• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5485 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت

هفته پاياني ليگ در گفت‌وگو با مهاجم سابق سرخ‌ها:

پرسپوليس در 30 دقيقه اول گل بزند!

آن روز زماني كه استقلال گل خورد استرس گرفتيم!

روزبه دلاور

به ايستگاه پاياني ليگ برتر رسيديم و رقابت جذاب و در بسياري از مواقع تنش‌زا بين دو تيم پرسپوليس و سپاهان به اوج حساسيت رسيده است. پرسپوليسي‌ها عصر پنجشنبه در شهر قائمشهر مهمان نساجي خواهند بود و در ديگر بازي همزمان، مس كرمان به مصاف سپاهان مي‌رود . نساجي‌چي‌ها ماندن‌شان در ليگ برتر قطعي شده اما مس كرمان براي بقا بايد مقابل سپاهان پيروز شود با اين حال ساده‌لوحانه است اگر فكر كنيم مازني‌ها انگيزه‌اي براي تقابل با تيم صدرنشين تهراني ندارند و در آن طرف هم مس براي پيروزي به آب و آتش خواهد زد و بازي رو به جلوي مسي‌ها مي‌تواند به سود زردپوشان اصفهاني تمام شود. اما فوتبال است و هزار و يك اتفاق و در دنياي مستطيل سبز هيچ چيزي قابل پيش‌بيني نيست.

مثال‌هاي زيادي براي قهرماني‌هاي اعجاب‌انگيز وجود دارد و اگر بخواهيم يكي از آن را نام ببريم بايد برگرديم به اولين دوره بازي‌هاي ليگ برتر كه اگر استقلال در مقابل ملوان برنده از زمين خارج مي‌شد فارغ از نتيجه پرسپوليس مقابل فجرسپاسي قهرمان مي‌شد. اما اين اتفاق رخ نداد و با برد خفيف پرسپوليس در مقابل فجرسپاسي جام در آزادي و روي دستان سرخپوشان تهراني بالا رفت!
يكي از بازيكناني كه در آن بازي مهم پيراهن سرخ را بر تن داشت اميرحسين اصلانيان بود. به بهانه هفته پاياني ليگ و تقابل پرسپوليس و نساجي سراغ اصلانيان رفتيم كه صحبت به آن قهرماني دراماتيك هم كشيده شد. گفت‌وگوي «اعتماد» با پيشكسوت پرسپوليس را در ادامه مي‌خوانيد.

   ‌پرسپوليس در ديداري سرنوشت‌ساز به مصاف نساجي مي‌رود. نظر شما درخصوص اين بازي چيست؟
پيش‌بيني كرده بودم كه تا روز آخر بازي‌ها رقابت ادامه دارد و فكر مي‌كنم بازي پرسپوليس نسبت به سپاهان سنگين‌تر است. به نظر من سپاهان مي‌تواند به راحتي مس را شكست دهد اما بازي در چمن ورزشگاه وطني روي كيفيت فني پرسپوليس تاثير مي‌گذارد. پرسپوليس روي زمين كار مي‌كند و بيشتر تاكتيك اين تيم روي زمين است و همين يك مقداري مشكل ايجاد مي‌كند با اين حال، اميدوارم پرسپوليسي‌ها احساسي عمل نكنند و بتوانند سه امتياز بازي را بگيرند و قهرمان شوند. اما معتقدم شانس دو تيم براي قهرماني برابر است‌. چند سال پيش خودم شاهد بودم كه استقلال به ملوان باخت و ما (پرسپوليس) قهرمان شديم، قهرماني كه هيچ كارشناسي آن را پيش‌بيني نمي‌كرد الان هم شرايط همين‌طور است.
  ‌به قهرماني در اولين دوره بازي‌هاي ليگ برتر اشاره كرديد، از آن بازي بگوييد. اميدي براي كسب جام داشتيد؟
كادرفني به ما گفته بود به بازي استقلال با ملوان كاري نداشته باشيد و فقط اين بازي را ببريد. ما هم به آن بازي فكر نمي‌كرديم چون شانس خيلي كمي براي قهرماني داشتيم. رفتيم و بازي خودمان را انجام داديم. البته بازي ما مقابل فجرسپاسي آسان نبود. آنها يك بار به تيرك دروازه ما زدند و ما هم خيلي موقعيت گل نداشتيم‌ اما درنهايت قهرمان شديم.
  ‌پيگير نتيجه بازي همزمان هم بوديد؟
من از اول بازي مي‌كردم. زماني كه استقلال گل خورد روي نيمكت خوشحال بودند و ديدم بچه‌ها روي نيمكت گوشي گرفتند و لحظه به لحظه بازي را دنبال مي‌كردند.
  ‌وقتي از نتيجه بازي استقلال باخبر شديد درون زمين استرس نداشتيد؟ 
دقيقا. مقداري استرس گرفتيم چون آن طرف گل خورده بودند و ما بايد سريع‌تر گل مي‌زديم. ما مهاجم بوديم و آنچنان موقعيتي براي‌مان ايجاد نشد اما اسدي آمد و گل را زد و قهرماني خاطره‌انگيزي شد‌.


  ‌برگرديم به اين فصل. در كل وضعيت مهاجمان ليگ ما خوب نبوده است، شرايط خط حمله پرسپوليس را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ 
وقتي آقاي گل ۱۲ تا گل زده يعني به لحاظ كيفيت خوب نبوده است. گلزن دوم ليگ ما اسدي، بازيكن خط هافبك تراكتور است پس مهاجم‌ها كجا هستند؟ مهاجمان خارجي كه پرسپوليس خريد كجا هستند؟ پريرا و شيخ دياباته را دلاري خريدند و چه بازدهي داشتند؟ در چند بازي اخير بقيه بچه‌هاي خط هجومي توانستند رضايت كادرفني را جلب كنند.
  ‌پرسپوليس در بازي قبل با ۴ گل برنده شد و بعضي از حركات ريسكي بيرانوند اين نگراني را بين هواداران اين تيم به وجود آورده كه پرسپوليسي‌ها دچار غرور شدند.
به‌ طور حتم كادرفني باتجربه پرسپوليس با بيرانوند صحبت مي‌كند. او سابقه دو جام جهاني را دارد و قطعا اين اتفاق رخ نمي‌دهد.
  ‌اتهام‌زني بعضي بازيكنان و كادرفني بعضي تيم‌ها هم به اوج خودش رسيده!
من هم از صحبت‌هاي بقيه دوستان وام مي‌گيرم و مي‌گويم استقلال و سپاهان خودشان قهرماني را به پرسپوليس سپردند. استقلال بعد از باخت در دربي چند امتياز از دست داد و سپاهان هم در مقابل آن همه هوادار جلوي ملوان امتياز از دست داد. ديگر نمي‌شود گفت تيمي از جاي ديگر ساپورت مي‌شود چون خودشان موقعيت را از دست دادند و بحث ديگري نمي‌ماند‌.
  ‌چرا پرسپوليس تا اين حد فصل پرنوساني را  پشت سر گذاشت؟
در اين فصل جام جهاني برگزار شد و تعطيلات زياد داشتيم و به لحاظ توليدي بازيكن زيادي به ليگ معرفي نكردند‌، در كل درجه متوسطي داشتيم. حالا ببينيم تكليف تيم‌ها براي شركت در آسيا چه مي‌شود.
  ‌درباره دو مهاجم خارجي پرسپوليس صحبت كرديد‌. به نظر مي‌رسد پريرا وضعيتش بهتر شده. اين‌طور نيست؟
در كل حساب كنيد با خارجي‌هايي كه قبلا در ليگ بودند قابل قياس نيستند. دياباته عضلاتش پير شده و جوابگوي فوتبال نيست و مصدوميت‌هاي پي در پي او نشان مي‌دهد كه به آخر كار رسيده و نتوانسته نظر كادرفني را جلب كند، بايد براي فصل بعد خارجي‌هاي بهتري جذب كنند و اين‌طور نباشد كه فقط دلار بدهند و هيچ نفعي نداشته باشند.
  ‌به نظر شما، كدام بازيكن پرسپوليس مي‌تواند در مقابل نساجي گره‌گشا باشد؟ 
همه بازيكنان پرسپوليس خوب هستند و بايد 
در خدمت تيم باشند. موقعيت گل براي همه پيش مي‌آيد، حالا بازي قبلي ترابي توانست از موقعيت‌ها و خلاقيت فردي خودش استفاده كند، بچه‌هاي ديگر كمك كنند و زحمت بكشند. ضمن اينكه عمري هم اگر بازي كند مي‌تواند خوب كار كند.
  ‌ديدار با نساجي براي شما كه يكي از پيشكسوتان پرسپوليس هستيد استرس دارد يا فكر مي‌كنيد كار پرسپوليس راحت است؟
فوتبال است ديگر! ليگ جزيره را ببينيد تيم دسته پايين‌تري در جام حذفي تيم صدرجدولي را مي‌برد. هيچ چيز مشخص نيست. شك نكنيد كمترين غروري در اردوي پرسپوليس باشد، نمي‌توانند ببرند. بازهم مي‌گويم كادر خوبي در پرسپوليس است و اين نكات را گوشزد مي‌كنند. پرسپوليس در 30 دقيقه اول گل را بزند مي‌تواند بازي را اداره كند.
  ‌درباره جام حذفي هم صحبت كنيم. استقلالي‌ها از الان براي پرسپوليسي‌ها كري مي‌خوانند!
هنوز كه نه استقلال و نه پرسپوليس حريفان‌شان را شكست‌ ندادند! اول هر دو تيم از پس حريف‌هاي خودشان بربيايند. اگر فينال حذفي دربي بود نظر من اين است كه داور خارجي بياورند تا حرف و حديثي پيش نيايد. ماشاءالله بازيكنان به جاي آنكه در زمين بازي كنند بيرون از زمين حرف مي‌زنند!
  ‌در دوره‌اي كه شما بازي مي‌كرديد هم اين همه صحبت‌هاي حاشيه‌اي بود؟
متاسفانه فضاي مجازي باعث شده هر كس يك تريبون داشته باشد و هر چه دوست دارد، بگويد و وايرال مي‌شود. زمان ما يك سري روزنامه‌ها بودند كه ممكن بود در ماه دو بار به بازيكن فرصت بدهند كه مصاحبه انجام دهد. الان شرايط متفاوت است.
  ‌درباره عملكرد استقلال و سپاهان كه تا اواخر فصل همراه پرسپوليس سه ضلع قهرماني را تشكيل دادند چه نظري داريد؟
بعضي بازي‌هاي استقلال و سپاهان را كه مي‌ديدم لذتبخش بود و خوب بازي مي‌كردند اما بعضي از بازي‌هاي به دور از انتظار ظاهر شدند و اين عملكرد سينوسي باعث شد امتياز از دست دهند و رقابت را به پرسپوليس باختند. وگرنه ‌هر سه تيم‌ خوب بودند و لياقت قهرماني را داشتند، تراكتور هم خوب نتيجه گرفت. ضمن اينكه گل‌گهر هم خوب نتيجه مي‌گرفت اما وقتي قلعه‌نويي رفت اين تيم ديگر تمام شد! يعني يك نفر تا اين حد در كادرفني مهم است.
  ‌صحبت پاياني شما؟ 
مي‌خواهم از قلعه‌نويي درخواست كنم نسبت به دستيارانش بازنگري داشته باشد. چرا مربياني كه در ليگ نتيجه نگرفتند به كادرفني اضافه شدند؟ اينها براي تيم ملي بار اضافي مي‌شوند. بايد افراد شايسته انتخاب شوند برويد عملكرد اين دستياران را ببينيد! دو نفرشان كه اصلا تيم نداشتند و سابقه مربيگري نداشتند و دو نفر ديگر هم تيم‌هاي‌شان نتيجه نگرفته است. شما نساجي و گل‌گهر را ببينيد نتيجه نگرفتند جاي سوال پيش مي‌آيد در تيم ملي مي‌خواهند 
چه كار كنند؟ تيموريان سابقه ندارد، رضايي هم در ذوب‌آهن چه كار كرد؟ حداقل دستياران خارجي بياورند تا كمك كنند‌.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون