• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5497 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۰ خرداد

زورآزمايي پهپادي روسيه و اوكراين

در فاصله كوتاهي پس از حمله پهپادي به كاخ كرملين و يك روز پس از حمله پهپادي گسترده روسيه به كي‌يف، شهر مسكو هدف حملات پهپادي قرار گرفت
صبح روز سه‌شنبه مسكو هدف حمله پهپادي قرار گرفت. وزارت دفاع روسيه ضمن متهم كردن كي‌يف به انجام اين حملات، اعلام كرد همه پهپادهاي مهاجم را سرنگون كرده است.
وزارت دفاع روسيه، كي‌يف را متهم به انجام اين حمله كرد و آن را حمله تروريستي خواند. اين وزارتخانه در بيانيه‌اي اعلام كرد: «رژيم كي‌يف صبح امروز حمله پهپادي تروريستي عليه شهر مسكو ترتيب داد. همه ۸ هواپيماي بدون سرنشين به كار گرفته شده در اين حمله سرنگون شدند. سه‌ پهپاد به وسيله جنگ‌افزارهاي الكترونيكي از مسير هدف خود منحرف شده و سرنگون شدند و پنج پهپاد ديگر توسط سامانه ضد هوايي پانتسير اس سام هدف قرار گرفتند.» به گزارش يورونيوز، دميتري پسكوف، سخنگوي كرملين اعلام كرد كه ولاديمير پوتين در زمان وقوع حمله در كاخ كرملين بوده و از آن باخبر شده است. او همچنين افزود كه به وضوح رژيم كي‌يف مسوول اين حمله است.
ميخاييل پودولياك، مشاور رياست‌جمهوري اوكراين با تكذيب نقش مستقيم اين كشور در حملات پهپادي به مسكو گفت: «البته كه ما از تماشا و پيش‌بيني افزايش حملات لذت مي‌بريم و اما البته كه ما مستقيما با آن هيچ ارتباطي نداريم. روسيه با كارماي عمل خود مواجه است.»
وب‌سايت خبري «آر‌بي‌سي» از سرنگوني بيش از ده پهپاد توسط سيستم‌هاي ضدهوايي خبر داد.
كميته تحقيقات روسيه اعلام كرد: «افراد دخيل در اين جنايت در حال شناسايي هستند.»
سرگئي سوبيانين، شهردار مسكو گفت كه اين حملات به چند ساختمان خسارات ناچيزي وارد كرد و دو نفر هم تحت مراقبت پزشكي قرار گرفتند. آقاي سوبيانين همچنين گفت ساكنين دو ساختماني كه بر اثر اين حمله آسيب ديدند، خانه‌هاي‌شان را تخليه كردند.
الكساندر كينيشتين، نماينده مجلس دوماي روسيه هم اوكراين را به انجام اين حملات متهم كرد و گفت: «بدون شك، خرابكاري‌ها و حملات تروريستي ازسوي اوكراين رو به رشد خواهد بود. ما بايد تدابير دفاعي و امنيتي را به ويژه در زمينه مقابله با هواپيماهاي بدون سرنشين به‌شدت تقويت كنيم.»
اولگ نيلوف، نماينده مجلس دوماي روسيه گفت: «دولت تروريست اوكراين به مسكو حمله پهپادي كرده است. سلاح‌هاي هسته‌اي تاكتيكي هميشه پنهان نمي‌مانند.»

عامل حمله پهپادي به مسكو كه بود؟
تاكنون هيچ‌ نيرو، گروه و ارتشي مسووليت اين حملات را برعهده نگرفته است. اما مقامات روس تاكيد دارند كه اين حملات توسط اوكراين صورت گرفته است. 
پيش‌تر در ۲ مه نيز حمله‌اي پهپادي به كاخ كرملين صورت گرفت. مقامات روسيه در آن زمان هم اوكراين را متهم انجام اين حمله كردند و گفتند قصد رژيم كي‌يف از اين حمله ترور ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه بوده است. آن زمان نيز اوكراين هرگونه ارتباطي با حمله پهپادي را تكذيب كرد. كارل بيلدت، يكي از مقام‌هاي ارشد شوراي اروپا درباره اين حمله پهپادي در توييتي نوشت: «نكته مهم اين است كه اين پهپاد‌ها از كجا پرتاب شده‌اند. اگرچه اكثرا اوكراين را مسوول حمله پهپادي به كرملين مي‌دانند، اما واضح است كه اين حمله از نزديكي مسكو آغاز شده است.» 
سناريوي دوم كه محتمل به نظر مي‌رسد نيروهاي اطلاعاتي و نفوذي اوكراين هستند كه توانسته‌اند به نفوذ به خاك روسيه و حومه مسكو، حمله روز سه‌شنبه را سازماندهي و اجرا كنند. 
يك گزينه ديگر نيز روس‌هاي مخالف پوتين هستند. روسيه روز سه‌شنبه ۲۳ مه از دفع حمله‌اي به منطقه بلگرود در مرز اوكراين خبر داد. كي‌يف اعلام كرد كه اين حمله توسط شهروندان روس انجام شده و يك درگيري داخلي است. سپس دو گروه شبه‌نظامي روس مسووليت اين حمله را پذيرفتند و پس از آن فرمانده يكي از اين گروه‌ها اعلام كرد كه در حال تدارك حملات بيشتر به خاك روسيه است.
دنيس كاپوستين، فرمانده گروه شبه‌نظامي موسوم به «سپاه داوطلبان روس» پيش‌تر تهديد كرده بود كه باز هم به خاك روسيه حمله مي‌كند و گفته بود: «فكر مي‌كنم دوباره ما را در آن‌ طرف مرز خواهيد ديد. نمي‌توانم نقشه‌هاي آينده را فاش كنم و حتي نمي‌توانم بگويم از كدام جهت چه اتفاقي قرار است بيفتد. اما مرز بسيار گسترده است و هر لحظه ممكن است در هر نقطه‌اش درگيري روي دهد.»
ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه روز سه‌شنبه در سخناني تصريح كرد، حملات به مناطق غيرنظامي و مهم تلاشي براي ترساندن روسيه و مردم اين كشور است. وي تاكيد كرد، اوكراين طي سال‌هاي اخير توسط افرادي مرتبط با منافع غرب اداره مي‌شود كه يك رژيم ضد روسيه ايجاد كرده‌اند. رييس‌جمهور روسيه ادامه داد: پدافند هوايي مسكو براي مقابله با حملات به درستي و به شكل طبيعي كار كرد، اما تهديدهاي ديگري در رابطه با فعاليت نيروگاه هسته‌اي در زاپوريژيا وجود دارد. پوتين با اشاره به حمله پهپادي اوكراين به مسكو افزود: حمله پهپادهاي اوكراين به مسكو كه در پاسخ به حمله روسيه به فرماندهي اطلاعات نظامي اوكراين انجام شد، يك اقدام تروريستي بود. وي گفت كه ناتو، روسيه را با وعده عدم گسترش شرق اروپا فريب داد و سعي كرد اوكراين را ضميمه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون