• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5519 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۷ تير

رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به ‌مناسبت كنگره عظيم حج تصريح كردند

حج، آيين زندگي‌بخش جهاني بر پايه معنويت و اخلاق

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به مناسبت كنگره عظيم حج، آيين حج را يك فراخوان جهاني براي تعالي انسان‌ها و زمينه‌ساز اعتلاي معنوي و اخلاقي بشريت خواندند و تاكيد كردند: شرط لازم اثرگذاري جهاني حج، درك و شناخت صحيح امت اسلامي از خطاب زندگي‌بخش اين فريضه پر رمز و راز بر مبناي دو ركن «وحدت» و «معنويت» است.
رهبر انقلاب اسلامي وحدت امت اسلامي را به معناي گفت‌وگو، ارتباط فكري و عملي، هم‌افزايي و نزديك شدن جهت‌گيري‌ها و همكاري و پيوند اقتصادي كشورهاي اسلامي خواندند و افزودند: بُعد ديگر اين وحدت، گفت‌وگوي علماي مذاهب اسلامي بر مبناي حسن ظن و مدارا و انصاف و ارتباط تنگاتنگ نخبگان كشورهاي مسلمان است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درخصوص وحدت اين نكته را هم متذكر شدند كه پيشروان سياسي و فرهنگي كشورهاي اسلامي بايد هماهنگ با يكديگر خود را آماده شرايط نظم جهاني پيش رو كنند تا امت اسلامي جايگاه شايسته خود را بازيابد و تجربه تلخ مهندسي سياسي و سرزميني پس از جنگ جهاني اول تكرار نشود.
ايشان «معنويت» را كه يكي ديگر از دو ركن اثرگذاري نداي جهاني حج است، به معني ارتقاي اخلاق ديني و مقابله با افسونِ اخلاق منهاي دين غربي‌ها دانستند و خاطرنشان كردند: امروز كه «وحدت» و «معنويتِ» امت اسلامي به دليل مخالفت امريكا و ديگر قطب‌هاي سلطه استكبار با تفاهم كشورهاي مسلمان و تدين و تشرع نسل جوان اين كشورها، بيش از گذشته در معرض دشمني است، وظيفه همه ملت‌ها و دولت‌هاي مسلمان مقابله با اين نقشه خباثت‌آلود است.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان پيام خود به مناسبت كنگره عظيم حج امت اسلامي را به تقويت روحيه برائت از مشركين و نشر و عمق‌بخشي آن در محيط زندگي توصيه كردند.
متن پيام رهبر انقلاب اسلامي به اين شرح است: 
بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحيم
و الحمد للّه ربّ العالمين و صلّي‌الله علي الرّسول الاعظم محمّد المصطفي و‌الله الطّيبين و صحبه المنتجبين.

صلاي ابراهيمي حج و فراخوان جهاني آن، بار ديگر از دل تاريخ، همه گيتي را مخاطب ساخت و دل‌هاي مستعد و ذاكر را به شور و شوق افكند. نداي دعوت‌كننده، خطاب به همه آحاد بشر است: و اذِّن فِي النّاسِ بِالحجّ (۱) و كعبه، ميزبانِ مبارك و رهنماي همه انسان‌ها است: اِنّ اوّل بيتٍ وُضِع لِلنّاسِ للّذي بِبكة مُباركاً و هُدي لِلعالمين.(۲) 
كعبه به عنوان نقطه مركزي و محور اصلي توجّهات آحاد مسلمانان و آيين حج همچون نمونه كوچك از گستره متنوّع دنياي اسلام، مي‌تواند در خدمت تعالي جامعه بشري و سلامت و امنيت همه انسان‌ها باشد. حج مي‌تواند به كلّ بشريت، اعتلاي معنوي و ارتقاي روحي و اخلاقي برساند و اين، نياز حياتي بشرِ امروز است. حج مي‌تواند همه برنامه‌هاي استكبار و صهيونيسم براي سقوط اخلاقي بشر امروز و فردا را باطل و بي‌اثر كند.
شرط لازم براي اين اثرگذاري جهاني، آن است كه مسلمانان در گام نخست، خطاب زندگي‌بخشِ حج را خود به درستي بشنوند و همه همّت خود را براي عملي كردن آن به كار گيرند. دو پايه اصلي اين خطاب، «وحدت» و «معنويت» است. وحدت و معنويت، ضامن ارتقاي مادّي و معنوي جهان اسلام و نورافشاني آن به همه گيتي است.
وحدت به معني ارتباط فكري و عملي است؛ به معني نزديك شدن دل‌ها و انديشه‌ها و جهتگيري‌ها است؛ به معني هم‌افزايي علمي و تجربي است؛ به معني پيوند اقتصادي كشورهاي اسلامي است؛ به معني اعتماد و همكاري دولت‌هاي مسلمان است؛ به معني همياري در برابر دشمنان مسلّم و مشترك است. 
وحدت بدين معني است كه نقشه طراحي‌شده دشمن نتواند فرقه‌هاي اسلامي، يا ملت‌ها و نژادها و زبان‌ها و فرهنگ‌هاي متنوع جهان اسلام را در برابر يكديگر قرار دهد. وحدت بدين معني است كه ملت‌هاي مسلمان يكديگر را، نه از راه معرفي فتنه‌انگيز دشمن، بلكه از راه ارتباط و گفت‌وگو و رفت و آمد بشناسند؛ از امكانات و ظرفيت‌هاي يكديگر آگاه شوند و براي بهره‌برداري از آن برنامه‌ريزي كنند. وحدت بدين معني است كه دانشمندان و دانشگاه‌هاي جهان اسلام دست در دست يكديگر نهند؛ علماي مذاهب اسلامي با حُسن ظن و مدارا و انصاف به يكديگر بنگرند و سخنان يكديگر را بشنوند؛ نخبگان در هر كشور و هر مذهب، آحاد مردم را با مشتركات يكديگر آشنا و آنان را به همزيستي و برادري تشويق كنند. 
وحدت همچنين بدين معني است كه پيشروان سياسي و فرهنگي در كشورهاي اسلامي، به گونه‌اي هماهنگ، خود را آماده شرايط نظم جهاني پيش رو كنند؛ جايگاه شايسته امّت اسلامي را در تجربه جديد جهان كه سرشار از فرصت‌ها و تهديدها است، به دست خود و به اراده خود تعيين كنند؛ نگذارند تجربه تلخِ «مهندسي سياسي و سرزميني غرب آسيا به دست دولت‌هاي غربي پس از جنگ جهاني اول» تكرار شود. 
معنويت به معني ارتقاي اخلاق ديني است. افسونِ اخلاق منهاي دين كه مدت‌ها از سوي منابع فكري غربي ترويج مي‌شد، سرانجامش همين سقوط بي‌مهار اخلاقي در غرب است كه همه در دنيا شاهد آنند. معنويت و اخلاق را از مناسك حج، از ساده‌زيستي در احرام، از نفي امتيازات موهوم، از «و اطعِمُوا البائِس الفقير (۳) »، از «لا رفث و لا فُسوق و لا جِدال» (۴) از گردش همه امّت بر گِرد محور توحيد، از رمي شيطان و برائت از مشركان بايد آموخت.
برادران و خواهران حج‌گزار! از فرصت حج براي تدبّر و تعمّق در راز و رمزهاي اين فريضه بي‌نظير بهره ‌گيريد و توشه همه عمر خود ‌سازيد. «وحدت» و «معنويت» در اين مقطع زمان بيش از گذشته در معرض دشمني و كارشكني استكبار و صهيونيسم است. امريكا و ديگر قطب‌هاي سلطه استكباري، با وحدت مسلمانان، با تفاهم ملت‌ها و كشورها و دولت‌هاي مسلمان و با تدين و تشرّع نسل جوان اين ملت‌ها به‌شدت مخالفند و با هر وسيله بتوانند با آن مقابله مي‌كنند. وظيفه همه ما و همه ملت‌ها و دولت‌هاي ما ايستادگي در برابر اين نقشه خباثت‌آلود امريكايي و صهيونيستي است. 
از خداوند عليم و قدير كمك بخواهيد؛ روحيه برائت از مشركين را در خود تقويت كنيد و خود را به نشر و عمق‌بخشي آن در محيط زندگي خود موظف بدانيد. 
توفيق همگان و حج مقبول و مشكور را براي شما حجاج ايراني و غير ايراني از خداوند متعال مسئلت مي‌كنم و دعاي مستجاب حضرت بقيه‌اللّه‌الاعظم (ارواحنا فداه) را براي همگان آرزو مينمايم. 
والسّلام عليكم و رحمه‌الله
ششم ذي‌الحجّه ۱۴۴۴
۴ تيرماه ۱۴۰۲ 
۱. سوره حج، بخشي از آيه ۲۷؛ «و در ميان مردم براي [اداء] حج بانگ برآور...»
۲. سوره آل‌عمران، آيه ۹۶؛ «در حقيقت نخستين خانه‌اي كه براي [عبادت] مردم نهاده شده، همان است كه در مكه است و مبارك و براي جهانيان مايه هدايت است.»
۳. سوره حج، بخشي از آيه ۲۸؛ «... و به درماندهي مستمند بخورانيد.»
۴. سوره بقره، بخشي از آيه ۱۹۷؛ «... در اثناي حج، همبستري و گناه و جدال [روا] نيست...»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون