• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5504 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۱ خرداد

افت سنگين بورس در پي سقوط گروه‌هاي خودرويي بانكي و پالايشي

پس از پشت سرگذاشتن يك هفته نيمه تعطيل، روز گذشته شاخص كل بورس تهران اول هفته خوبي براي سهامداران نداشت و 73 هزار و 371 واحد نسبت به چهارشنبه افت كرد و تا سطح 2 ميليون و 215 هزار و 66 واحد پايين آمد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با كاهش 25 هزار و 833 واحدي در رقم 750 هزار و 812 واحدي ايستاد. بيش از ۸۵ درصد نمادها در محدوده منفي به كار خود پايان دادند. ارزش معاملات خرد سهام نيز با ثبت عدد ۸۴۰۰ ميليارد توماني وضعيت مناسبي نداشت و شاهد خروج پول سنگين ۱۸۵۷ ميليارد توماني بوديم.
چهارشنبه هفته گذشته، ايران خودرو در نامه‌اي به سازمان بورس عنوان كرد كه دولت پرداخت زيان وارد شده به اين خودروسازي را قبول نكرده و ايران‌خودرو به ناچار ۲۰ هزار ميليارد تومان از سود خود را در ۹ ماهه سال گذشته تعديل و كاهش داده است؛ اتفاقي منفي براي سهام گروه خودرويي كه اثر خود را ديروز در بازار سرمايه گذاشت. نامه ايران‌خودرو به سازمان بورس اين بهانه را به بازار داد كه نه تنها سهامداران خودرويي بلكه ديگر شركت‌ها نيز هر لحظه منتظر و مضطرب باشند كه ممكن است چنين اتفاقي براي آنها نيز تكرار شود.
يكي از دلايل روند صعودي مساعدي كه در بورس تهران از ابتداي اسفند ماه سال گذشته ايجاد شده بود، رشد قيمت دلار، افزايش نرخ فروش محصولات در بورس كالا و بهبود قيمت كاموديتي‌ها در بازارهاي جهاني بود كه توانست روند سهام را صعودي كند. اكنون اما شرايط متفاوت‌تر از فصل زمستان سال گذشته دنبال مي‌شود. نرخ دلار در بازار آزاد به زير ۵۰ هزار تومان كاهش يافته، سياست‌هاي حاكم بر بورس كالا كنترل‌گري بيشتري را نشان مي‌دهد و قيمت كاموديتي‌ها نيز افت نسبتا زيادي را تجربه كرده‌اند و چشم‌اندازها از اقتصاد جهاني نيز شرايط سخت‌تري را نشان مي‌دهد. روز گذشته در ميان گروه‌هاي بزرگ، سه گروه معدني، پالايشي و بانكي‌ يكدست قرمزپوش شدند. نمادهاي فولاد، فملي و شپنا نمادهاي قرمزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. شستا، فارس، وغدير وبملت و شبندر ديگر نمادهايي بودند كه شاخص را پايين كشيدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون