• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5504 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۱ خرداد

ستاره آرژانتيني قدرت رساندن فوتبال در ايالات متحده به بالاترين سطح را دارد

ليونل مسي بزرگ‌تر از ديويد بكهام

MLS هرگز تا اين حد براي جذب يك بازيكن تسليم نشده بود. اما با در پيش بودن جام جهاني 2026، اين حركت مي‌تواند در نهايت يك حركت عاقلانه باشد.
ليونل مسي استعدادهاي خود را به ساحل جنوبي يا به عبارت دقيق‌تر، فورت لادرديل مي‌برد. اينجا جايي است كه او تابستان امسال بازي خواهد كرد. پس از اينكه تاييد شد اينتر ميامي در رقابت براي جذب بهترين بازيكن تاريخ مقابل الهلال عربستان و بارسلونا پيروز شده، اين بزرگ‌ترين انتقال در تاريخ ليگ برتر فوتبال است. بزرگ‌تر از انتقال ديويد بكهام به لس‌آنجلس گلكسي در سال 2007. بكهام چشم‌انداز فوتبال را در ايالات متحده تغيير داد. انتقال او به گلكسي نه تنها MLS را وارد جريان اصلي امريكا كرد، بلكه ليگ را به مقصدي مناسب براي برخي از شناخته‌شده‌ترين نام‌هاي اين ورزش تبديل كرد و البته هيچ كدام از آنها بيشتر از مسي شناخته ‌شده نيستند. بكهام، مالك مشترك اينتر ميامي، با رساندن GOAT به MLS اين چرخه را كامل كرده است.
اينتر ميامي سال‌ها دنبال مسي بود. وقتي در سال 2018 امتياز گسترش MLS به اين تيم اهدا شد، بازيكن آرژانتيني به بكهام تبريك گفت. او در ويديويي در شبكه‌هاي اجتماعي گفت: «چه كسي مي‌داند، شايد چند سال ديگر بتوانيد به من پيشنهاد بدهيد. زماني كه مسي در سال 2021 بارسلونا را ترك كرد، اينتر ميامي به سرعت در تماس تلفني براي ارايه پيشنهاد بود، اگرچه او پاري سن ژرمن را انتخاب كرد، جايي كه بكهام نيز زماني در آن بازي مي‌كرد. در اوايل سال جاري، بكهام در يك جلسه تمريني PSG شركت كرد و تصوير او در كنار مسي ثبت شد. آن تصوير مطمئنا به اينتر ميامي اشاره داشت.
اينتر ميامي بر اساس اين ايده ساخته شد كه مسي روزي به اين باشگاه بپيوندد. ژاوي آسنسي از بارسلونا به عنوان مدير ارشد بازرگاني باشگاه استخدام شد در حالي كه ويكتور اليور، يكي ديگر از مديران سابق بارسا، به عنوان معاون ارشد انتخاب شد. گزارش‌هاي اخير حاكي از آن است كه تاتا مارتينو، سرمربي سابق آرژانتين و بارسلونا در مورد پست مديريتي باشگاه مورد نظر قرار گرفته است. سرخيو بوسكتس، جوردي آلبا و لوئيس سوارز نيز با انتقال به اينتر ميامي در ارتباط هستند كه ممكن است در نهايت شبيه يك تيم يازده نفره از مسي و دوستان به نظر برسد.
در زمين، اينتر ميامي در شرايط بدي قرار دارد. مسي در پاري سن ژرمن در كنار نيمار و كيليان امباپه بازي مي‌كرد، اما در ميامي همبازي رابرت تيلور خواهد بود كه زماني در لينكلن سيتي بود. مسي ممكن است مجبور شود بازي‌ها را به تنهايي ببرد تا تيمش را در جدول بالا ببرد: آنها در انتهاي كنفرانس شرق هستند و پنج شكست متوالي در ليگ دارند. همچنين سوالاتي در مورد اينكه آيا ورزشگاه موقت DRV PNK با ظرفيت 18000 نفر اينتر ميامي در فورت لادرديل براي نمايش آينده مناسب است يا خير، وجود دارد. 
آيا استاديوم بزرگ‌تر هارد راك؟ خانه دلفين‌هاي ميامي در NFL، ميزبان برخي مسابقات اينتر ميامي براي فروش بيشتر بليت است؟ به نظر مي‌رسد كه اشتهايي براي اين گرسنگي وجود دارد: فوربس گزارش داد كه ارزان‌ترين بليت‌ها در وب‌سايت‌هاي فروش مجدد براي اولين حضور مسي در خانه در ماه آگوست، بيش از 500 دلار مبادله مي‌شوند.
خريد مسي بسيار بزرگ‌تر از اينتر ميامي است. تمام ليگ يعني كل MLS انواع اهرم‌ها را براي دستيابي به برنده جام جهاني به كار گرفته است، زيرا معتقد است كه او مرحله جديدي از رشد را براي ليگ آغاز خواهد كرد. درست همان‌طور كه بكهام 16 سال پيش انجام داد. MLS به‌طور كلي از وابستگي قبلي خود به ستاره‌هاي پير براي جذب هواداران جديد فراتر رفته، اما مسي متفاوت است؛ او مي‌تواند كاري انجام دهد كه هيچ كس ديگري قادر به انجام آن نيست. 
بكهام ليگ را تغيير داد. MLS از 13 تيم در زمان امضاي قرارداد بكهام به تعداد فعلي 29 تيم افزايش يافته است و در سال 2025 اين عدد به 30 خواهد رسيد. بكهام در طول پنج سال و نيم حضور خود در اين باشگاه، هر فصل 300000 پيراهن LA Galaxy فروخت. او در برنامه‌هاي گفت‌وگوي آخر شب و در تبليغات با ستاره‌هاي NFL ظاهر شد. بدون قدرت ستاره انگليسي، MLS بسيار متفاوت به نظر مي‌رسيد.
با در پيش بودن جام جهاني 2026 كه ايالات متحده به همراه كانادا و مكزيك ميزبان آن خواهد بود و مسي اكنون يك بازيكن MLS است، انگيزه رشد فوتبال در ايالات متحده طي سه سال آينده به سطوح جديدي خواهد رسيد. اگر قرار است MLS به يكي از قوي‌ترين ليگ‌هاي جهان تبديل شود، اين دوره بسيار مهم خواهد بود.
جذابيت خود ميامي را نبايد ناديده گرفت. او قبلا در آنجا دارايي‌هايي داشته و گفته مي‌شود كه خانواده‌اش از اين شهر لذت مي‌برند. شهري كه جمعيت اسپانيايي‌زبان زيادي دارد: موانع زباني نبايد براي مسي‌ها مشكلي ايجاد كند. هيات حاكمه فوتبال آرژانتين همچنين قصد دارد يك مركز در ميامي بسازد و تعداد بيشتري از مردمان امريكاي جنوبي در حال پيوستن به MLS هستند.
ممكن است كمپاني اپل در اين موضوع و امضاي قرارداد با مسي دخيل شود. ممكن است آنها در تصميم خود براي امضاي قراردادي ركوردشكن 2.5 ميليارد دلاري با MLS جدي باشند. طبق گزارش‌ها، مسي درصدي از اشتراك‌هاي Season Pass جديد MLS را دريافت خواهد كرد. ساخت سريال مستندي درباره اين مرد 35 ساله قبلا سفارش داده شده است و به اين شكل AppleTV+ اساسا به MessiTV+ تبديل خواهد شد.
اعتقاد بر اين است كه درصدي از فروش پيراهن‌هاي آديداس در بسته تجاري بي‌سابقه‌اي كه MLS براي مسي جمع‌آوري كرده است، لحاظ مي‌شود. چهره اين بازيكن آرژانتيني قبلا روي بيلبوردهاي سراسر جهان نصب شده است، اما اكنون از آن براي فروش MLS استفاده مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه خود بازيكن از شهرت خود استفاده مي‌كند تا حضور خود را در ليگ تا حد امكان سودآور كند.
هرگز MLS تا اين حد براي جذب بازيكن كوتاه نيامده بود. بكهام اين شانس را داشت كه به عنوان بخشي از قراردادش با لس‌آنجلس گلكسي، تنها با 25 ميليون دلار امتيازاتي را به دست آورد همراه با بند فعال شده براي ساختن تيمي به نام اينتر ميامي. اما بسته كلي براي مسي مي‌تواند ارزش بسيار بيشتري داشته باشد. دان گاربر، كميسر MLS در اوايل سال جاري، با اشاره به خلاقيت مورد استفاده در تنظيم قرارداد مسي گفت: «ما در ارايه راه‌هاي هوشمندانه براي جذب بازيكنان براي باشگاه‌هاي‌مان در بازار مناسب، بسيار موثر بوده‌ايم.»
اگر مسي تاثيري بگذارد كه خيلي‌ها از او انتظار دارند ارزشش را دارد. گاربر مي‌گويد: «من او را كسي مي‌دانم كه از موانع زيادي عبور مي‌كند كه مي‌تواند بزرگ‌تر از هر ورزشكاري در هر ورزشي باشد كه تا به حال در ايالات متحده بازي كرده است.»
اگر انتقال بكهام به MLS پتانسيل ليگ و فوتبال در ايالات متحده را برجسته كند، مسي مي‌تواند كسي باشد كه به‌طور كامل آن را به نهايت خود برساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون