مردم است
  در مسير مقابله با فساد توانستيم حدود 20 هزار ميليارد تومان را به خزانه شهرداري و شهر بازگردانيم

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون