• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5496 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۹ خرداد

گوشه و كنار موسيقي

اسراييل عليه راجر واترز
جهان موسيقي خيلي وقت‌ها صرفا خبر برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي و انتشار آلبوم‌ها و... نيست. غالبا حاشيه‌هاي موسيقي اخبار داغ‌تري دارد. مثلا پوشش «راجر واترز»، آهنگساز و خواننده معروف انگليسي در جريان كنسرت اخيرش در برلين كه با يونيفورمي به سبك نازي‌ها ظاهر شد و حواشي زيادي ايجاد كرد كه اخبار اين موضوعِ حاشيه‌اي بر متن خبر كه برگزاري كنسرتش بود، چربيد. ايسنا و به نقل از رويترز، در اين باره نوشته است: «يونيفورم «راجر واترز» در حين اجراي كنسرت در شهر برلين حواشي زيادي ايجاد كرده است و تصاويري كه از اين كنسرت منتشر شده، نشان مي‌دهد او در يك كت بلند با بازوبندي قرمز به سبك لباس نازي‌ها با يك مسلسل غيرواقعي به سوي تماشاگران شليك مي‌كند و حالا پليس آلمان اعلام كرده در حال بررسي اين موضوع است.»  واترز ۷۹ساله به دليل نظرات و ديدگاه‌هاي سياسي و اجتماعي كه دارد، به چهره‌اي جنجالي تبديل شده است. البته بسياري از هنرمندان هستند كه بيش از آنكه هنرشان از شهرت برخوردار شود، ديدگاه‌هاي سياسي و اجتماعي آنها مورد توجه و تمركز قرار مي‌گيرد. اما واترز هم به واسطه پيشينه هنري و هم ديدگاه‌هايش خيلي وقت‌ها سوژه رسانه‌ها و اخبار شده است.  ايسنا در ادامه نوشته است كه «برگزاري اين كنسرت برلين با اعتراض شديد رژيم صهيونيستي مواجه شده كه مدعي است «راجر واترز» در آن به شش ميليون يهودي كشته شده در هولوكاست توهين كرده است. استفاده از نمادها، پرچم‌ها و لباس‌هاي نازي در آلمان ممنوع است و به گفته پليس برلين تحقيقات درباره اين هنرمند با استناد به قانون تحريك مردم در حال انجام است.»آن‌طور كه در رسانه‌ها آمده ساير شهرهاي آلمان از جمله مونيخ، فرانكفورت و كلن نيز تلاش كردند تا كنسرت‌هاي «راجر واترز» را لغو كنند، چراكه گروه‌هاي يهودي از جمله شوراي مركزي يهوديان اين موسيقيدان و خواننده را به يهودستيزي متهم كردند. اما اين حاشيه‌ها اولين‌بار نيست كه براي واترز اتفاق افتاده؛ كمتر از يك‌سال پيش هم رسانه‌هاي لهستاني از لغو كنسرت «راجر واترز» در اين كشور به دليل مواضع او در قبال جنگ روسيه در اوكراين خبر دادند. او در سال ۲۰۱۹ هم از برگزاري كنسرتي كه براي جمع‌آوري كمك‌هاي بشردوستانه براي ونزوئلا برگزار مي‌شد، انتقاد كرده بود و در اين باره مدعي شده بود كه اين يك تلاش مورد حمايت ايالات متحده براي لكه‌دار كردن دولت سوسياليست است. پيش از آن هم واترز از «اسكارلت جوهانسون» به خاطر شركت در تبليغ يك شركت اسراييلي انتقاد كرده بود. راجر واترز خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز انگليسي يكي از بنيانگذاران گروه موسيقي «پينك فلويد» است.


لغو كنسرت‌هاي سلين ديون  به دليل بيماري
سلين ديون، خواننده پرآوازه كانادايي هم خبر لغو برنامه‌هايش را داده؛ خانه موسيقي به نقل از گاردين نوشته است: «سلين ديون تمام برنامه‌هاي تورهاي خودش در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را به دليل ابتلا به نوعي اختلال عصبي نادر به نام سندروم «Stiff Person» لغو كرده است. اين خواننده، پيش‌تر خبر ابتلا به اين اختلال عصبي را در ماه دسامبر با انتشار يك ويديو به طرفدارانش اعلام كرد و برنامه تور اجراهايش در اروپا را تا آگوست ۲۰۲۳ به تعويق انداخت. اين تور قرار بود از آمستردام آغاز شود و در سراسر اروپا ادامه پيدا كند و در نهايت در آوريل ۲۰۲۴ در لندن به پايان برسد.


نصرالله ناصح‌پور بستري شد
اما در ادامه گشت‌زني ميان اخبار موسيقي، خبر بستري شدن خواننده پيشكسوت موسيقي ايران كه عضو سابق هيات‌مديره خانه موسيقي نيز بوده، ديده مي‌شود. ناصح‌پور به دليل عارضه مغزي در بيمارستان بستري شده است. ناصح‌پور از معدود شاگردان عبدالله‌خان دوامي است كه بيش از بقيه شاگردان محضر اين استاد نامي ‌را درك كرد و دستخط استاد دوامي را هم براي پايان دوره رديف از وي دريافت كرده بود. به همين دليل ناصح‌پور را بايد از معدود رديف‌دانان شاخص ايران به شمار آورد كه گنجينه‌اي از آموزه‌هاي استادش را داراست. از جمله اجراهاي آوازي ناصح‌پور مي‌توان به خواندن تصنيف «ز من نگارم» درويش‌خان در آلبوم مشتركش با محمدرضا لطفي اشاره كرد. نصرالله ناصح‌‌پور در تربيت و پرورش هنرجو نيز بسيار تلاش كرده و تاثيرگذار بوده است. جمشيد عندليبي (در زمينه رديف و جواب آواز)، محمود مخدوم، صديق تعريف، ودود موذن، سعيده سعيدي، بهرام باجلان، محمد ملاآقايي‌روزبهاني، عذرا زالي، پانته‌آ الوندي‌پور، ناصر مهرورز، رضا شاكري، محسن نامجو و احمد بيرانوند (در رشته آواز) از شاگردان مطرح او به شمار مي‌روند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون