• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5504 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۱ خرداد

دبير اتحاديه پاياپاي آسيايي:

روپيه، روبل، يوان و «سپام» جايگزين دلار و سوييفت مي‌شود

فرهاد مرسلي، دبير اتحاديه پاياپاي آسيايي در برنامه مجله اقتصادي فرصت شبكه جهاني جام‌جم با تاكيد بر اينكه 12 مصوبه مهم تجاري در اجلاس اخير اتحاديه پاياپاي آسيايي مصوب شده است، گفت: مقامات بانك مركزي هند و پاكستان اذعان داشتند كه كفه مصوبات به نفع ايران بوده و تجار ايراني از اين مصوبات بيش از باقي اعضا استفاده خواهند كرد.
به گزارش ايسنا، مرسلي با تاكيد بر مصوبات مهم و اثرگذار بر تبادلات تجاري تجار ايراني و ساير تجار عضو اين اتحاديه تاكيد كرد: ما مصوب كرديم كه تجار مي‌توانند حساب روپيه باز كنند. اين سيستم‌ها با نام‌هاي (ACU) ‌اي‌سيو- روپيه، ‌اي‌سيو-يورو و ‌اي‌سيو-دالر است و تاجر ايراني مي‌تواند در ايران حساب روپيه نزد بانك‌هاي عامل كه در فهرست سايت اتحاديه موجود است، داشته باشد و با اين حساب تجارت كند و يك ماه ديگر اين مصوبه اجرايي مي‌شود.
دبير اتحاديه پاياپاي آسيايي افزود: در واقع تجار ايراني مي‌توانند فاينانس روپيه، دلار و يوان و همچنين ارزهاي محلي داشته باشند و از تحريم‌هاي موجود به واسطه دلار و سيستم سوييفت راحت شوند.
وي با اشاره به مصوبه تشكيل سبد ارزي محلي براي مبادلات تجاري ميان اعضا به صورت پاياپاي گفت: منظور از مبادلات تجاري پاياپاي اصلا تهاتر كالا نيست و همه مبادلات با استفاده از ارزهاي محلي اعضا و در واقع پول انجام خواهد شد كه مبادلات با روپيه هند هم از سر گرفته شد و ارزهاي غير اعضا يعني يوان چين و روبل روسيه هم اضافه شده است.
مرسلي افزود: تصويب سبد ارز محلي از مهم‌ترين تصميم اين اتحاديه است كه نرخ تبديل مناسبي داشته باشند و مراحل مطالعاتي و پايلوت در حال به پايان رسيدن است و فضاي آن شبيه سپام (سامانه پيام‌رساني مالي الكترونيكي) خودمان با نام جديد يعني ايسيومر است. وي در مورد اينكه آيا اين مصوبات فرصت تبادل چندجانبه را در اين فضا فراهم مي‌كند يا صرفا دوجانبه گفت: اساس نامه اتحاديه بر اساس تبادلات پاياپاي چندجانبه برنامه‌ريزي شده، اما نكته مهم اين است همان‌طور كه دلار يك شبه ارز جهاني نشد، اين سبد محلي هم به سرعت انجام نمي‌شود و نمي‌توانيم شعاري بگوييم كه 6 ماه ديگر كامل دلار را كنار گذاشته‌ايم، زيرا اين يك روند تدريجي است.
دبير اتحاديه پاياپاي آسيايي در خصوص نوع پيام‌رسان ميان اعضا هم گفت: سپام ارزي بانك مركزي ايران به عنوان پيام‌رساني داخلي ميان اعضاي اتحاديه پذيرفته شده است كه استفاده اعضا از آن براي ايران كارمزد دارد و شش ماه ديگر تا آماده شدن پيام‌رسان مشترك خود اتحاديه، اعضا بايد از اين پيام‌رسان به جاي سوييفت استفاده كنند.
وي با اشاره به مزاياي مهم استفاده از مصوبات اجلاس تهران و اتحاديه پاياپاي آسيايي گفت: ما در اين مصوبات امكان استفاده از سواپ داريم و كشورهايي كه بدهكار هستند، مي‌توانند وام هم بگيرند. هند در اين اجلاس بسيار قوي ظاهر شد و حالا بعد از 15 سال دو كشور موريس و كشور بلاروس هم تقاضاي اضافه شدن دارند كه در حال طي كردن مراحل پاياني اين عضو‌گيري هستيم.
مرسلي با اشاره به اهميت حضور موريس در ميان اعضاي اتحاديه پاياپاي آسيايي تاكيد كرد: بانك مركزي موريس دبيرخانه مربوط به اتحاديه آفريقا يعني كمسا (اتحاديه شبيه به ACU) ولي بزرگ‌تر با حدود سي عضو است و در واقع اضافه شدن موريس باعث مي‌شود كه هم آنها بتوانند در جلسات ما شركت كنند و هم ما در جلسات آنها و هر دو اتحاديه بتوانند از خدمات يكديگر استفاده كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون