• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5494 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۷ خرداد

ماجراي پرابهام پاداش رياست‌جمهوري

تيم ملي، فدراسيون و سلاطين سكه!

علي ولي‌اللهي

ابتدا برخي رسانه‌ها به صورت مبهم از توزيع تعداد زيادي سكه در ايام جهاني بين اعضاي تيم ملي فوتبال و كادرفني و ديگران خبر دادند. سپس در يك برنامه تلويزيوني به وضوح از كلمه 600 سكه ياد شد. در همان مقطع برخي مقامات فدراسيون فوتبال با تكذيب نصفه‌ونيمه خبر بر ابهام ماجرا افزودند. مثلا نبي، نايب‌رييس فدراسيون فوتبال با پذيرفتن اينكه سكه‌هايي در كار بوده، گفت: به هيچ عنوان عدد اعلام شده صحت ندارد!

تكذيب نبي زياد طول نكشيد، چون محسن معتمدكيا، مدير رسانه‌اي تيم ملي در زمان جام جهاني و مدير روابط عمومي وزارت ورزش در گفت‌وگوي تلفني با يك برنامه تلويزيوني اظهارات نبي را نقض كرد. او گفت: «خدمت آقاي رييس‌جمهور رسيديم و پاداشي به مناسبت حضور تيم ملي در رقابت‌هاي جام جهاني پرداخت شد. بعد از اين مراسم تيم ملي عازم قطر شد. ۱۰ و ۵ سكه به اعضاي تيم ملي داده شد و در واقع اين سكه‌ها قبل از سفر تيم ملي در همان اتوبوس بين اعضاي تيم ملي توزيع شد. در واقع اين سكه‌ها بين اعضاي تيم ملي تقسيم شد.» اين ادعا در شرايطي صورت گرفت كه علوي، مدير روابط عمومي فدراسيون پيش از اين گفته بود چون بعد از ديدار بچه‌هاي تيم ملي با رييس‌جمهور فرصت بازگشت به خانه براي ملي‌پوشان فراهم نبود سكه‌ها بعد از بازگشت تيم از قطر به آنها داده شد! حرفي كاملا مغاير با اظهارات معتمدكيا. 
اما معتمدكيا در همان برنامه در پاسخ به اين سوال كه چه كساني سكه گرفتند، گفت: «عرض كردم بازيكنان تيم ملي ۱۰ سكه، بعضي اعضاي كادر فني ۱۰ و بقيه اعضاي كادر تيم ملي ۵ سكه دريافت كردند. برخي اعضا ۱۰ سكه و بقيه ۵ سكه گرفتند. ليست اين نفرات را ندارم و تقسيم‌بندي به اين شكل بود كه صورت گرفت. اطلاع دارم كه رييس فدراسيون فوتبال اين سكه‌ها را دريافت نكردند، اما از جزييات آن به اين صورت اطلاع ندارم.»
پاسخ معتمدكيا يك ابهام بسيار جدي به وجود آورد، چراكه اعضاي تيم ملي مشخص هستند، اما هيچ ‌كس نمي‌داند منظور معتمدكيا از «بعضي اعضاي كادر فني» و «بقيه اعضاي كادر فني» كه معتمدكيا بين آنها تفاوت گذاشته، چيست! به صورت واضح سوال اين است كه آن «بقيه‌اي» كه به عنوان پاداش سكه گرفتند چه كساني هستند؟ 
چنين وضعيتي آن هم در شرايط سخت اقتصادي مردم را نسبت به اين مساله حساس كرده است. مخصوصا كه افكار عمومي اين پاداش سكه‌اي كه رقمي ميلياردي را دربرمي‌گيرد، كنار آن پاداش 20 هزار يورويي كه پيش از اين رسانه‌اي شده بود و ماجراي حواله خودرو گذاشتند و از خودشان سوال كردند بابت كدام عملكرد چنين پول‌هايي از بيت‌المال پرداخت شده؟ خوردن 6 گل از انگليس يا باخت برابر امريكا و حذف در دور مقدماتي؟ آيا منظور از اين بقيه كه معتمدكيا مي‌گويد اعضاي هيات رييسه هستند كه براي خودشان پاداش 20 هزار دلاري و پول توجيبي دو هزار دلاري مصوب كرده بودند؟ يا آدم‌هايي بي‌نام‌ونشان در فدراسيون فوتبال رفت‌وآمد دارند كه مي‌توانند 5 سكه پاداش بگيرند؟ 
ابهامات به اين موارد هم ختم نمي‌شود. اينكه به عنوان مثال تيم ملي دو مديا آفيسر، يكي ايراني و يكي خارجي داشت و هر دو هم پاداش دلاري و هم سكه‌اي گرفتند، عجيب است، مخصوصا وقتي بدانيم همين اعضاي هيات رييسه در زمان رياست شهاب‌الدين عزيزي‌خادم تاكيد كرده بود مدير رسانه‌اي تيم ملي همين كه از برند چنين جايگاهي بهره‌منده مي‌شود، كافي است و نيازي به دريافت پاداش ندارد! اما حالا هم خودشان پاداش‌هاي خاص مي‌گيرند هم هر كسي كه به نحوي با آنها نشست و برخاست دارد. 
پول‌هايي كه به عنوان پاداش در ايام جام جهاني خرج شده مي‌توانست حداقل بخشي از مشكلات فدراسيون را حل كند، اما مقامات فدراسيون ترجيح دادند با تقسيم آن صرفا جايگاه خود را مستحكم كنند. در تمام اين موارد هم مقامات فدراسيون صرفا با گفتن اين جمله كه مهدي تاج پاداش نگرفته يا پاداش خود را پس فرستاده قصد تاثيرگذاري روي افكار عمومي و مبري كردن رييس فدراسيون را دارند درحالي كه در سنوات قبل هم عودت پاداش يا قبول نكردن هدايا امري مسبوق به سابقه بوده. از زمان محمد دادكان تا همين اواخر كه عزيزي‌خادم بي‌خيال گرفتن پاداش صعود به جام جهاني شد ولي هيچ‌ وقت به اين شكل به عنوان يك دستاورد به خورد مردم داده نشد.
به هر حال انتظار مي‌رود مقامات وزارت ورزش يا فدراسيون فوتبال هر چه سريع‌تر در اين زمينه شفاف‌سازي لازم را صورت دهند. اينكه مدير رسانه‌اي تيم ملي مي‌گويد ليست دريافت‌كنندگان سكه‌ها را ندارد و دقيقا نمي‌داند چه كساني سكه گرفتند يا اينكه فدراسيون مي‌خواهد خودش را از اين مساله مبري كند، قابل قبول نيست. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون