رييس سازمان حفاظت محيطزيست مطرح كرد
هيچ متخصصي در حوزه «دامپزشكي حيات وحش» نداريم
گروه اجتماعي: كمبود يا نبود دامپزشك متخصص حوزه حياتوحش موضوعي است كه بارها از زبان دغدغهمندان حوزه حياتوحش ايران در يك دهه گذشته مطرح شده و بارها مديران سازمان محيط زيست يا كارشناسان اين حوزه از ضرورت چارهانديشي درباره آن سخن گفتند. در تازهترين خبر همين ديروز رييس سازمان حفاظت محيط زيست به اين موضوع اشاره كرد و گفت: ما اصلا متخصص دامپزشك حيات وحش نداريم و بيشتر كارشناسهاي حيات وحش ما، كارشناسهايي عمومي هستند و همچنين تكنيسينهايي هم كه بتوانند در اين بستر كمك كنند، نداريم. «علي سلاجقه» كه با ايلنا سخن ميگفت در خصوص مباحث زيستمحيطي در كتب درسي و شيوه تدريس تاثيرگذار اين موضوعات در كلاسهاي درس بيان كرد: امروز كشور ما و تمام دنيا، دچار چالشهاي اساسي محيط زيستي است. تمامي علومي كه ميخوانيم براي اين است كه زندگي انسان رواج داشته باشد و وجود همه صنايع، كارخانهها و هر پيشرفتي كه كسب ميكنيم براي اين است كه تسهيل زيست بشر اتفاق بيفتد تا هم طول عمر انسان افزايش پيدا كند و هم به زندگي و معيشت پايدار برسد، بنابراين مقوله محيط زيست از هيچكدام از علوم و حيطههاي دانش جدا نيست. سلاجقه ادامه داد: چالشهاي محيط زيستي از جمله از بين رفتن منابع آب، خاك، پوشش گياهي و جانوري براي ما وجود دارد و اين موضوعات تحتتاثير تغييرات اقليمي قرار گرفته است. فكر ميكنم مراكز آموزش عالي كشور بايد وارد كار شوند، اما تاكيد اصلي ما بر زيرساختهاست يعني پيشدبستان و دبستانيها و بعد هم پايههاي بالاتر مدارس مدنظر است و بايد موضوعات زيستمحيطي در همه پايههاي تحصيلي به دقت تدريس شود. رييس سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: هر كتاب درسي بايد يك پيوست زيست محيطي داشته باشد، اما نبايد اين بخش از كتاب اختياري محسوب شود، بلكه حتما به صورت رسمي به دانشآموزان تدريس كنند. كتابهاي درس فارسي، زيست، شيمي و... همه قابليت داشتن يك پيوست زيست محيطي دارند؛ پيشينيان ما و شعراي ايران و بزرگان، همه در آثار خود حرفهاي خوبي در ارتباط با محيط زيست دارند. اگر به اشعار حافظ و سعدي و فردوسي نگاه كنيد، ميبينيد كه چقدر نكات خوبي در خصوص جايگاه محيط زيست و حفظ طبيعت بيان كردهاند. سلاجقه با بيان اينكه آموزش عمومي در زمينه حفاظت از محيط زيست را بايد جدي گرفت، عنوان كرد: آموزش عمومي در زمينه حفاظت از محيط زيست، بايد مبناي كار باشد و نقش اساسي را در تحقق اهداف زيستمحيطي بازي ميكند. در مرتبه بعد از مدارس، دانشگاهها قرار دارند كه دربرگيرنده رشتهها و تخصصهاي مختلف هستند؛ جدا از اينكه رشتههاي تخصصي در حيطه محيط زيست در ايران وجود دارد، نياز به راهاندازي و تعريف رشتههاي جديد در اين زمينه داريم. او در ادامه تاكيد كرد: در حوزه حيات وحش، ما اصلا متخصص دامپزشك حيات وحش نداريم و بيشتر كارشناسهاي حيات وحش ما كارشناسهايي عمومي هستند.