چرا بقيه مردم نبايد سوار ماشين خوب شوند؟
با افشاگري نماينده مجلس «حواله گيت» وارد فاز جديدي شد!
اعطاي مجوز واردات خودرو به بازيكنان تيم ملي بابت صعود به جام جهاني هر روز ابعاد بزرگتري پيدا ميكند. بعد از اينكه نام بازيكنان واردكننده خودرو منتشر شد و رسانهها و كاربران فضاي مجازي با چند ضرب و تقسيم ساده از سودهاي چند ميلياردي بازيكنان پرده برداشتند. يك نماينده مجلس روز گذشته با باز كردن يك سرفصل جديد در اين موضوع خبرساز شد.
جلال رشيدي كوچي، نماينده مجلس كه در سالهاي گذشته با اظهارنظرهايش در مورد بازار خودرو خبرساز بوده درباره واردات خودروي دست اول خارجي توسط بازيكنان فوتبال بيان كرد: «اين براي من هم سوال بود و چون ميخواستم مطمئن بشوم نه صحبتي دربارهاش كردم و نه در فضاي مجازي واكنشي نشان دادم، اما در حال حاضر براي من براساس اسناد و مداركي كه به دستم رسيده مسجل شده كه اين اتفاق افتاده و اين بسيار مهم است كه ببينيم چرا اين اتفاق رخ داده است.»
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: «من فينفسه به اينكه به فوتباليستها مجوز واردات بدهند، مشكلي ندارم اما به همه اجازه واردات خودروي نو بالاي CC۲۵۰۰ بالاي ۲۵ هزار دلار بدهند. اگر قانون منع كرده است بايد براي همه ممنوع باشد ما نميتوانيم قانون را شخصي اعمال كنيم، دوست داريم به فوتباليستها ماشين خارجي بدهيم چون رفتهاند جامجهاني، دوست داريم به بقيه مردم ندهيم. فلذا با اصل موضوع خيلي مشكلي ندارم به شرط اينكه براي مردم عادي هم اين اتفاق رخ بدهد و اين داستان را به فال نيك ميگيرم چون احتمالا قرار است براي بقيه هم اين اتفاق رخ بدهد.» وي خاطرنشان كرد: «هنگامي كه اينگونه انحصار را ويژه براي ۱۵ نفر، ۲۰ نفر و ۳۰ نفر ايجاد ميكنيم و آنها اين ماشينها را به كشور وارد ميكنند و كسي نميتواند جز اينها وارد كند حتما يك ماشين ۷۰هزار دلاري كه امروز ميآيد مانند لندرور يا هر ماشين ۱۰۰ هزار دلاري ديگري كه به ايران ميآيد چون مدل مشابهي ندارد انحصار ميشود قيمتش از ۵ ميليارد تومان به ۵۰ يا ۶۰ ميليارد ميرسد.»
در ادامه رشيدي كوچكي دست به افشاگري زد و گفت احتمالا برخي مديران فوتبال هم خودرو وارد كردهاند: «براي اولينبار است كه بيان ميكنم شنيدهام (البته رد يا تاييد نميكنيم) كه در كنار فوتباليستها برخي از مديران فوتبالي هم از فرصت استفاده كردهاند آنها هم در اين ميان چند ماشين براي خودشان ثبت سفارش كردند من اين را حتما ويژه پيگيري ميكنم كه ببينم آيا اين اتفاق افتاده است يا خير؟»
با ورود نام مديران فوتبالي به بحث واردات خودرو مساله بسيار پيچيدهتر از قبل ميشود. مخصوصا اينكه همه مديران فدراسيون در مورد اين قضيه ابراز بياطلاعي ميكنند و وزارت ورزش و جوانان هم روزه سكوت گرفته است.
مهدي تاج روز گذشته در اين رابطه به يك پاسخ عجيب و مبهم بسنده كرد. وقتي از او سوال شد كه حواله خودرو به بازيكنان تيم ملي كه از طرف دولت اهدا شده موجب ناراحتي ورزشكاران ساير رشتهها شده، اظهار كرد: «اين پاداشي بود كه داده شده اما دولت بايد به خود فدراسيون در بحث اداره فدراسيون، بازيهاي تداركاتي، تجهيز ورزشگاهها و ... كمك كرده و آستينها را بالا بزند!» قبل از تاج، احسان اصولي سخنگوي فدراسيون هم گفته بود در اين مورد اطلاعي ندارم!
با اين تفاسير و با حجم زياد واكنشهاي منفي نسبت به اين مساله و وارد شدن نام مديران فوتبال به بحث واردات خودرو شايد بيراه نباشد كه اين پرونده را از اين به بعد «حوالهگيت» بناميم و منتظر باشيم نهادهاي نظارتي با ورود به اين مساله ابعاد آن را براي مردم روشن كنند. اينكه ليست بازيكنان چطور تهيه شد و تغيير اسامي نفرات حاضر در مسير صعود به جام جهاني با چند بازيكن ديگر چطور صورت گرفت و مهمتر از همه كدام مديران فوتبالي احيانا خودرو وارد كردهاند. از همه مهمتر اينكه تصميمگيرندگان متوجه شوند بيشتر اين واكنش منفي مردم نه به خاطر شخص فوتباليستها كه به خاطر نگاه كردن به شرايط خودشان است. درست همانطور كه رشيدي كوچي گفت اگر همه مردم ميتوانستند خودروي خوب سوار شوند احتمالا براي كسي اهميت نداشت كه ترابي چه ماشيني وارد كرده يا سردار چقدر بابت اين جايزه سود كرده است.