راههاي عبور از نابساماني در بازار خودرو
در اين بين، برخي معتقدند اگر واردات انجام شود، نرخ ارز افزايش پيدا ميكند كه بحث دقيقي نيست و بيشتر شبيه بهانهاي است كه خودروسازان بتوانند به انحصار خود ادامه دهند. اما چرا اين موضوع دقيق نيست؟ در خارج از كشور، ارزهاي زيادي در اختيار صادركنندگان است كه اكثر آنها شركتهاي دولتي هستند. اين شركتها معمولا به خاطر تفاوت قيمت ارز در داخل و خارج، تمام ارز حاصل از صادرات را وارد كشور نميكنند. اگر اين ارز به سمت بازار خودرو برده شود، حتما تمايلي ايجاد خواهد شد كه ارزهاي خارج از كشور به خودرو تبديل و وارد كشور شوند.
از سوي ديگر، تصميمات كشور در جهت حذف دلار از معاملات و مبادلات خارجي است. اين موضوع وقتي در كنار بالا بودن مبادلات تجاري ايران و چين و همچنين حضور شركتهاي خودروسازي غيرچيني در اين كشور قرار ميگيرد، اين ايده را به ذهن ميآورد كه ميتوان با «يوان» خودرو معامله كرد. لذا بحث قيمت ارز، محلي از اعراب ندارد. ضمن اينكه چندين ميليارد دلار نيز در دست مردم است كه اصطلاحا به آن «ارز توبالشتي» ميگويند. وقتي مردم متوجه شوند، ميتوانند با ارز موجود در خانههايشان، خودروي خوب و باكيفيت بياورند اين ارزها نيز وارد بازار ميشوند. اگر واردات سامان داده شود، نه تنها قيمت ارز افزايش پيدا نميكند، بلكه شاهد نزولي بودن آن نيز خواهيم بود.
واردات خودروهاي كاركرده حربه ديگري براي سامان دادن به بازار خودرو است. واردات خودروهاي كاركرده ميتواند علاوه بر اينكه از طريق واردات باشد، يك عرضه هم در داخل كشور از طريق خودروهايي كه در همين حدود 11 سال وارد شدهاند، خواهد بود كه احتمالا صاحبان اين خودروها نيز مشتاق باشند تا خودروهايشان را وارد بازار كنند، چراكه وقتي قيمت خودرو در حال كاهش باشد، آنها هم براي تبديل به يك مدل جديدتر حتما خودروهايشان را وارد بازار ميكنند.
تمام اينها به سامان دادن بازار خودرو كمك ميكند و تنها راه برونرفت از اين وضعيت، آزاد كردن واردات و همچنين آزاد كردن قيمتها از طريق منتفي شدن فرآيند قيمتگذاري دستوري است. يعني اعلام شود هر كارخانه، خودروساز، صنعتگر و توليدكنندهاي، ميتواند با هر قيمتي كه ميخواهد خودروي خود را عرضه كند. آن زمان رقابت شكل ميگيرد و باعث ارتقاي كيفيت خواهد شد كه افزايش رضايتمندي را هم خواهد داشت.