• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 5519 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۷ تير

ادامه از صفحه اول

انسان بي‌پناه

مساله را از خريدار اصلي بليت پيگيري كردم اطلاع داد كه آژانس گفته، بليت درست است ولي شركت هواپيمايي پرواز خود را باطل كرده و دروغ مي‌گويد. برخي از مسافراني كه آمده بودند، مي‌خواستند همان شب به تهران برگردند و بليت برگشت هم داشتند. نكته جالب قيمت بليت است كه2/65 ميليون براي هر نفر بود. يك مسافر ديگر3/3 ميليون خريده بود، در حالي كه قيمت رسمي حدود 1/3 ميليون است كه يك ساعت بعد به واسطه كمك دوستي از شركت ديگري خريداري كردم!! اين وضعيت محصول بي‌توجهي به حقوق ملت است. مختص اين دولت هم نيست، ‌گر چه الان تشديد شده است. به خيال خود قيمت‌گذاري مي‌كنند ولي در عمل بليت پيدا نمي‌شود. چند برابر قيمت به جيب آژانس و واسطه مي‌رود، ماهانه شايد حدود دو ميليون نفر مسافر جابه‌جا مي‌شوند، كافي است رقم حاصل از اين رانت را حساب كرد تا ببينيم يك قلم از كالاها و خدمات نرخ‌گذاري شده تا چه اندازه رانت و فساد ايجاد مي‌كند و دولت خوشحال است كه نرخ بليت هواپيما گران نشده است!! اما مساله اصلي و مهم‌تري از اين رانت و فساد بزرگ ناشي از قيمت‌گذاري هم وجود دارد. اين مساله مهم همان احساس بي‌پناهي انسان است. هيچ‌كس پاسخگو نبود، همه حواله مي‌دهند به جاهايي كه مردم قادر به پيگيري نيستند. اگر كسي به خودروي من خسارت بزند، طبعا بايد خودم از او شكايت كنم، ولي اگر كسي خودروهاي يك خيابان را خسارت بزند، اين مساله جرمي عمومي است و حكومت و پليس بايد رسيدگي كنند. اين اتفاق زيان‌بار در فرودگاه اصلي كشور از چشم حكومت ديده مي‌شود زيرا مردم به درستي فكر مي‌كنند كه تقصير دولت است، زيرا شركت هواپيمايي و آژانس و... آشكارا يك اقدام خلاف كرده‌اند و هردو زير نظر سازمان هواپيمايي كشوري و دولت هستند و برخورد با آنان براي دولت از خوردن آب هم راحت‌تر است. ولي وضعيت به گونه‌اي است كه خودشان وقوع چنين پديده‌اي را عادي مي‌دانند و تعجب مي‌كنند كه چرا ما پيش از آمدن به فرودگاه پرواز را چك نكرده‌ايم!! اين وضعيت از نظر مردم به معناي بي‌دولتي است. بي‌دولتي يعني زندگي در فضاي تعليقي. اگر براي مقابله با چند دست‌فروش در چهارشنبه بازار مي‌توان لودر فرستاد و سيب‌زميني و پياز آنان را زير چرخ‌هاي لودر له كرد، چرا نتوان جلوي تخلفات و فسادهاي عجيب و آشكار دو شركتي كه از خودشان مجوز گرفته و شناخته شده‌اند، اقدامي كرد؟ لطفا از مردم نخواهيد كه چشم بر اين واقعيت ببندند. حكومت متوجه نيست كه چگونه ذره ذره در هر جايي در حال كاشتن تخم‌هاي كينه و نفرت و بدبيني است.
چند روز پيش خبري ديدم كه كسي سوار هواپيماي تبريز به تهران شده بود و از پذيرايي عالي آن تعجب كرده و وقتي جوياي ماجرا مي‌شود، مي‌گويند همراهان آقاي رييس دولت در اين هواپيما هستند، لذا از همه به صورت ويژه پذيرايي شده است. خب! اين يعني كه شركت‌ها خيلي خوب مي‌دانند كه چگونه مقررات را دور بزنند. تعدادي بليت با قيمت مصوب و نيز آماده براي تحويل با پذيرايي ويژه براي آنان در نظر مي‌گيرند و بقيه مردم را به امان خدا و در برهوت بي‌پناهي رها مي‌كنند. اين به زيان خودتان است. اين دولت محرومان است، واي به آنكه دولت برخورداران مي‌بود!!


پيروزي در حفاظت از حيات وحش

به‌طور مثال جمعيت كوچك يوزپلنگ آسيايي در ايران در حال حاضر به دليل همخوني و رانش ژنتيكي در معرض خطر فرسايش ژنتيكي قرار دارند. از دست دادن افراد باقيمانده منجر به از دست دادن بيشتر تغييرات ژنتيكي منحصر به فرد مي‌شود كه مي‌تواند براي بقاي طولاني مدت و سازگاري گونه مهم باشد. بنابراين، تلاش‌هاي حفاظتي براي يوزپلنگ آسيايي بايد حفظ و ارتقاي تنوع ژنتيكي در جمعيت باشد. بر اساس گزارش ارزيابي جهاني سازمان ملل متحد در مورد تنوع زيستي و خدمات اكوسيستمي كه در سال 2019 منتشر شد، بيش از يك ميليون گونه به دليل فعاليت‌هاي انساني در معرض انقراض قرار دارند و ميزان انقراض گونه‌هاي جهاني در حال حاضر ده‌ها تا صدها برابر بيشتر از ميانگين آن در 10 ميليون سال گذشته تخمين زده مي‌شود كه حدود 25 درصد از گونه‌ها در گروه‌هاي حيواني و گياهي در معرض خطر هستند و تا 50 درصد در حال كاهش است. از دست دادن اين گونه‌ها نه تنها به خودي خود يك تراژدي است، بلكه پيامدهاي زيست‌محيطي و اقتصادي گسترده‌تري نيز دارد. از دست دادن تنوع زيستي مي‌تواند يك اثر آبشاري بر كل اكوسيستم‌ها داشته باشد و بر همه‌چيز از جوامع گياهي گرفته تا كيفيت آب و  الي سلامت انسان تاثير بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون