• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5485 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت

جشنواره 76 كن از نگاه مدير اين رويداد

در آستانه برگزاري جشنواره كن تيري فرمو درباره حواشي اين رويداد توضيحاتي ارايه داد.
تيري فرمو، مدير هنري جشنواره فيلم كن به دليل نقص در سيستم فروش بليت جشنواره امسال كه شب گذشته كارش را شروع كرد، عذرخواهي كرد. وي در همين حال از انتخاب فيلم «ژان دوباري» به عنوان فيلم افتتاحيه دفاع كرد و درباره ناآرامي‌هاي داخلي فرانسه كه به جشنواره هم رسيده، صحبت كرد. 
در آستانه شروع به كار جشنواره ۲۰۲۳ در يك نشست مطبوعاتي تيري فرمو مشكلات موجود در سيستم فروش آنلاين بليت را تاييد كرد. اين امر موجب شده تا برخي نمايندگان مطبوعات، منتقدان و ديگر شركت‌كنندگان در جشنواره براي انتخاب مكان موردنظر در تماشاي فيلم‌هاي مهم امسال با مشكل روبه‌رو شوند. وي گفت: بديهي است كه در سيستم فروش بليت چه در اينجا، چه برلين يا ليون در جشنواره لومير، فناوري كارها را بهتر مي‌كند، اما كار را پيچيده هم مي‌كند. تماشاگران مطبوعاتي و دوستداران جشنواره مي‌توانند به جاي اينكه در صف منتظر بمانند، از طريق گيشه بليت رزرو كنند، اما من مي‌دانم كه بايد بهتر عمل كنيم. ما امسال بيش از ۱۰ هزار تماشاگر جشنواره را رد كرديم، چون فضاي سالن‌ها كافي نيست و سعي مي‌كنيم مشكل را برطرف كنيم و براي گفت‌وگو در اين زمينه آماده هستيم. فرمو تاكيد كرد: ما ۱۰ هزار نفر تماشاگر و كارشناس را رد كرديم، اما خبرنگاران را نه. خبرنگاران مهم هستند. تمام كاري كه جشنواره بتواند انجام دهد را انجام مي‌دهيم. واقعا متاسفم.


جاني دپ و ادل هانل
به گزارش مهر و به نقل از اسكرين، فرمو همچنين به انتقادهايي كه به ويژه از سوي برخي منتقدان امريكايي درباره انتخاب فيلم شب افتتاحيه با بازي جاني دپ مطرح شده بود، پاسخ داد. وي از انتخاب فيلم «ژان دوباري» ساخته ميوين كارگردان فرانسوي دفاع كرد و گفت: اگر يك نفر در جهان باشد كه كمترين علاقه را به اين محاكمه رسانه‌اي شده [محاكمه جاني دپ و همسر سابقش] داشته باشد، آن من هستم. وي افزود: دپ در فيلم فوق‌العاده است و مي‌توانيد از ميوين بپرسيد كه چرا اين بازيگر را انتخاب كرد.
مدير جشنواره كن همچنين به اتهام‌هايي كه به تازگي از سوي آدل هانل، هنرپيشه فرانسوي درباره ضد زن بودن جشنواره مطرح شده و گفته جشنواره از شكارچيان جنسي محافظت مي‌كند، پرداخت و چنين مسائلي را «نادرست و اشتباه» خواند و افزود: اگر فكر مي‌كرديد اين حرف‌ها درست است، اينجا نبوديد و براي جشنواره حامي متجاوزان اعتبار قائل نمي‌شديد. هانل به تازگي با انتشار نامه‌اي در يك نشريه فرانسوي دلايل خود را براي ترك صنعت فيلم فرانسه توضيح داده و به‌طور مشخص نوشته بود تيري فرمو تنها ۳ كارگردان زن را در انتخاب بخش رقابتي سال ۲۰۲۲ قرار مي‌دهد، اما من نمي‌خواهم بخشي از يك ماشين لباسشويي فمينيستي باشم. مزخرف است. فرمو اظهار كرد: كن مظهر سينماست و پژواك رسانه‌اي بزرگي دارد و به همين دليل خيلي‌ها از آن استفاده مي‌كنند تا صداي‌شان را به گوش ديگران برسانند. به نظر من اين عالي است. اما كن در عين حال موضوع شناسايي مسائلي است كه بر واقعيت متمركز نيستند. وي افزود: افرادي به ما تبريك مي‌گويند كه امسال ۷ فيلمساز زن در بخش رقابتي حضور دارند، اما من تحسين‌ها را رد مي‌كنم همان‌طور كه نقدها را هم رد كردم. ما در مسير تكاملي هستيم. فرمو همچنين درباره انتخاب رييس هيات داوران ضمن اينكه تاكيد كرد روبن اوستلوند برنده سال پيش نخل طلاي جشنواره است، گفت: دل‌مان مي‌خواست رييس هيات داوران امسال يك چهره زن باشد، اما نتوانستيم فرد مناسب را پيدا كنيم. اما در ميان چهره‌هاي مرد روبن نفر اول بود.
مشكلات اعتراضي
فرمو همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا تهديدهاي اتحاديه‌هاي كارگري فرانسه و اعتراض‌ها به اصلاحات بازنشستگي ممكن است بر جشنواره تاثير بگذارد، گفت: امروز نخست‌وزير با اتحاديه‌ها در محل اقامت رسمي خود ديدار مي‌كند و ما هم در حال گفت‌وگوي سازنده با آنها هستيم، بنابراين خواهيم ديد چه مي‌شود. او افزود: درست است كه از جشنواره فيلم كن به مدت ۱۵ روز محافظت مي‌شود، اما اينجا هم چنين مكاني است براي طنين‌انداز شدن صداهاي مختلف. حتي وقتي همه ‌چيز خوب پيش مي‌رود، هميشه چيزي هست كه بخواهد در يك لحظه بيان شود. فرمو براي مثال افزود: جشنواره در حال گفت‌وگو با فيلمساز فرانسوي و فعال محيط‌زيست برجسته سيريل ديون است و بعيد نيست ما ميزبان فعالان محيط‌زيست باشيم تا روز دوشنبه كه به تغييرات آب و هوايي اختصاص دارد نظرات‌شان را بيان كنند. وي تاكيد كرد همچنان نشان حمايت از اوكراين را روي كت خود خواهد داشت و موضوع اوكراين نبايد به يك جنگ فراموش شده بدل شود.


بدون دستور كار
فرمو در مورد انتخاب فيلم‌هاي بخش رسمي جشنواره گفت: به‌طور كلي دستور كار خاصي در اين زمينه وجود ندارد. ما نمي‌گوييم از چه زماني در پاييز شروع به انتخاب كنيم، اين فيلم‌ها هستند كه به ما مي‌گويند كدام‌ها را انتخاب كنيم. آنها مي‌گويند: ما اينجا هستيم، ما وجود داريم. اين جشنواره كن است، من كسي نيستم كه اين كار را انجام مي‌دهد؛ همه ما هستيم. همه با هم. ما با هم به يك سفر بزرگ با ۲۰۰۰ فيلم رفتيم و انتخاب امسال را انجام داديم و گفتيم از نظر زيبايي‌شناسي، سبكي و جغرافيايي، اين سينماي سال ۲۰۲۳ است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون