رييس انجمن شركتهاي هواپيمايي:
جريمه ايرلاينهاي گرانفروش ۳۰ هزار مسافر را سرگردان ميكند
رييس انجمن شركتهاي هواپيمايي با طرح اينكه با جريمه ايرلاينهاي گرانفروش، ۳۰ هزار مسافر سرگردان ميشوند، گفت: با تعيين قيمت، مردمي را كه تا الان با ماشين، قطار و اتوبوس مسافرت ميكردند، به سمت هواپيما ميآوريم! سيد رضا موسوي در واكنش به ابطال مجوز پرواز برخي ايرلاينهاي متخلف در مسيرهاي داخلي اظهار كرد: با اين تصميم سازمان هواپيمايي، حدود ۳۰ هزار نفر از هموطنان در مسيرهاي داخلي ابطال و مسافران سرگردان ميشوند. وي با بيان اينكه اين اقدام سازمان هواپيمايي كشوري غيرقانوني است، افزود: انجام دستور سازمان هواپيمايي براي شركتهاي هواپيمايي امكانپذير نيست. سازمان اجازه ورود به اين حوزه -قيمتگذاري- را ندارد.
وي در واكنش به تحويل سوخت با قيمت ۶۰۰ تومان گفت: آمادهايم عين قانون اجرا بشود يعني سوخت را هم بياوريم به همان قيمتهايي كه الان دارند به شركتهاي هواپيمايي خارجي با نرخ ۷۰ تا ۸۰ درصد فوب خليجفارس ميدهند، به ايرلاينهاي داخلي سوخت بدهند.
وي ادامه داد: مصرف سوخت به ازاي هر ساعت صندلي پرواز ۴۰ ليتر است و بخش كوچكي از هزينه مسافر ميشود. اگر الان بياييم با نرخ ۲۰ هزار تومان محاسبه كنيم جز هزينه سوخت ما سوبسيدي از دولت نميگيريم. بيشتر ارز مورد نياز را از بازار آزاد و قرض تامين ميكنيم.
وي يادآور شد: در ايام كرونا چون مردم به سفر نميرفتند، براي تامين نقدينگي و پرداخت حقوق و مزايا پرسنل، ارزانفروشي كرديم. به اضطرار و براي زنده ماندن و ادامه جريان حيات پرسنل مجبور شديم ارزانفروشي كنيم.
رييس انجمن شركتهاي هواپيمايي در واكنش به ابلاغ قيمتهاي مصوب بليت پروازهاي داخلي از سوي سازمان هواپيمايي كشوري گفت: «سازمان هواپيمايي كشوري نرخي تعيين نكرده، دستور يك كسي ديگر در يك جاي ديگر است كه نشسته به سازمان هواپيمايي كشوري تكليف كرده كه برويد اين نرخ را ابلاغ كنيد. شوراي عالي هواپيمايي را داريم كه يك شوراي فراسازماني است. در اين شورا وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه، وزارت دفاع، گمرك، وزارت اقتصاد، سازمان هواپيمايي و ۲ تا نماينده وزير نشستند و يك سازوكاري براي اين گذاشتهاند.»
موسوي با طرح اين سوال كه آيا با ابطال مجوز پروازي شركتهاي هواپيمايي مشكل مردم حل ميشود، گفت: جذابيتي كه صنعت هواپيمايي دارد براي مردم اين است كه خيلي سريعتر ميرسند. الان با فشار غيرقانوني به قيمت خيلي از مردمي را كه تا الان با ماشين، قطار و اتوبوس مسافرت ميكردند به سمت هواپيما ميآوريم، يعني تقاضاي كاذب براي اين صنعت ايجاد كرديم.
وي ادامه داد: در صورتي كه الان اگر من خبرنگار بودم واقعا از دولت و سازمان هواپيمايي كشوري سوال ميكردم ما چند فروند هواپيماي ملكي مسافري داريم؟ حدود ۳۵۰ فروند هواپيماي ثبت شده داريم، بايد بپرسيم چه تعداد فعال است؟ كمتر از يكسوم آن، چرا؟ به دليل قيمت است، بله عدم سرفصل، شركتهاي دولتي ما زيانده هستند.
وي با بيان اينكه راهكار آزادسازي قيمتهاست، اضافه كرد: در انجمن شركتهاي هواپيمايي تضمين داديم. در شوراي عالي هواپيمايي گفتم تضمين ميدهيم -بليت هواپيما را- از يك سقفي بالاتر نميفروشيم.
وي بيان كرد: بابت پروازهاي داخلي به دولت جمهوري اسلامي به نرخ دلار امريكا پول ميدهيم. دولت به من دستور ميدهد قيمت بليت هواپيما را به نرخ ثابت به مردم عرضه كنم، اين در حالي است كه امروز نشست و برخاستم در فرودگاه مشهد با فردا فرق دارد، چه كسي بايد اين هزينه را پرداخت كند منِ شركت هواپيمايي؟! مشكلات، مشكلات قانوني است و دخالت غيرقانوني دولتها.